کد خبر: ۹۳۸۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 05 February 2021

ایرنا، تیم فوتبال نساجی مازندران از ساعت ۱۷ امروز –جمعه ۱۷ بهمن- باید برای فاصله گرفتن از قعر جدول و خروج از بحران ۹ هفته‌ای‌اش در استادیوم آزادی تهران به مصاف استقلالی برود که صدرنشین است و برای حفظ موقعیت خود در جدول به برد نیاز دارد. اما آن‌چه که حساسیت این رقابت را بیشتر می‌کند، تنش‌هایی است که طی ماه‌های اخیر بین محمود فکری و باشگاه نساجی رخ داده و عصر دیروز در نشست خبری با اظهارات فکری پررنگ‌تر شد و با بیانیه تند باشگاه نساجی علیه فکری به یک جنگ لفظی خارج از مسابقه تبدیل شد.

نساجی دو بازی اخیر خود را با سرمربیگری مجید جلالی برگزار کرده و هر دو بازی را هم با شکست پشت سر گذاشته است. پیش از حضور جلالی نیز نساجی از هفته چهارم به بعد نتوانست مقابل حریفان خود به پیروزی برسد و از هفت بازی فقط ۲ امتیاز کسب کرده بود. به عبارتی دیگر نساجی با کسب ۲ امتیاز از ۹ بازی ضعیف‌ترین عملکرد را بین همه تیم‌های لیگ برتری در ۹ هفته اخیر داشت و حالا با ۹ امتیاز از ۱۳ بازی در رتبه پانزدهم جدول رده‌بندی قرار دارد. این تیم در چنین شرایطی باید امروز مقابل تیمی قرار بگیرد که صدر جدول را در اختیار دارد و با ۱۷ گل زده دومین خط حمله لیگ بیستم تا اینجای لیگ به نامش ثبت شده است.

شاگردان مجید جلالی در عین حال که فشار زیادی را تحمل می‌کنند، انگیزه بالایی هم برای کسب نتیجه در دیدار امروز دارند. جلالی پس از شکست خانگی ۳ – ۲ نساجی مقابل ذوب‌آهن ۱۰ نفره در هفته گذشته برخوردی جدی با بازیکنان این تیم داشت و حتی احتمال کنار گذاشتن برخی بازیکنان را نیز مطرح کرد. پس از آن نیز خبر کنار گذاشته شدن پنج بازیکن نساجی یعنی شاهین مجیدی، روزبه شاه‌علی‌دوست، امیرحسین موسی‌زاده، آرمان قاسمی و نیما میرزازاد اعلام شد که هرچند گفته شده جدایی این بازیکنان هنوز قطعی نیست، اما دست‌کم در دیدار امروز جلالی از آن‌ها استفاده نخواهد کرد. با این حساب بازیکنانی که برای دیدار مقابل استقلال در ترکیب نساجی قرار می‌گیرند برای اثبات توانمندی خود و خروج از بحران انگیزه بیشتری دارند.

تقابل‌های تیمی

مجید جلالی تا کنون در لیگ برتر ۲۵ بار با تیم‌های مختلف مانند صبا، شهید قندی یزد، استقلال اهواز، نساجی، تراکتورسازی، سایپا، پاس، فولاد و پیکان مقابل استقلال قرار گرفت که حاصل این نبردها پنج پیروزی، ۱۲ شکست و ۸ تساوی بود. جلالی در نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم که سرمربی نساجی بود نیز در تهران از استقلال شکست خورد. اما آخرین تقابل او با استقلال به سود مجیدی تمام شد. فصل قبل که سرمربی گل‌گهر بود در هفته بیست‌ویکم موفق شد استقلال فرهاد مجیدی را با یک گل در سیرجان شکست دهد.

آمارهای ثبت شده از تقابل نساجی و استقلال نیز به سود استقلال است. نساجی ۲۱ سال است که موفق به برد استقلال نشد. از سال ۱۳۷۸ که نساجی استقلال را در یک مسابقه تدارکاتی با نتیجه ۴ – ۲ شکست داد تا امروز هیچ بردی مقابل استقلال نداشت. یک برد دیگر نساجی مقابل استقلال هم در دهه ۶۰ رقم خورد که آن هم دیداری دوستانه بود و نساجی موفق شد استقلال را ۵ – ۱ شکست دهد. دو تیم تا کنون ۱۴ بار مقابل هم قرار گرفتند که ۶ برد برای استقلال، ۲ برد برای نساجی و ۶ تساوی حاصل این رقابت‌ها بود

تنش‌های فکری و نساجی

اما حساسیت و انگیزه اصلی برای شکست نخوردن در این دیدار، جدالی است که بین سرمربی استقلال و باشگاه نساجی وجود دارد. محمود فکری چهره باسابقه استقلال که هم فوتبال حرفه‌ای و هم سرمربیگری را با نساجی آغاز کرده، از هفته بیست‌ویکم فصل نوزدهم پس از استعفای محمدرضا مهاجری به عنوان سرمربی نساجی معرفی شد و نخستین حضورش در لیگ برتر به عنوان سرمربی را با تیم زادگاه خود ثبت کرد. روی کار آمدن فکری در نساجی بحران زده آن روزها نتایج درخشانی برای نساجی و فکری به همراه داشت.

 فکری توانست نساجی را که هفته‌ها بود خوب نتیجه نمی‌گرفت روی ریل شکست‌ناپذیری قرار دهد و در ۱۰ هفته پایانی لیگ نوزدهم نساجی را به تیمی قدرتمند تبدیل کند. فصل که تمام شد و بازیکنان شاخص نساجی از این تیم جدا شدند، فکری بازیکنانی را از تیم‌های لیگ یکی به نساجی جذب کرد و آماده حضور در لیگ بیستم با نساجی شد. اما حاشیه‌ها و تنش‌های استقلال که به کناره‌گیری فرهاد مجیدی منجر شده بود در نهایت پای فکری را به باشگاه استقلال باز کرد و سرمربی مازندرانی نساجی چند روز پیش از آغاز لیگ بیستم تصمیم گرفت با اعلام استعفا از سرمربیگری نساجی کناره‌گیری کند و به استقلال بپیوندد. تصمیمی که تحقق یافت و از همانجا درگیری‌های بین نساجی و فکری آغاز شد.

با جدایی فکری از نساجی این نگرانی که بازیکنان منتخب سرمربی قبلی نمی‌توانند برای نساجی مفید باشند، در هواداران این تیم روز به روز بیشتر شد. مدیران باشگاه تصمیم گرفتند مانع جدایی دستیار فکری از نساجی و پیوستن‌اش به استقلال باشند و در نهایت وحید فاضلی را به عنوان سرمربی نساجی انتخاب کردند. اما پیش‌بینی هواداران درست از آب درآمد و از هفته چهارم نساجی روی دور ناکامی قرار گرفت تا انگشت اتهام نساجی‌چی‌ها بیشتر از همه فکری را به عنوان مقصر اصلی ناکامی‌های نساجی نشان داد

از ابتدای فصل پیش‌بینی می‌شد که دیدار نساجی و استقلال می‌تواند آبستن تنش‌ها و حاشیه‌هایی باشد. اما این تنش‌ها زودتر از خود مسابقه آغاز شدند. فکری در نشست خبری پیش از بازی موضع تندی علیه مدیران نساجی گرفت و عنوان کرد که همچنان معتقد است بازیکنان خوبی را به خدمت گرفته و مدیران باشگاه نساجی قصد داشتند با انتخاب وحید فاضلی به او ضربه بزنند. او ضمن ابراز ناراحتی از موقعیت کنونی نساجی در جدول و اذعان به این که نساجی را خانه خود می‌داند، از تصمیم خود برای پیوستن به استقلال نیز با بیان برخی دلایل دفاع کرد و کادر مدیریتی این باشگاه مازندرانی را مقصر بروز این حاشیه‌ها دانست. تا جایی که اعلام کرد مسئولان نساجی در چاهی افتادند که خودشان برای من کندند.

نتیجه این اظهارنظرها نیز انتشار بیانیه‌ای از سوی باشگاه نساجی در پاسخ به فکری بود که در آن مواضع تندی نسبت به این سرمربی مطرح شده است. باشگاه نساجی در این بیانیه علاوه بر این که به پرداخت نکردن غرامت ۲.۵ میلیاردی فکری به نساجی و بازنگرداندن ۲۵۰ میلیون تومان پیش‌پرداخت بابت سرمربیگری نساجی در لیگ بیستم اشاره کرده، فکری را مقصر اصلی وضعیت کنونی نساجی دانسته و تأکید دارد به دلیل اعتمادی که باشگاه نساجی به این سرمربی کرد و او را از لیگ آزادگان به لیگ برتر آورد، تا ابد مدیون نساجی است.

این جدال‌های لفظی پیش از بازی و جایگاه دو تیم در جدول اهمیت و حساسیت مسابقه امروز استقلال و نساجی را چند برابر کرده‌اند. از طرفی هم جلالی تمام توان خود را به کار گرفته تا در سومین دیدار هم پذیرای شکست نباشد. او از تغییر ۵۰ درصدی در تاکتیک و سبک بازی برای دیدار مقابل استقلال نسبت به دو دیدار قبلی خبر داده و تأکید کرده که بازیکنان نساجی در دیدار امروز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

نبرد تاکتیک‌ها

استقلال با وجود همه نقدهایی که به محمود فکری بابت ضعف تاکتیکی این تیم وارد است، به لطف توان فنی بالای بازیکنانش تا کنون تیمی خطرناک ظاهر شده و این موضوع با توجه به ضعف‌های مشهود نساجی در بازی‌های اخیر می‌تواند کار را برای نماینده مازندران دشوار کند. اما نقطه امیدواری برای نساجی‌چی‌ها غیبت شیخ دیاباته خطرناک به دلیل مصدومیت است.

با این حال متزلزل نشان دادن خط دفاع نساجی و نداشتن دروازه‌بانی مطمئن می‌تواند در این دیدار هم پاشنه آشیل نساجی باشد. ضمن این که نساجی به دلیل مصدومیت محمدمهدی نظری و محمود قائدرحمتی را برای این دیدار در اختیار ندارد که می‌تواند سبب ضعف این تیم در مرکز زمین باشد. مگر این که جلالی با توجه به فراخوان چند بازیکن جدید از امید نساجی، تاکتیک جدیدی برای مدیریت مرکز زمین مد نظر قرار داده باشد. جلالی برای دروازه نیز طی روزهای اخیر با وجود روی نیمکت بودن مهرداد طهماسبی حسین خطیر دروازه‌بان جوان امید نساجی را به تمرین دعوت کرد. ناشناخته بودن نساجیِ مد نظر جلالی برای این دیدار شاید به سود نماینده مازندران تمام شود.

استقلال برای حفظ موقعیت خود در جدول و با توجه به نزدیک شدن پرسپولیس با دو بازی کمتر به بالای جدول، در این دیدار فقط باید با پیروزی زمین را ترک کند و نساجی هم اگر قصد فاصله گرفتن از بحران را دارد به نتیجه‌ای جز برد نمی‌تواند بیندیشد.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار