بسیارى از تاکسى ها و خودروهای مسافرکش در شیراز با این شیوه سوخت ماشین های خود را تامین و مسافران زیادى را در طول روز جابه جا مى کنند غافل از اینکه این کپسول ناایمن مى تواند در هر ثانیه فاجعه اى بزرگ برجاى بگذارد.
کد خبر: ۹۹۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱ 04 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا: بسیارى از تاکسى ها و خودروهای مسافرکش در شیراز با این شیوه سوخت ماشین های خود را تامین و مسافران زیادى را در طول روز جابه جا مى کنند غافل از اینکه این کپسول ناایمن مى تواند در هر ثانیه فاجعه اى بزرگ برجاى بگذارد.

نصب ال پى جى بر روى خودروها موضوع جدیدى نیست و تعداد این مراکز زیرزمینى کم نیست و از آنجا که به تاسیسات زیادى نیاز ندارد، حاشیه شهر شیراز پُر شده است از تابلوهایى که گاز ال پى جى پر مى کنند.

تمایل به نصب سیلندر گاز مایع در خودروها به ویژه تاکسى ها در سطح شهر شیراز به دلیل تقاضاى بالا بیشتر شده است و در حالى نصب مخزن ال پى جى و قیمت قطعات آن در ماه‌هاى اخیر افزایش دو برابرى داشته که بسیارى به نصب مخزن پرخطر گاز مایع روى آورده اند.

ال پى جى ها، مراکز غیرقانونى و بدون استاندارد

این سوخت، جایگزین روش هاى استاندارد شده و کارگاه هاى سیار در حاشیه شهرها اقدام به نصب گاز مایع بر روى خودروها مى کنند و انفجار مرگبار کپسول هاى گاز مایع بارها در منازل و خودروها حوادثى را به همراه داشته است، اما هنوز عوامل بازدارنده آن کاملا مشخص نیست.

آن طور که مدیرکل استاندارد فارس مى گوید شارژ سیلندر گاز مایع نیاز به تاسیسات خاصى دارد که تاسیسات شارژ سیلندر گاز مایع مشمول استاندارد اجبارى است.

مرتضى رهنما با بیان اینکه براى ایجاد شارژ سیلندر گاز مایع ابتدا باید مجوز از مراجع قانونى گرفته شود و تجهیزات لازم از لحاظ فنى و مکانیکى، ایجاد فضاى ایمن و کاملا ایزوله و دور از مراکز مسکونى مدنظر باشد، عنوان مى کند: همچنین این مراکز باید یک مسئول فنى و کنترل کیفیت معرفى کنند و در اداره استاندارد آموزش ببیند و توسط اداره استاندارد تایید شود که در این صورت مى توانند اقدام به شارژ سیلندر کنند.

به گفته رهنما هیچکدام از مراکز ال پى جى تاییده استاندارد ندارند و فعالیت آنها قانونى نیست.

انتقال گاز مایع از مراکز قانونى به مراکز ال پى جى ها

وى با اشاره به اینکه شارژ سیلندر مایع در سطح استان با تاییدیه به اندازه کافى موجود است، خاطرنشان مى کند: این درحالى است که برخى از افراد در ظروف بزرگ از مراکز قانونى گاز را دریافت مى کنند اما در جایى که غیرقانونى است آنها را در ظروف کوچک تر مانند کپسول و پیک نیک انتقال مى دهند و به برخى از خودروها تزریق مى کنند.

به گفته رهنما این گازها اصولاً به خودروهایى تزریق مى شود که ال پى جى هستند که این روش غیر استاندارد و خلاف قانون است.

مدیرکل استاندارد فارس با اشاره به اینکه اداره استاندارد مسئولیتى در قبال این افراد ندارد و مسئولیت اداره استاندارد در حیطه نظارت قانونى تاسیسات مجوز دار است، ابراز مى کند: در محدوده شهر این مراکز زیاد هستند و اصناف و شهردارى باید با آنها مقابله کنند و علاوه بر محدوده شهرها در محدوده روستاها و بخش هاى مختلف و کنار جاده ها فعالیت مى کنند. رهنما تصریح مى کند که ایراد اصلى این است که این مراکز به شکل غیرقانونى و زیرزمینى فعالیت مى کنند و هر لحظه یکى از این مراکز تاسیس مى شود و زمانى که اتفاقى رخ مى دهد فاجعه ایجاد مى کند.

 

روزانه تعداد زیادى در قالب کارگاه ال پى جى بساط مى کنند

مدیرکل استاندارد فارس با بیان اینکه روزانه تعداد زیادى بساط مى کنند و به خاطر همین آمار این مراکز روز به روز در حال زیاد شدن است و نمى توان آمار دقیقى داد، یادآور مى شود: عمده کارگاه هاى گاز مایع ال پى جى به صورت زیرزمینى و سیار است که بخشى از این نوع گاز مایع حتى در منازل مسکونى تولید مى شود که به هیچ وجه شناخته شده نیست، مگر اینکه شهروندان این موضوع را اطلاع رسانى کنند.

رهنما با بیان اینکه کارگاه هاى سیار در حاشیه جاده و خیابان ها اقدام به نصب و سوخت گیرى مى کنند، خاطرنشان مى کند: این کارگاه ها در مجموع جاى ثابتى ندارند و به همین دلیل امکان تعقیب آنها وجود ندارد و مراکز ال پى جى مجوز ندارند و حتى آنهایى که مجوز دارند از لحاظ استاندارد مورد تایید نهایى نیستند.

وى با اشاره اینکه سازمان صمت حوزه اصناف براى شناسایى و برخورد با این مراکز بسیار مورد موثر است که آنها را شناسایى کند و براساس قانون برخورد جدى کند، عنوان مى کند: همچنین شهروندان به این مراکز مراجعه نکنند و به اندازه کافى تجهیزات و تاسیسات استاندارد در سطح استان و شهرها داریم و نیازى نیست که بخواهیم از مراکز غیر استاندارد استفاده کنیم.

درحالى فعالیت کارگاه هاى ال پى جى ممنوع است که این مراکز بدون هیچ پنهان کارى درست در گوشه شهر و منازل مسکونى اقدام به پر کردن کپسول هایى مى کنند که هر کدام در سطح شهر جان افراد زیادى را به خطرمى اندازد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار