مدیرکل بهزسیتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۳۲ هزار معلول در استان زیرپوشش بهزیستی قرار دارند، گفت: ۱۲.۶۸ درصد معلولان زیرپوشش این نهاد دارای معلولیت ناشنوایی هستند.
کد خبر: ۹۹۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸ 01 October 2021

نرگس عسگری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در استان سه هزار و ۹۴۲ نفر ناشنوا از خدمات توانبخشی بهزیستی بهره‌مندند که دلایل ناشنوایی این افراد مادرزادیی، بیماری‌های خاص، تصادفات رانندگی، عوارض دارویی و آلودگی صوتی و پیرگوشی است.

وی گفت: یک مرکز شنوایی‌سنجی و یک موسسه خیریه، سه مرکز شنوایی‌سنجی غیردولتی و ۲ مرکز دولتی برای ارئه خدمات مددکاری و توانبخشی به ناشنوایان فعال است که ارائه خدمات از جمله هزینه سمعک، باتری، کاشت حلزون، تربیت شنوایی، گفتار درمانی، مستمری، کمک هزینه درمان و تحصیلی پرداخت می‌شود.

به گفته وی، گروه سنی ۶ ماه تا ۶ سال بهترین زمان برای کاشت حلزون است و به منظور حمایت از خانواده‌ها برای انجام کاشت حلزون، کمک هزینه کاشت حلزون بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون ریال توسط بهزیستی استان پرداخت می‌شود.

عسگری با اشاره به اهمیت کاشت حلزون در سنین طلایی ۶ ماه تا ۶ سال گفت: در استان پشت نوبتی برای کاشت حلزون وجود ندارد.

طرح غربالگریی شنوایی برای همه نوزادان در بیمارستان‌های که زایشگاه دارند انجام می‌شود

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طرح غربالگری شنوایی نوزادان در بیمارستان‌هایی که زایشگاه دارد با هدف شناسایی مشکلات شنوایی نوزادان در بدو تولد، اجرا می‌شود تا با شناسایی نوزادان دارای مشکل شنوایی، اقدامات درمانی هر چه سریعتر انجام و از بروز مشکل تکلم و تکامل زبان و گفتار جلوگیری شود.

وی گفت: در این طرح همه نوزادان مورد سنجش قرار می‌گیرند و در صورت بروز مشکل و اختلال به مراکز تخصصی و یا پزشک معالج ارجاع داده می‌شوند تا با تجویز سمعک یا کاشت حلزون از ناشنوایی نوزادان جلوگیری شود.

به گفته وی، سالانه سه تا چهار نوزاد از هر یک‌هزار نوزاد متولد شده در استان، دارای مشکلات شنوایی هستند و برای جلوگیری از مشکل تکلم و گفتار آنها، کارهای مداخله‌ای و تشخیص مشکلات شنوایی این نوزادان قبل از ۶ ماهگی انجام می‌شود.

عسگری به اجرای طرح شنوایی سنجی کودکان سه تا ۶ سال با همکاری مراکز مثبت زندگی اشاره کرد و افزود: در این طرح، کودکانی که دارای اختلال شنوایی و یا عفونت گوش هستند، شناسایی می‌شوند.

۱۰ هزار و ۸۰۰ سالمند در چهارمحال و بختیاری از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشار به اینکه بیش از ۸۵ هزار نفر از جمعیت استان سالمند هستند، گفت: ۱۰ هزار و ۸۰۰ سالمند استان از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند.

به گفته وی، در استان سه مرکز شبانه‌روزی،۱۷ مرکز روزانه و هشت مرکز خدمت در منزل برای ارائه خدمات تخصصی به سالمندان فعال است.

عسگری بر نگهداری سالمندان در منزل در کنار سایر افراد خانه و خانواده به منظور تکریم سالمندان تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی و تاسیس مراکز روزانه سالمندان برای پر کردن اوقات فراغت و همچنین دریافت خدمات پزشکی، مشاوره و خدمات آموزشی مهم‌ترین رویکرد بهزیستی است.

وی به اجرای طرح مراقبان سلامت سالمندان و فعال شدن تیم‌های سیار اشاره کرد و گفت: در این طرح ۱۰۰ سالمند در منزل خود از خدمات این طرح شامل ویزیت پزشک، آزمایش، دارو به صورت رایگان بهره‌مند هستند و برای ارائه خدمات به این قشر، تیم سیار شامل پزشک، پرستار، فیزیوتراپ و روانشناس ماهیانه یک تا ۲ بار به خانه سالمندان نیازمند به درمان و بی‌بضاعت مراجعه می‌کند.

به گفته وی، در طرح توانمندسازی سالمندان ۲۰۰ نفر خدمت در منزل و ۴۵۰ سالمند از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند.

همه سالمندان زیرپوشش بهزیستی واکسینه شدند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای مقابله و پیشگیری از ابتلا به کرونا از اردیبهشت ماه امسال اجرای طرح واکسیناسیون سالمندان و معلولان زیرپوشش این نهاد آغاز شد و تا کنون همه سالمندان زیرپوشش این نهاد ۲ دز واکسن را دریافت کردند.

وی با تاکید بر اینکه تعداد انگشت شمار سالمندان زیرپوشش این نهاد به دلیل مشکلات و بیماری و یا رضایت ندادن خانواده، واکسینه نشده‌اند، گفت:به منظور جلوگیری از شیوع کرونا در مراکز نگهداری سالمندان در بدو ورود آنان به مرکز، آزمایش و تست کرونا از فرد دریافت و به مدت ۲ هفته فرد در قرنطینه نگهداری می‌شود و پس از اطمینان از اینکه فرد به کرونا مبتلا نیست در جمع سالمندان حضور پیدا خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری گفت: هم اکنون ۹۸ درصد معلولان زیرپوشش این نهاد در برابر کرونا واکسینه شدند.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۴۲ هزار نفر در استان زیرپوشش بهزیستی قرار دارند، که از این تعداد ۳۲ هزار نفر را معلولان تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار