به گزارش تابناک قم، نرگس جعفری مدیرگروه بهداشت محیط و سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، از تدوین دستور العمل بهداشتی برای 6 رسته از اصناف خبر داد و اظهار کرد: لازم است که همه اصناف این دستورالعملها را رعایت کنند تا بتوانیم از شیوع گسترده کرونا پیشگیری کنیم.
وی با اشاره به اعمال برنامههای سخت گیرانه برای برخی اصناف مانند نانواییها گفت: از نانواییها خواسته شده است که پروتکلهای بهداشتی را برای توزیع نان رعایت کنند و در نظارتهای مستمری که بر عملکرد نانواییها صورت میگیرد سهیمه آرد 80 نانوایی در قم به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی در ارتباط با پیشگیری از کرونا قطع شده است.
مدیرگروه بهداشت محیط و سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به نظارتهای مستمر از فعالیت نانواییها در قم بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 2 هزار نظارت از نانواییهای سطح استان قم صورت گرفته است که گزارشها نشان میدهد حدود 50 درصد از نانواییها به رعایت موازین بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا پایبند نیستند.
وی با اشاره به شمار نانواییهای فعال در قم گفت: بیش از 700 نانوایی در قم فعال هستند که به آنها توصیهها و فشارها برای رعایت دستورات بهداشتی صورت گرفته است.
جعفری با تاکید براینکه ویروس کرونا به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده و در آینده نیز ممکن است ادامه داشته باشد، بیان کرد: هرچند این امکان وجود دارد که از شدت همه گیری این ویروس در آینده کمتر شود اما سبک زندگی مردم تغییرخواهد کرد و دستورالعملهای بهداشتی نیز برهمان اساس تعیین خواهد شد.
وی با اشاره به ضرورت فاصلهگذاری هوشمند برای تمام فعالیتهای اجتماعی گفت: برای همه برنامههای زندگی مانند خرید، عبادت و انجام کارهای مالی دستورالعملهایی تدوین شده است.
مدیرگروه بهداشت محیط و سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در تلاش هستیم تا وضعیت اقتصادی مردم که با شیوع کرونا آسیب دیده است را رونق بخشیده و در کنار آن با این بیماری نیز مبارزه کنیم.
وی با اشاره به شروع غربالگری سلامت در مرحله دوم گفت: در این مرحله کمتر از نیمی از جمعیت استان قم غربالگری شدند.
جعفری به نگرانیهایی که در ارتباط با ویروس کرونا وجود دارد و از دغدغههای مهم متولیان سلامت محسوب میشود، اشاره و بیان کرد: نگرانی از دست دادن حساسیتهای مردم نسبت به این ویروس از مهم ترین دغدغههای متولیان سلامت محسوب میشود.
وی با بیان اینکه مردم باید بدانند کرونا تمام نشده و نگرانیها همچنان وجود دارد، عنوان کرد: از مردم درخواست داریم پاسخگوی تماس مشاورهای مرکز بهداشت باشند.
نانوایان برتر قم تجلیل میشوند
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: به منظور فرهنگسازی در ارتقای سلامت شهروندان، نانوایان برتر در رعایت پروتکلهای بهداشتی در قالب جشنوارهای تجلیل میشوند.
سید موسی حسینی کاشانی اظهار داشت: مهمترین دستورات این جلسه شامل ارائه گزارش آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان، ارائه محتوا برای اطلاعرسانی سبک زندگی متناسب با دوران شیوع بیماری و بررسی نانواییهای سطح شهر به منظور رعایت فاصلهگذاری اجتماعی هوشمند است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: آگاهسازی درست و بهینه، یکی از رویکردهای مهم رسانه است تا بتوان ضمن مدیریت بحران، جو روانی جامعه را نیز کنترل کرد و در این مسیر، اصحاب رسانه، دارای رسالت مهمی هستند.
وی تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پروتکلهایی در رعایت فاصله اجتماعی در مساجد مورد توجه است تا از ازدحام جمعیت جلوگیری شود و در شرایط مطلوبی، به ارائه خدمت به نمازگزاران بپردازند.
حسینی کاشانی بیان کرد: در ماه مبارک رمضان، هیچ اجتماع مذهبی و دینی برگزار نمیشود و عدم شکلگیری تجمعات به صورت شفاف، اطلاعرسانی شده است.
وی خاطرنشان کرد: طرح فاصلهگذاری هوشمند، هنوز برای بسیاری از افراد به معنای عادیسازی شرایط برای حضور در اجتماع و دارای ابهاماتی در مفاهیم برای شهروندان است و انتظار میرود این طرح بهخوبی تبیین شود تا سطح مشارکت عمومی افزایش پیدا کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم عنوان کرد: ثبتنام اصناف در سامانه سلامت و پذیرش پروتکلهای بهداشتی در طرح فاصلهگذاری اجتماعی در قم بهخوبی انجام شد و بیش از 90 درصد از اصناف قم در این سامانه ثبتنام کردند، اما با وجود اینکه این طرح برای دستگاههای اجرایی، سازمانها و ادارات و مساجد نیز پیشبینیشده است، هنوز در این زمینه آمار خوبی از ثبتنام وجود ندارد.
وی گفت: در مرحله نخست غربالگری سلامت در قم نیز رسانهها بهخوبی عمل کردند و بالغبر 90 درصد مردم قم شامل یکمیلیون و 130 هزار نفر اقدام به ثبتنام کردند، مرحله دوم نیز از هفته قبل آغازشده است که به نظر میرسد مردم حساسیت قبل را برای غربالگری مرحله دوم ندارند که امیدواریم رسانهها اهمیت این دوره از غربالگری را به شهروندان متذکر شوند.
حسینی کاشانی افزود: یکی از مطالبات ستاد بحران تبیین فاصلهگذاری اجتماعی بر روی سبک زندگی است و باید در این باره به تولید محتوا بپردازیم و از ظرفیت هنرمندان و رسانه در تولید محتوا استفاده کنیم.
وی بیان کرد: در فاصلهگذاری اجتماعی یک سری محدودیتها به شرط رعایت پروتکلهای بهداشتی برداشته شد، اما به نظر میرسد برخی از شهروندان آن را به معنای تمام شدن کرونا میدانند درحالیکه باید به تبیین سبک زندگی در فاصلهگذاری هوشمند بپردازیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: اداره کل ارشاد استان در تبیین محتوا، 18 اینوگرافیک و تعدادی کلیپ یک دقیقهای پیرامون احکام کرونا و ماه مبارک رمضان تولید کرده است و با حضور مستندسازان نیز آثار خوبی به مرحله تولید رساندهایم.
وی خاطرنشان کرد: دستگاههای فرهنگی باید نسبت به فعالیتهای فرهنگی در خصوص مساوات و همدلی تلاش کنند، در این زمینه طرحهای مشترکی با سازمانها و برگزاری مسابقات کتابخوانی و جشنواره شعر همدلانه دنبال شد.
حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: حضور پررنگ خیرین در قم در اجرای طرح مساوات و همدلی قابل تقدیر است و قم یکی از استانهای نمونه در مساوات و همدلی است.
وی در مورد فرهنگسازی درباره ساماندهی نانواییها عنوان کرد: جشنواره فروشنده برتر را سال گذشته با استقبال زیادی برگزار کردیم و این ظرفیت مهمی برای فرهنگسازی به شمار میرفت، امسال نیز میتوانیم در این باره برای رعایت پروتکلهای بهداشتی ویژه نانواییها اقداماتی انجام داد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: به منظور فرهنگسازی در ارتقای سلامت شهروندان، نانوایان برتر در رعایت پروتکلهای بهداشتی در قالب جشنوارهای تجلیل میشوند، نانواییها قشر زحمت کشی هستند و باید ضمن توجه به تلاش آنها، در ارتقای بهداشت در نانواییها در مقابله با کرونا تلاش کرد.