کد خبر: ۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴ 24 January 2015

يكي از بنيادي‌ترين نيازهاي بشر كه از ابتداي حيات به آن مي‌انديشيده و بخش قابل توجهي از دغدغة وي را شامل بوده، بدون ترديد امنيت است. خداوند متعال در آيه شریفه 4 سورة قريش فرموده: «الَّذِي أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَ آمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ» و با این تعبیر، امنيت را جزء نيازهاي اوليه انسان معرفي نموده است.

اكثر نظام‌ها و مكاتب سياسي نيز مهم‌ترين مسئوليت حاكميت در قبال مردم را امنيت مي‌دانند.برهمین اساس امنیت نخستین وظیفه دولتها در قبال جامعه است و به تبع آن در زمره نخستین خواسته های شهروندان از دولتها نیز می تواند قرار گیرد. امنیت موضوعی پیچیده و چند وجهی است و به هیچ وجه نمی توان نگاهی تک بعدی به آن داشت،

بدون امنیت پایدار نمی توان به توسعه اقتصادی،فرهنگی، اجتماعی و توسعه شاخصه های انسانی که در مجموع توسعه بنیادی را تشکیل می دهند دست یافت .

توسعه بنیادی خود پیش زمینه رفاه و آسایش پایدار در جامعه است. امنیت بعد از نیازهای اولیه که شامل خوراک، پوشاک و مسکن است اساسی ترین نیازهای بشری به حساب می آید و طبق فرموده حضرت علی(ع) دو چیز در دنیا وجود دارد که تا از دست نرود قدرش و اهمیتش معلوم نمی شود: 1- سلامتی 2- امنیت.

امنیت در آذربایجان غربی و نقش آن توسعه پایدار

همانطور که گفته شد بدون امنیت و همچنین ایجاد احساس امنیت که خود مهمتر از گزینه اولی است نمی توان به توسعه پایدار دست یافت. آذربایجان غربی به عنوان یکی از استانهای مرزی ایران که با سه کشور خارجی همسایه بوده و به واسطه تنوع قومی از شرایط حساس و فوق العاده ایی برخوردار است.

از این رو برنامه ریزی ها و سیاستهای زیادی از طرف بیگانگان و دولتهای خارجی از صدها سال پیش در این منطقه طرح ریزی شده در برخی مواقع مانند وقایع 1297 جیلولوق، وقایع سال 1324 و شورش اشرار در اوایل انقلاب اسلامی از جمله همین برنامه ها هستند .

برنامه هایی که امروزه نیز با تلاش در جهت ناامن کردن مرزها ، این استان را هدف قرار داده و باعث عقب افتادگی و نبود شاخصه های توسعه در آذربایجان غربی در سالهای گذشته شده است.

توسعه اقتصادی در گرو جذب سرمایه گذار

یکی از جنبه های مثبت توسعه امنیت پایدار رشد و شکوفایی اقتصادی است. بدون امنیت نمی توان به توسعه اقتصادی دست یافت که این خود امنیت اقتصادی را در پی خواهد داشت. به واسطه ایجاد امنیت و مهمتر از آن احساس امنیت می توان با جذب سرمایه گذار و افتتاح پروژه های اقتصادی نقشی مهم در توسعه اقتصادی و به تبع آن اجتماعی، فرهنگی و ... دست یافت که آن نیز به نوبه خود امنیتی پایدارتر را رقم خواهد زد.

توسعه اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نیز به نوبه خود حس رضایتمندی را نسبت به دولت و مسئولان افزایش داده و باعث ایجاد تعامل دوسویه ای می شود که هر دو طرف این معادله از آن سود برده و نتیجه آن پیشرفت و ترقی کشور خواهد بود.

امنیت و توسعه پایدار و نقش رسانه ها

با توجه به مطالب فوق الذکر دیگر جای تردیدی نیست که نقش امنیت در ارتقاء توسعه بی بدیل است. اما رسانه ها نیز می توانند هم به عنوان ابزاری در جهت ایجاد احساس امنیت و هم نقشی مخرب در این خصوص داشته باشند.

از جمله نقشهایی که رسانه ها می توانند در این خصوص ایفا کنند اطلاع رسانی در حوزه های امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اشاره کرد که با شفاف سازی و همچنین پاسخ به جنگ روانی و جوسازی های دروغین مانع از زدوده شدن احساس امنیت در جامعه شوند.

همچنین موضوعاتی بین المللی از قبیل جنگ سایبری، ارتش سایبری، جنگ نرم در فضای مجازی و ... که از طریق ایجاد عملیات روانی و شایعه سازی می توانند احساس امنیت را از یک جامعه امن و با ثبات گرفته و آن را با بحرانهای دروغین و واهی گریبانگیر کنند.

از این رو فعالیت حرفه ای و مستقل رسانه های می تواند هزینه و انرژی زیادی را که صرف اینگونه کارها گذاشته می شوند را خنثی و عاملی برای توسعه مناطق محروم از طریق اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی باشند.

آذربایجان غربی جای مانده قافله توسعه و پیشرفت

متأسفانه آذربایجان غربی در شاخصه های توسعه ای اعلامی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر می شود در تمامی مقوله ها در رتبه های آخر قرار گرفته و در مقابل دیگر استانها حرفی برای گفتن ندارد.

این استان هم از لحاظ توسعه اقتصادی و هم از لحاظ شاخصه های فرهنگی، آموزشی، ورزشی، سیاسی، اجتماعی و ... تفاوت جایگاه معنی داری با دیگر استانها داراست. منطقه ای که ظرفیتهای توسعه ای آن قابل مقایسه با استانهای مرکزی نیست و علاوه بر دارا بودن موقعیت تجاری-بازرگانی ویژه، دارای معادن ارزشمند، کشاورزی عظیم، ظرفیت گردشگری مغفول مانده، نیروهای انسانی زبده و ... است که می توان با استفاده از ظرفیتهای هر یک از موارد ذکر شده تحولی عظیم به وجود آورد. برخی مرزی بودن و نبود امنیت را مسئله ای برای عقب ماندگی استان مطرح می کنند اما واقعا چنین است؟

چتر امنيت در سراسر آذربايجان غربي گسترده است

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سفری که ماههای گذشته به آذربايجان غربي داشت، این استان را جزو امن ترين استانهاي كشور دانست و گفت: خوشبختانه چتر امنیت در سراسر آذربایجان غربی گسترده است و حتی این استان به لحاظ شاخص جرم و جنایت نسبت به استان های ديگر در وضعیت مطلوبتري قرار دارد.

احمدی مقدم با بيان اينكه امنيت مقدمه هر فعاليتي است، تصریح کرد: براساس روایات اسلامی جامعه به مولفه‌هایی همچون امنیت، عدالت، رفاه و توسعه نیازمند است چون اگر امنیت نباشد عدالت در جامعه قابل استقرار نبوده و امکان پیشرفت و سربلندی نیست بنابراین گام اولیه، ایجاد بسترهای امن برای هر کوشش و فعالیت است.

وی با اشاره به توطئه هاي دشمنان نظام در طول تاريخ انقلاب اسلامي گفت: متاسفانه دست‌های بیگانه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی درصدد مانع تراشی در ایجاد امنیت در جمهوری اسلامی ایران شدند اما در سایه ولایت فقیه، از این گذرگاه‌های سخت با سربلندی و موفقیت عبور کردیم.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ايجاد اختلافات قومي و مذهبي، دامن زدن به تقویت تروریست در جامعه، شیوع مواد مخدر، تهاجم فرهنگی، دامن زدن به اختلافات فرهنگی، جنگ تحميلي و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی از ديگر اقدامات دشمنان براي منزوي ساختن ايران اسلامي بوده است كه ملت بزرگ ايران در برابر تمام اين تهديدات ايستادگي نموده و دشمن را با ناكامي مواجه ساخته است.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران افزود: خوشبختانه در مناطق کردنشین استان که در يكي دو دهه گذشته، شرايط ناامنی وجود داشت در نهایت با دستان خود مردم و پیشمرگان کرد مسلمان امنیت و آرامش به منطقه بازگشت؛ بنابراین تا زمانی که خود مردم به میدان نیامده و خودشان خواستار امنیت نشوند امنیت برقرار نمی شود.

وی تصریح کرد: امروز با استقرار یک امنیت مردمی، آذربایجان غربی به عنوان یکی از امن‌ترین استان‌های کشور به شمار می رود تا جایی که چتر امنیت در سراسر استان گسترده است و حتی آذربایجان غربی از لحاظ شاخص جرم و جنایت نسبت به استان های ديگر كشور در وضعیت بهتری قرار دارد.

سردار احمدي مقدم در ادامه به مرزي بودن استان آذربايجان غربي اشاره كرد و گفت: بايد مرزي بودن اين استان نه به عنوان يك تهديد، بلكه تبديل به فرصت هاي اقتصادي شود و اين ظرفيت در جهت توسعه و رفاه مردم استان بكار گرفته شود.

ثبات امنیتی در مرزهای آذربایجان غربی حکم فرماست

قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت امنیتی استان گفت: بحمدالله وضعیت امنیتی استان بسیار خوب  است.

وی در پایان گفت: به خاطر همجواری استان آذربایجان غربی با ترکیه و اقلیم کردستان عراق بعضا قاچاق مشروبات الکلی و اسلحه شکاری مشکل آفرین است در غیر این صورت هیچ مشکلی نداریم.

ضرورت همت مسئولان و نمایندگان استان برای توسعه و پیشرفت آذربایجان غربی

با توجه به مباحث مطرح شده می توان پی به این نتیجه برد که رابطه تنگاتنگ، مستقیم و دوجانبه ای میان امنیت و توسعه که در مناطق مرزی نمود بیشتری دارد برقرار است و می توان گفت که هر تکاپوی مثبت و هرگونه تلاش در جهت رشد و توسعه یافتگی مناطق باید در بستر آرامش اجتماعی پیگیری کرد زیرا در شرایط آشفتگی، ناامنی و هرج و مرج علاوه بر اینکه نمی توان به شاخصه های توسعه دست یافت، فرصتهای سرمایه گذاری نیز به واسطه روی آوردن سرمایه گذاران به دیگر مناطق از دست می رود و کلیه طرحهای توسعه یک منطقه محکوم به شکست و نابودی می شود.

با این شرایط می توان دوباره این نکته را متذکر شدکه تأمین امنیت و مهمتر از آن ایجاد احساس امنیت پیش شرط و مقدمه ای بر توسعه محسوب می شود و جا دارد مسئولان و نمایندگان آذربایجان غربی که حالا این استان از امنیتی پایدار برخوردار است، برنامه هایی برای توسعه متوازن استان اندیشیده و با جذب اعتبارات ملی و همچنین سرمایه گذاران خارجی گامی مهم در راستای توسعه و پیشرفت استان و شکوفایی اقتصادی آن بردارند تا مردم آذربایجان غربی که در روزهای سخت و سرنوشت ساز صداقت خود را از طریق ایثارگریهایشان نشان داده اند به رفاه و آسایش پایدار رسیده و بتوانند آینده ای درخشان را برای سرزمین خویش تصور کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار