حال این روزهای استان هرمزگان هیچ خوب نیست و در جای جای این خطه از ایران زمین صدای شیون و ناله کسانی شنیده می شود که عزیزانشان را، قاتلی به نام کرونا به کام مرگ برده و گویی این قتل های زنجیره ای تمامی ندارد و هر روز بر شمار فوتی ها در این استان اضافه می شود.
کد خبر: ۹۸۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲ 14 August 2021

ویروسی که هر بار با نامی جدید و جهشی نو خودنمایی می کند و این روزها با نام دلتا آرامش را از مردم هرمزگان همچون مردم دیگر نقاط این کره خاکی گرفته و هر روز نیز با شیوع بیشتر، اوضاع را وخیم تر کرده ، آنگونه که باید بگوییم، وضعیتی که کرونا در هرمزگان ایجاد کرده، چیزی فراتر از بحران است.

کرونا تنها به قتل مردم اکتفا نکرده ، بلکه اوضاع زمین و زمان را بهم زده و بیمارستان های پر از بیماران کرونایی، کادر درمان خسته، کمبود اقلام دارویی، مطب های شلوغ ، مشاغل آسیب دیده، تعطیلی فعالیت های ورزشی و فرهنگی و نگرانی و اضطراب در جامعه بخشی دیگر از دستاوردهای شوم این قاتل میکروسکوپی است که متاسفانه برخی ها نادانسته یا دانسته با بی توجهی به رعایت پروتکلهای بهداشتی، یاریگر این ویروس منحوس در رسیدن به اهدافش شدند.

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، میزان رعایت پروتکل‌ها در استان هرمزگان به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است و روند ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در ۲ هفته اخیر به طور بی سابقه و نگران کننده‌ای افزایش یافته است.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تا روز ۲۲ مردادماه فوت قطعی یک هزار و ۹۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در این استان ثبت شده است و هم اکنون شماری از بیماران بستری نیز در جدال با مرگ و زندگی هستند و پزشکان امید چندانی به بهبودی حال آنها ندارند.

مسوولان این دانشگاه می گویند، بیشترین موارد بروز بیماری کرونا در هرمزگان به نسبت جمعیت به ترتیب در کیش، پارسیان، بندرعباس، حاجی آباد و بندرلنگه و بیشترین درصد مرگ و میر به نسبت جمعیت نیز در بندرعباس، بندرخمیر، قشم، بندرلنگه و رودان ثبت شده است.

به گفته کارشناسان بهداشتی ، از ۲ هزارو ۵۰۰ تست روزانه ای که در هرمزگان انجام می شود، یک هزار و۱۴۰ مورد مثبت شناسایی شده که هر فرد مبتلا می تواند بیماری را به ۹ نفر منتقل کند و در نتیجه چنانچه قرنطینه رعایت نشود، حدود ۱۰هزار نفر در یک روز آلوده خواهند شد و این یعنی یک فاجعه بزرگ انسانی.

یک هزار و ۳۱۴ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند

همانگونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، بیمارستان های هرمزگان مملو از بیماران بستری کرونایی است که آمار بستری ها فراتر از ظرفیت بوده و همین موضوع موجب ازدحام و شلوغی بسیار در مراکز درمانی شده است.

کارشناسان بهداشتی می گویند گونه هندی کرونا بیش از نوع انگلیسی افراد جوان و کم سن و سال را درگیر می کند و با توجه به اینکه علایمش نسبت به گونه های قبلی دیرتر خود را نشان می دهد، سرعت انتشارش بسیار بالا است و از همین رو نیز یک وضعیت بحرانی ایجاد و شرایط را سخت و طاقت فرسا کرده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون یک هزار و ۳۱۴ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این شمار ۱۴۲ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند و حال ۴۰ نفر از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: متاسفانه روند شیوع کرونا در هرمزگان یک روند بسیار صعودی بوده و در شبانه روز گذشته ۲۶۴ مبتلای جدید در بیمارستان های استان بستری شدند.

وی خاطرنشان کرد: شمار مبتلایان در هرمزگان در یک هفته گذشته در مقایسه با هفته قبل تر پنج درصد و بستری های بخش مراقبت های ویژه سه درصد افزایش داشته است.

نوروزیان آخرین آمار فوتی های کرونا در هرمزگان را یک هزار و ۹۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: این آمار با احتساب ۱۲ فوتی ثبت شده در شبانه روز گذشته است.

نگران اوج گیری شدیدتر کرونا پس از ایام محرم هستیم

مسوولان بهداشت ودرمان استان هرمزگان می گویند یکی از نگرانی هایی که این روزها بسیار مطرح می شود، اوج گیری شدیدتر کرونا پس از ایام محرم است.

اگرچه که در بسیاری از نقاط هرمزگان، عزاداران حسینی سعی در برگزاری مراسم با یک سوم جمعیت و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی دارند؛ اما با این حال احتمال افزایش آمار مبتلایان و فوتی ها در این وضعیت نیز وجود دارد.

عادی انگاری شرایط و سهل انگاری در رعایت پروتکلهای بهداشتی فرش قرمزی برای جولان بیشتر کرونا است که این فرش در هرمزگان پهن شده و هر روز شاهد مرگ شماری از هموطنانمان بر روی آن هستیم.

در همین خصوص رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: پس ازانتخابات شاهد بالا رفتن آمار کرونا بودیم و اکنون نیز به شدت نگران اوج گرفتن بیماری پس از دهه محرم هستیم.

دکتر حسین فرشیدی افزود: این نگرانی حتی برای عزاداری هایی که در فضای باز برگزار می شود وجود دارد و در روزهای اخیر هم شاهد رعایت نشدن پروتکل ها بودیم.

وی بیان داشت: رویدادهای اجتماعی در ایران نقش زیادی در اوج گیری کرونا دارند و با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم از علما انتظار داریم مردم را به سمت عزاداری های مجازی هدایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: ۲ هفته تعطیلی مطلق در کشور یک نیاز واقعی است که در این تعطیلی ها باید رفت وآمدها به صفر و پروازها محدود شود.

این مقام مسوول هشدار داد: در شرایط فعلی برای کنترل اوضاع نیازمند همکاری بیشتر مردم و رعایت جدی تر پروتکلهای بهداشتی هستیم، در غیر این صورت نمی توان چندان امیدی به بهبودی اوضاع داشت.

وی تصریح کرد: سویه غالب کرونا در هرمزگان، گونه دلتا است که به شدت سرایت پذیر بوده و با قدرت انتشار بالای خود ، می تواند در آن واحد بسیاری را درگیر کند.

کمبودهای دارویی مختص هرمزگان نیست

یکی از مشکلاتی که این روزها بسیار در فضای مجازی هرمزگان مطرح می شود، مساله کمبود داروهای ویژه کرونا در داروخانه ها است که این موضوع از سوی مسوولان علوم پزشکی هرمزگان مورد تایید نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص گفت: خوشبختانه استان با کمبودی در خصوص داروهای ویژه درمان بیماران کرونایی که مطابق پروتکل درمانی وزارت بهداشت است، مواجه نمی باشد.

دکتر غلامعلی جاودان بیان داشت: یکی از این داروها، داروی رمدسیویر است که مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت فقط در بیمارستان ها باید موجود باشد و توزیع این دارو برای داروخانه انجام نمی شود .

وی خاطرنشان کرد: برای تمام بیماران نیازمند این دارو، چه بیماران بستری و چه بیماران در قرنطینه خانگی تزریق به موقع انجام می شود و خوشبختانه هرمزگان کمبودی از این نظر ندارد.

دکتر جاودان ادامه داد: برخی دیگر از اقلام دارویی از جمله سرم به دلیل مصرف بسیار زیاد و با توجه به آمار بالای مبتلایان به صورت مقطعی با کمبود مواجه شده، که خوشبختانه برخی از این کمبودها از جمله داروی فاموتیدین، ناپروکسن و برم هگزین در اولین فرصت برطرف شده است.

وی با بیان اینکه برخی از کمبودها از جمله سرم یک کمبود کشوری است، بیان داشت: تجویز داروی رمدسیویر برای درمان کرونا مصرف سرم را افزایش داده ،زیرا هر رمدسیویر باید با یک سرم تزریق شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: اولویت نخست برای عرضه سرم در بیمارستانهاست و اجازه نمی دهیم برای بیماران کرونایی و ۱۷ بیمارستان استان و کلینیک های سرپایی در این زمینه مشکلی پیش آید.

دکتر جاودان تصریح کرد: یکی دیگر از داروهایی که گفته می شود در هرمزگان کمیاب است،، داروی خارجی اکتمرا می باشد، که این دارو، خارج از پروتکل درمانی وزارت بهداشت برای درمان بیماران کرونایی بوده و تنها از سوی برخی از پزشکان عنوان شده که در بعضی از مبتلایان به کرونا ، این دارو نتیجه مثبت در بهبودی داشته است.

این مقام مسوول ابراز داشت: وضعیت شیوع کرونا در استان بسیار بحرانی بوده و از مردم خواستاریم تا شرایط را درک کرده و با انجام به موقع واکسیناسیون و رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی، با مسوولان و نیروهای بهداشت و درمان در کنترل اوضاع همکاری نمایند.

افزایش تخت های بستری و تجهیزات پزشکی برای کنترل بحران

یکی از مشکلات مهم در استان هرمزگان، کمبود تخت برای بستری مبتلایان به کرونا بود که خوشبختانه این کمبود تا حدودی حل شده، اما در صورت بحرانی تر شدن اوضاع و افزایش بستری ها، باز هم با کمبود مواجه خواهد بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تا پیش شروع پیک پنجم و شیوع گسترده ویروس دلتا در هرمزگان، یک هزار تخت بستری ویژه مبتلایان کرونا در نظر گرفته شده بود.

دکتر نوروزیان ادامه داد: با وخیم تر شدن اوضاع و افزایش بستری ها، این شمار تخت هم اکنون به یک هزار و ۵۰۰ تخت افزایش یافته و برنامه ریزی برای افزایش آن به ۲ هزار تخت در حال انجام است.

وی یادآور شد: با همکاری نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و همچنین استانداری هرمزگان ، چند بیمارستان صحرایی برای پذیرش و بستری شدن مبتلایان به کرونا آماده و تجهیز شده است.

این مقام مسوول اظهار داشت: برای رفع کمبود نیروی انسانی نیز دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان طی فراخوانی و در نظر گرفتن مزایای ویژه نسبت به جذب نیروهای پرستاری از سراسر کشور اقدام کرده است که تاکنون نیز بیش از ۳۰ پرستار جذب شده است.

نوروزیان در خصوص کمبود دستگاه سی تی اسکن نیز گفت: پیش از شروع کرونا، تنها ۱۰ دستگاه سی تی اسکن در هرمزگان موجود بود که در ایام کرونا با پیگیری های ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان، این شمار به ۱۵ دستگاه رسیده و در روزهای آینده نیز ۳ دستگاه دیگر اضافه می شود.

واکسیناسیون کرونا در هرمزگان با سرعت بالا در حال انجام است

علاوه بر رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک و پرهیز از حضور در تجمع ها، واکسیناسیون نیز از جمله راه های پیشگیری از شیوع گسترده کرونا در جامعه است که در استان هرمزگان طبق برنامه و با سرعت بالا در حال انجام است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به تشدید و تقویت بیماریابی در استان ، اظهار داشت: واکسیناسیون از جمله راه های پیشگیری از انتشار ویروس در جامعه است که خوشبختانه در هرمزگان شاهد اجرای آن با سرعت بالا هستیم.

دکتر محمود حسین پور بیان داشت: تا پیش از این میانگین واکسیناسیون روزانه در هرمزگان حدود ۶ هزار دز بود که هم اکنون این آمار در برخی از روزها به حدود ۱۷ هزار رسیده است.

وی آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در هرمزگان را ۴۳۲ هزار و ۹۹۵ دز اعلام کرد و گفت: برای ۳۴۳ هزار و ۶۳۴ نفر تزریق مرحله اول و ۸۹ هزار و ۳۶۱ نفر تزریق مرحله دوم انجام شده است.

حسین پور با بیان اینکه هم اکنون در استان واکسن آسترازنکا، سینوفارم و برکت برای تزریق موجود است، تاکید کرد: مردم باید در نظر داشته باشند که واکسیناسیون به تنهایی نمی تواند در برابر ابتلا به کرونا مصونیت ایجاد کند، بلکه از شدت بیماری و عوارض آن کم کرده و مرگ و میر را کاهش می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مردم برای در امان ماندن از ابتلا به این ویروس منحوس، علاوه بر واکسیناسیون ، به صورت جدی پروتکلهای بهداشتی را نیز رعایت کنند و در نظر داشته باشند که این ویروس همه گروه های سنی را درگیر می کند و سرعت انتشارش بسیار بالا است.

۱۲۰۰ تخت اضطراری به ظرفیت درمان هرمزگان اضافه شود

استاندار هرمزگان با ابراز نگرانی از روند افزایشی ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در استان، گفت: باید تا ۲ هفته آینده یک هزار و ۲۰۰ تخت اضطراری برای مقابله با کرونا به ظرفیت درمانی استان اضافه شود.

فریدون همتی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین المللی هرمزگان که برای بستری شدن بیماران کرونایی آماده می شود، افزود: دستگاه های اجرایی باید در اقدامی جهادی، حداکثر ظرف ۲ هفته آینده تا یک هزار تخت برای بستری و قرنطینه افراد مبتلا به کرونا در این محل آماده کنند.

وی بیان داشت: با بکارگیری ظرفیت ۲۰۰ تخت بیمارستان نیروی دریایی ارتش نیز در مجموع یک هزار و ۲۰۰ تخت اضطراری در استان هرمزگان ایجاد خواهد شد.

استاندار هرمزگان با اشاره به شرایط بحرانی کرونا در استان تصریح کرد: شرایط فعلی بدون همکاری مردم قابل کنترل نیست و باید سطح رعایت پروتکل‌ها جهش قابل توجهی داشته باشد تا بتوان به بهبود روند فعلی امیدوار بود و امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها توسط مردم نیازی به افزایش تخت نباشد.

تعطیلی گسترده در هرمزگان راه علاج کرونا نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: با توجه به تبعات اقتصادی، تعطیلی گسترده استان راه علاج کرونا نیست بلکه عبور از شرایط فوق بحرانی کرونایی نیازمند همراهی همگانی است.

علی رئوفی به رسانه ها اعلام کرد: فاصله گرفتن از فضای عادی انگاری کرونا و همچنین بهبود رعایت شیوه نامه های بهداشتی موجب عبور استان از شرایط فوق بحرانی کرونایی می‌شود.

وی بیان داشت: سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون عمومی و افزایش واردات واکسن در کنار حمایت از تولیدات داخلی و آگاهی بخشی می‌تواند بخشی از مشکلات ناشی از بیماری کووید ۱۹ را مرتفع کند.

جانشین رییس ستاد استانی مقابله با کرونا هرمزگان با اشاره به جایگاه مناسب استان در واکسیناسیون عمومی، اظهارداشتد: استان هرمزگان در واکسیناسیون عمومی جامعه هدف در سطح کشور با تزریق واکسن ۲۶ درصد جمعیت بعد از استان مازندران که ۳۰ درصد جمعیت آن واکسینه شده اند، در جایگاه دوم قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار