چرایی گلایه این روزهای استاندار از فضای مجازی! /راهکار مقابله با شایعه پراکنی درفضای مجازی چیست؟

چندروزی است استاندارایلام درنشستها وجلسات خود از فضای مجازی ولزوم کنترل ونظارت بر این فضا سخن می گویند وبرلزوم مقابله با شایعه پراکنی در فضای مجازی بمنظورپیشگیری ازتحریف واقعیت هاجلوگیری از ایجاد اضطراب و نگرانی در میان مردم تاکید دارند.
کد خبر: ۵۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۳ 02 July 2015
چندروزی است استاندارایلام درنشستها وجلسات خود از فضای مجازی ولزوم کنترل ونظارت بر این فضا سخن می گویند وبرلزوم مقابله با شایعه پراکنی در فضای مجازی بمنظورپیشگیری ازتحریف  واقعیت هاوجلوگیری از ایجاد اضطراب و نگرانی در میان مردم تاکید دارند.
باقدری تامل درسخنان استاندار ایلام که درطول این هفته دوبار درمناسبتهای مختلف به بحث فضای مجازی ولزوم مقابله با شایعه پراکنی های موجود درآن پرداختند ،این سوال دراذهان مخاطبین خطورمی کند که چه اتفاقی درفضای مجازی افتاده است که باعث موضع گیری اینچنینی استاندار درمقابل آن شده است؟
همه ما می دانیم که درعصری قرارداریم که به عصر تکنولوژی وانفجاراطلاعات نامگذاری شده است،عصری که پیشرفت علم وتکنولوژی به مدد آن آمده است تادریک چشم برهم زدن شاهد انتقال انبوهی ازاطلاعات درکمترین زمان ممکن باشیم.
ظهوروبروز وسایل ارتباطی نوین وهوشمند وعرضه لحظه ای وبروز اپلیکیشنهای ارتباطی، فضایی جذاب ومتنوع را بوجود اورده است که امروزه شاید کم تر کسی باشد که از نعمت داشتن یک گوشی تلفن همراه هوشمند با نرم افزارهای متنوعش بی بهره باشد.
گوشیهای تلفنی که کارکرد اصلی خود یعنی ایجاد ارتباط کلامی را فدای نرم افزارها واپلیکیشنهای ارتباطی مجازی خود کرده است وبابهره مند شدن از سرعت انتقال انبوهی ازاطلاعات ومحتوی ازقبیل فیلم وعکس ،به عنوان وسیله ای راحت وجذاب خصوصا دربین جوانان ونوجوانان وخانواده ها جاخوش کرده است وکمترکسی هم وجود داشته دارد که با دارابودن یک گوشی تلفن همراه هوشمند از نرم افزارهای ارتباطی  جانبی آن  ازقبیل واتس آپ،وایبر،لاین وتلگرام و....استفاده ننماید ویا درگروههای مجازی عضو نشده باشد.
امروزه به مدد این وسایل ونرم افزارهای ارتباطی نوین ارزان قیمت ،افراد مختلف درنقاط مختلف درآنی به عضویت یک گروه درآمده و مطالب مختلفی را بین هم ردوبدل می نمایند.
عضویت افراد درگروهها وحضور درفضای مجازی باعث شده است هرروز درمعرض دریافت حجم انبوهی از مطالب با محتوای مختلف وکنترل نشده قرار گیرد،مطالبی که گاه سودمند واغلب بدلیل عدم کنترل محتوی آن ممکن است به مثابه زهری کشنده برای اخلاق درفرآیند شکل گیری شخصیت افراد خصوصا نوجوانان وجوانان تلقی شود.
کسانیکه درفضای امروزه مجازی حضوردارند شاهد اظهارنظرهای متعددی درزمینه های مختلف اجتماعی ،سیاسی وفرهنگی واقتصادی هستند ،نشر اخباری که صحت وسقم آن در پرده ابهام قراردارد تا انتشار مطالب موهن وخلاف واقع ونشر اکاذیب وتهمتها وافتراها ودراغلب مواقع دودستگیهای سیاسی که به کشمکش ومجادلات سیاسی منجر شده ونهایتا به توهین به سران ومسئولین مملکتی وسیاسی منتج می شود.
این روزها درفضای مجازی متاثرازاتفاقات سیاسی واجتماعی کشور شاهد اظهارنظرهای متعددی هستیم خصوصا درخصوص مذاکرات هسته ای وعملکرد دولت نقدهای گاها منصفانه واغلب خصمانه ای را شاهد هستیم،مجادلاتی که گاها به توهین وافترا وتهمت برعلیه مسئولین وسران سیاسی ختم می شود.
متاسفانه بدلیل عدم کنترل ونظارت فنی ومنطقی بر محتوای رد وبدل شده درفضای مجازی هرآن به مدد سرعت انتقال اطلاعات ،اکاذیب وشایعات و مطالب موهنی که حیثیت واعتبارافراد را نشانه گرفته است درسطح گروهها منتشرمی شود .پیامها وپستهای غیراخلاقی هرازگاهی یکی از مسئولین طراز اول ویا چهره های مذهبی وفرهنگی کشوررا آماج حملات خود قرار داده که بدون چشم بصیرت هم می توان ردپای دشمنان را درآن مشاهده کرد.وافراد حاضردرفضا هم بیشترمواقع بدون مطالعه ودرنگی مبادرت به کپی پیست وانتشارآن می کنند.
شاید هم موضع گیری استاندار بی دلیل وبی ارتباط با این این موضوعات ومباحث نباشد،کشوردرآستانه دوانتخابات عظیم وسرنوشت سازقراردارد ،فضای مجازی هم عرصه تاخت وتاز انواع واقسام طرز تفکرها شده وهرآن ممکن است به بهانه تبلیغ له ویا علیه افراد واحزاب شاهد نشرمطالبی باشیم که حیثیت واعتبار افراد را خدشه دارنمایند وافراد مغرض هم هیزم کش معرکه شوند وهرآنچه که نباید اتفاق بیافتد دراین عرصه اتفاق بیافتد.
 شاید هم منظور استاندار که خود از طرفداران حضور درفضای مجازی هستند توقف یا فیلتر کردن این ابزارها نباشد وقطعا ایستادگی درمقابل سرعت پیشرفت علم به نوعی واپس گرایی تلقی ومنطقی به حساب نیاید .اما مسئولین امنیتی وحوزه ارتباطی می توانند با حضور منطقی وحساب شده خود دراین فضاها عرصه را بر مغرضین تنگ وسایرافراد ومخاطبین را نیز بر کنترل بیشتربرانتشارمحتوی ترغیب نمایند وبدین شکل خود کنترلی را درفضای مجازی برای مخاطبین به ارمغان آورند...آموزش ،فرهنگسازی وبسترسازی استفاده ازاین ابزارهای نوین نیزمی تواند گامی مهم واساسی درترویج استفاده صحیح واصولی ازاین ابزارها به حساب آید تا انشااله شاهد فضایی سالم وسرشاراز محتوی اخلاقی وعلمی وآموزنده باشیم ،فضایی که درآن آبرویی نریزد وحیثیتی لکه دارنشود.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار