رییس اتحادیه‌ی مشاورین املاک تهران در گفتگو با تابناک اقتصادی؛
یک نماینده‌ی مجلس در خصوص تأمین مسکن جوانان برای تسهیل ازدواج ، طرح اجاره‌ی ۹۹ ساله‌ی مسکن به جوانان را پیشنهاد داد و رییس اتحادیه‌ی مشاوران املاک تهران این طرح را راه‌گشای برون رفت از وضع بد فعلی مسکن دانست .
کد خبر: ۹۲۶۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴ 24 December 2020

طرح اجاره ی ۹۹ ساله ی مسکن؛ راهکار رفع التهاب بازار

یک نماینده‌ی مجلس در خصوص تأمین مسکن جوانان برای تسهیل ازدواج ، طرح اجاره‌ی ۹۹ ساله‌ی مسکن به جوانان را پیشنهاد داد و رییس اتحادیه‌ی مشاوران املاک تهران این طرح را راه‌گشای برون رفت از وضع بد فعلی مسکن دانست .


به گزارش تابناک سمنان شهری که حقوق کارگرانش و کارمندانش در ماه به خرید یک متر مربع آپارتمان نمی‌رسد، شهری جز تهران نیست که این شهر جزء گران‌ترین شهرهای دنیاست . میانگین قیمت هر متر آپارتمان در تهران با توجه به گزارش بانک مرکزی در آبان ماه ۲۷ میلیون تومان است . نداشتن مسکن یا خانه همواره یکی از دلایل عدم ازدواج جوانان بوده است، تمکین از ازدواج در قول روانشناسان به عنوان یک آسیب اجتماعی یاد می‌شود.

دنیا مالی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در همین راستا پیشنهادی مبنی بر تأمین مسکن جوانان ارایه کرد و اعلام داشته است که دولت باید با همکاری انبوه سازان، اقدام به تولید انبوه مسکن کند و پس از ان ، این خانه‌ها را به زوج‌های جوان اجاره‌ی ۹۹ ساله بدهند، البته باید مقررات کلانی در این عرصه تدوین شود ، تا زوج‌های جوان نتوانند مسکن مورد نظر را بفروشند.

وی معتقد است: کشور سالانه به حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد. اولویت عرضه مسکن باید با زوج های جوان باشد، البته مساکن تولیدی باید با رعایت الگوی مسکن و با متراژی حدود ۷۵ متر صورت گیرد.

این طرح می‌تواند راه‌گشای مشکل جوانان در تأمین مسکن باشد .

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه‌ی مشاوران املاک تهران در گفتگو با تابناک اقتصادی پیشنهاد احمد دنیا مالی، عضو کمیسیون عمران را سازنده خواند و گفت: این دسته از پیشنهادات بازار را تأمین می‌کند و نرخ را کاهش می‌دهد. خوب است که به دنبال مقصر نگردیم بلکه به دنبال راهکار باشیم و پیشنهاد این نماینده‌ی مجلس به عنوان یک راهکار قطعی است. اگر دولت نیز مسکن‌هایی ساخت و ان‌ها را اجاره به قیمت منصفانه دهد ، این طرح قابل اجرا است.

وی افزود: قطعاً این برنامه مستلزم قانون گزاری دقیق است همان‌طوری که خانه های سازمانی و خانه های به شرط تملیک قوانین خاص خودش را دارد . ناگفته نماند خانه های مسکن مهر را بدون سند به مردم دادند و بعدها دولت سندهای مسکن مهر را تحویل داد چرا که مردم حق مالکیت داشتند. ساختن خانه‌هایی برای اجاره دادن الزامی می‌باشد.

خسروی در خصوص مزایا و معایب این طرح گفت: سازندگی یکی از مزیت‌های این طرح است و معایب این طور برنامه‌ها ایراد گرفتن از دیگر فعالین این حوزه است. سازندگی و صنعتی سازی باید شروع شود و نیز برنامه ای در راستای تأمین منزل جوانان تدوین شود .

رییس اتحادیه‌ی مشاوران املاک تهران نیز گفت: با قانون گزاری مجلس و نظارت دولت و اجرای بخش خصوصی این طرح موفق خواهد بود چرا که دولت نمی‌تواند تاجر خوبی باشد و صرفاً باید نظاره گر باشد.

وی در خصوص آینده‌ی بازار مسکن گفت: بازار با شیب نزولی قیمت‌ها همراه است و در برهه ای با افزایش افسار گسیخته‌ی مسکن روبرو بودیم که البته تا کنون ۱۰ تا ۱۵ درصد در بازار کاهش داشتیم و تا پایان سال شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم . اما قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ را هنوز نمی‌توان پیش بینی کرد.

مصطفی قلی خسروی در خصوص توصیه‌ی خرید مسکن گفت: مردم از مسئولین جلو تر حرکت کرده و تا امروز برای خرید اقدام کردند. حرف‌های فعالین این حوزه برای مردم بازدارنده یا اجبار کننده نبوده است . تنها توصیه‌ی ما به مردم خرید با دقت و مشورت با متخصصی امین است.

رییس اتحادیه‌ی مشاورین املاک تهران در پایان گفت: در حال حاضر توازن عرضه و تقاضا ، مناسب نیست و فروشنده بیشتر از خریدار وجود دارد که به همین دلیلی با کاهش قیمت مواجه هستیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار