رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد:

یزد در تخلف سازی جایگاه اول کشور را دارد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با بیان این که متاسفانه این استان در تخلف سازی رتبه اول کشور را دارد، این میزان را در استان بین 50 تا 70 درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۴۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱ 16 June 2015
به گزارش تابناک یزد، "علیرضا فرشید"در جمع خبرنگاران با گلایه از این وضعیت، عامل اصلی این آمار را جرائم غیربازدارنده کمیسیون ماده 100 شهرداری عنوان کرد و گفت: متاسفانه جرائم و اعداد کمیسیون ماده 100 در برابر تخلفات ساختمان سازی غیراصولی بازدارنده نیست و حتی شنیده می‎‎شود که این جرائم برای برخی به صورت تقسیطی دریافت می‎‎شود.

وی با بیان این که عمده تخلفات ساخت و ساز شهر یزد در مناطق نسبتاً  ضعیف اقتصادی شهر روی می‎‎دهد، اظهار کرد: این موضوع با توجه به هزینه‎‎های پایین نظام مهندسی شاید به دلیل قیمت نسبتا ارزانتر زمین و حجم بالای ساخت و سازها باشد.

فرشید با تاکید بر این که سازمان نظام مهندسی هیچ اهرم اجرایی برای برخورد با تخلفات را ندارد، وظیفه این سازمان را تنها کنترل و نظارت رعایت بر مقرارت ملی ساخت و ساز و گزارش تخلفات به شهرداری برای برخورد اجرایی ذکر کرد.

وی با بیان این که ساخت و ساز اصولی علاوه بر نظام مهندسی اضلاع دیگری مانند شهرداری دارد، از تعامل خوب شهرداری با این سازمان در رابطه با برخوردهای اخیر با ساخت و سازهای غیراصولی در شهر خبر داد.

به گفته وی، متاسفانه شهروندان رعایت قانون را یک مانع در برابر خواسته‎‎های خود می‎‎دانند و مهمترین راه برای رفع این اپیدمی ساخت و سازهای غیراصولی در شهر، فرهنگ سازی در رابطه با اهمیت ایمن سازی ساختمان‎‎ها در برابر خطرات و خسارات ناشی از بحرانهاست.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ساخت و سازهای غیراصولی شهر را در برابر وقوع زلزله بسیار مخرب و غیر مقاوم دانست و تاکید کرد: قطعاً در صورت بروز زمین لرزه خسارات زیادی را در استان شاهد خواهیم بود.

وی همچنین با بیان این که متاسفانه سرانه مصرف انرژی در کشورمان 1000 وات در هر مترمکعب و چهار برابر سرانه مصرف در کشورهای اروپایی است، از عدم توجه به موضوع عایق کاری ساختمان‎‎ها برای مصرف بهینه انرژی گلایه کرد و از ورود این سازمان در این مقوله خبر داد.

فرشید همچنین با اشاره به تعاملات این سازمان با اداره کل استاندارد استان یزد در رابطه با استانداردسازی مصالح ساختمانی، اظهار کرد: استان یزد با توجه به ظرفیت‎‎های بالای تولید مصالح ساختمانی می‎‎تواند در این رابطه الگویی برای کشور تبدیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی قریب پنج هزار و 700 عضو نظام مهندسی در گوه‎‎های تخصصی عمران، شهرسازی، معماری، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برق، نقشه برداری و ترافیک دارد که نزدیک به سه هزار نفر از آنها دارای پروانه اشتغال به کار هستند.

 وی با اشاره به حجم خروجی دانشگاه‎‎های استان در ارتباط با رشته‎‎های مرتبط با ساختمان سازی، پیش بینی کرد که در آینذده نزدیک تعداد اعضای نظام مهندسی استان به نزدیک به هشت هزار نفر برسد.

فرشید همچنین از وجود 163 دفتر مهندسی در زمینه طراحی در ساختمان سازی در استان خبر داد که بالغ بر 90 دفتر از این تعداد فعالیت‎‎های حرفه‎‎ای در این رابطه دارند.

وی با اشاره به امکان تفویض اختیارات سازمان نظام مهندسی ساختمان، از وجود شش نمایندگی این سازمان در شهرستان‎‎های اردکان، میبد، مهریز، تفت، ابرکوه و بافق و نیز دو باجه رسیدگی به مسائل ساخت و ساز در شهرستان‎‎های خاتم و اشکذر خبر داد.

به گفته این مسئول، سازمان نظام مهندسی استان در قریب 40 درصد از پرونده‎‎های خود تخفیف‎‎هایی را لحاظ می‎‎کند که عمده این تخفیفات برای  افراد فاقد تمکن مالی و نیز خانواده شهدا و ایثارگران، پرونده‎‎های مربوط به بافت فرسوده و مسکن‎‎های مهر و همچنین برخی از موارد خاص است.

وی افزود: علاوه بر این نیز امکان تقسیط هزینه‏‏های نظام مهندسی با پرداخت نقدی  30 درصد از هزینه‏‏ها، در 18 تا 24 قسط و گاهاً بیشتر نیز وجود دارد.

وی با بیان این برخلاف باورهای عمومی، هزینه‎‎های نظام مهندسی سرسام‎‎آور نیست، تصریح کرد: هزینه نظام مهندسی در گروه الف یک که مربوط به ساختمان‎‎های با زیربنای کمتر از 200 مترمربع و معمول در شهر یزد است، تنها 11 هزار و 125 تومان به ازای هر مترمربع است که به منظور فرهنگ‎‎سازی ساخت و سازهای اصولی در شهر پنج هزار و 500 تومان آن را یارانه می‏‏دهیم.

فرشید گرانترین هزینه در این رابطه را مربوط به گروه د یعنی موارد برج سازی و به ازای هر مترمربع 45 هزار تومان اعلام کرد و افزود: این هزینه‎‎ها در برابر ایمنی جان شهروندان به ویژه در مواقع بحران‎‎هایی مانند زلزله به صرفه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار