آیااستان ایلام درآستانه بحران کم آبی قراردارد؟!/راهکارهای علمی وعملی مقابله با بحران آبهای زیرزمینی درایلام/درمان یا نوشدارویی بعدازمرگ سهراب!

استان ايلام يکي از کم‌آب‌ترين استانهاي کشور است. به رغم کاهش نزولات آسمانی در استان برنامه مدونی برای مهارآبهاي سطحي وجود ندارد واین عامل مهمي در ازدست رفتن بخش اعظمي از آبهای شيرين منطقه به شمار مي‌آيد.
کد خبر: ۵۸۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱ 07 July 2015
به گزارش تابناک ایلام،استان ايلام يکي از کم‌آب‌ترين استانهاي کشور است. به رغم کاهش نزولات آسمانی در استان برنامه مدونی برای  مهارآبهاي سطحي وجود ندارد واین  عامل مهمي در ازدست رفتن بخش اعظمي از آبهای شيرين منطقه به شمار مي‌آيد.
 به سبب ماهيت اتفاقي و رگباري بودن بارش‌ها و همچنين کمبود بارش هاي برفي به دليل مرتفع نبودن استان، ذخيره بارش‌ها از طريق نفوذ تدريجي اندک است . همچنين تابستانهاي گرم و شدت تبخير، از ديگر مسائلي است که در کمبود آب هاي سطحي منطقه مؤثر است.
سازنده هاي نامناسب ،زمين شناسي و محدوديت‌ دشت‌ها از جمله مسائل مهم تأثيرگذار بر سفره‌هاي آب زير زمینی است.

استان ایلام خود با کمبود آب در بخشهای کشاورزی، صنعت و آشامیدنی مواجه است، ولی بیشتر آبهای روان استان به کشور عراق سرازیر می شوند.

هم اکنون اجرای چند سد در این ارتباط به دلیل مشکلات مختلف به تاخیر افتاده است ولی آبهای روان استان به راحتی به عراق سرازیر می شوند.

طبق بررسی های انجام شده هم اکنون سالانه یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب از ایلام خارج می شود که با همین میزان می توان کشاورزی و صنعت استان را متحول کرد.

سدهای ساخته شده در استان ایلام هم اکنون به دلیل کمبود اعتبار از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و متاسفانه هر روز شاهد هدر رفت آبهای روان استان هستیم.

با بهره گیری از آبهای روان استان می توان بخش مهمی از زمینهای دیم استان را به آبی تبدیل کرد و باعث رونق کشاورزی و اشتغال استان شد.

 خشکسالیهای چند سال اخیر ضربات سختی بر پیکره اقتصاد استان وارد کرده به طوری که هم اکنون آب سدها ومنابع زیرزمینی به شدت کاهش یافته واستان درآستانه بحرانکم آبی قراردارد.

در پی برداشت‌های بی‌رویه آب از چاهها، کاهش بارش در سالهای اخیر و تغییر اقلیم، متأسفانه این منبع باارزش به‌شدت در معرض تهدید قرار گرفته است. بدون شک، کم‌توجه‌ی، به این مشکل اساسی و عدم ارائه راهکارهای کاربردی، افت سطح آب زیرزمینی، کاهش کیفت آب، نشست زمین و مخاطرات اجتماعی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.

تحمیل وضعیت موجود باعث شده است که کارشناسان امر به تکاپو افتاده اند تا در آستانه بحران کم آبی با ارایه راهکارهای معقول وعلمی وآگاه سازی مردم درزمینه کاهش مصرف آب بتوانند بر این بحران فایق آیند.

در همین راستا نشست تخصصی چالشها و راهکارهای مقابله با بحران آبهای زیرزمینی در استان ایلام، با حضور جمع زیادی از مدیران و کارشناسان ارشد استان و اعضای هیئت‌علمی گروههای مهندسی آب و آبخیزداری در دانشگاه ایلام برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این نشست ضمن ملاحظه شرایط بحرانی آبهای زیرزمینی در استان و چالشهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن، بیانیه‌ای به این شرح صادر و در اختیار مسئولان قرار دادند:

1- با توجه به اهمیت مهار برداشت آب از سفرههای زیرزمینی، شرکت آب منطقهای استان به‌صورت ویژه میزان برداشت آب را متناسب با بیلان سفره تعریف و عملیاتی کند.

2- ازآنجاکه ایجاد محدودیت برداشت آب، احیاناً مخالفت بهرهبرداران را در پی خواهد داشت، قطعاً تحقق این هدف با همکاری دستگاه‌های قضایی و امنیتی استان اجرایی خواهد شد.

3- استفاده از سامانههای نوین آبیاری (آبیاری بارانی و قطرهای) باهدف کاهش برداشت از منابع زیرزمینی و عدم استفاده از آب مازاد، جهت توسعه اراضی آبی، توسط سازمان جهاد کشاورزی موردتوجه قرار گیرد.

4- تغییر الگوی کشت باهدف کشت گیاهان کم‌مصرف، افزایش کارایی و راندمان آبیاری توسط سازمان جهاد کشاورزی استان.

4- شناسایی و اولویت‌بندی دشتهای بحرانی و اقدامات علاج بخشی ازجمله آبخوانداری و آبخیزداری توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان.

6- فرهنگ‌سازی مستمر و هدفمند برای مقاطع مختلف سنی از طرف دستگاههای متولی بخش آب، برای کاهش مصرف آب و احیای سفرههای آب زیرزمینی.

7- استفاده از تکنیک‌های ذخیره آب باران در سطح شهرها برای مصارف غیر شرب.

8- تدوین و احیای قانون اخذ آب‌بها از چاههای آب کشاورزی.

9- تلاش مسئولان برای گرفتن سهم آب استان از منابع آبهای سطحی.

10- شناسایی وضعیت موجود، چالشهای پیشرو و ارایهراهکارهای کاربردی، انجام پروژههای مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزههای بالادستی و پاییندستی سفرههای زیرزمینی.

11- تشکیل کمیته تخصصی بحران آبهای زیرزمینی استان در استانداری و یا دانشگاه، با حضور نماینده دستگاههای اجرایی، به‌منظور هماهنگ نمودن فعالیتها و ارائه راهکارهای عملیاتی و تحقیقاتی.

12- تداوم و برگزاری نشستهای تخصصی در خصوص مسائل مرتبط با مهندسی آب ازجمله نشست تخصصی مدیریت مصرف آب در استان.

آیا عملیاتی نمودن این راهکارها می تواند تا حدودی از اثرات نامطلوب روند کم آبی دراستان ایلام بکاهد یا لااقل درادامه مسیر بر کنترل از بین رفتن منابع زیرزمینی موثر واقع شود؟ البته اگر دیر نشده باشد وهمان حکایت نوشدارویی بعد از مرگ سهراب در مرگ منابع آبی تکرار نشود!







اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار