گزارشی از هماسایگان منطقه نمومنه گردشگری مشهد

فقر پشت الماس های شیشه ای

از حاشیه صدمتری، تابلوی بزرگ شهرک قدس به چشم می خورد محله ای که پشت منطقه نمونه گردشگری«سپاد» واقع شده و ساکنان آن یک صدا خواهان توجه مسئولان هستند.
کد خبر: ۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰ 21 February 2015


نبود امنیت، مهم ترین مشکل محله

اهالی یک صدا ازناامنی می گویند. آن ها به سرقت های پیاپی از مسجد اشاره می کنند. خادم مسجد، خانمی است که با خوش رویی، از اوضاع و احوال مسجد محوری محله می گوید. او این طور توضیح می دهد: مسجد با همت اهالی ساخته شد و هیچ کمکی از هیچ نهادی گرفته نشد. تا حالا بارها و بارها از این مسجد سرقت شده است؛ از چهارپایه بگیر تا قوری پر از چای و کفش مردم نمازگزار. صندوق صدقه و جاروبرقی مسجد را هم بردند.

او این طور ادامه می دهد: شب شهادت امام رضا(ع) گاز مسجد را قطع کردند. مسجد بدهی داشت و عزاداران و نمازگزاران در سرما ماندند. مردم این محله بضاعت آن چنانی ندارند. باوجوداین از همان داشته های کم برای مسجد هزینه می کنند؛ آن وقت یک معتاد پیدا می شود از مسجد دزدی می کند.

یکی دیگر از اهالی از حضور معتادان در محله گلایه می کند و می گوید: گاهی که مسجد برنامه خاصی دارد و تا دیروقت خانم ها در مسجد حضور دارند، بزرگ ترهای محله مراقبند تا به سلامت و در امنیت به خانه شان برسند.

به مدرسه ای در محله سر می زنیم که به دلیل سرقت های پیاپی از آن تعطیل شده است. این مدرسه ابتدایی حالا انبار صندلی های شکسته آموزش وپرورش است.

ایستگاه نامناسب اتوبوس

اولین مشکلی که بیشتر اهالی به ویژه خانم ها به آن اشاره می کنند، مکان نمایی نامناسب ایستگاه اتوبوس است. ایستگاه تقریبا 20دقیقه تا ابتدای شهرک فاصله دارد. یکی از خانم های حاضر در مسجد می گوید: در بعضی محله ها مردم از حضور تعمیرگاه در محله شان شاکی هستند اما در محله ما این تعمیرگاه ها برای خانم های محله امنیت به همراه دارد. وقتی دیر وقت مسیر ایستگاه اتوبوس را در ابتدای شهرک طی می کنیم، روشن بودن چراغ مغازه های تعمیرگاه باعث آرامشمان می شود. بیشترشان از اهالی همین محله اند و حواسشان هست کسی برای خانم هایی که به سمت ایستگاه اتوبوس می روند یا از آن برمی گردند، مزاحمت ایجاد نکند.

یکی از آقایان محله در این مورد می گوید: آن قدر ایستگاه اتوبوس از شهرک دور است که پس از پیاده شدن از اتوبوس، ادامه مسیر را با تاکسی طی می کنیم. سرما و گرمای هوا هم بماند. مشخص است که طی کردن نزدیک به هزار متر برای دختران و زنان محله، کار سختی است.

یکی دیگر از اهالی که خانم مسنی است، به دنبال صحبت های وی می گوید: دخترم ساعت 6صبح از خانه خارج می شود و به محل کارش می رود. او مسیر خانه تا ایستگاه اتوبوس را با یکی از اعضای خانواده طی می کند. اگر کسی نتواند همراهش به ایستگاه اتوبوس برود، مجبورم در هوای سرد زمستان با او از خانه خارج شوم چون می دانم دخترم امنیت ندارد.

او که مادر چهار فرزند است، ادامه می دهد: معلوم نیست چرا مقابل ساختمان های تجاری ایستگاه اتوبوس گذاشته اند. افراد ساکن در ساختمان ها اکثرا خودروی شخصی دارند و معلوم نیست چرا به جای اینکه جلوی شهرکی با این جمعیت ایستگاه اتوبوس داشته باشیم، مقابل چند نمایندگی و مغازه ایستگاه راه اندازی کرده اند.

پل هوایی و حضور معتادان

یکی از خانم های جلوی مسجد، پل هوایی را با انگشت نشان می دهد و می گوید: این محله، مدرسه ابتدایی دخترانه ندارد و بچه ها برای رفتن به مدرسه مجبورند به آن طرف خیابان بروند و عرض صدمتری را طی کنند. پل عابر پیاده هم تنها راه برای عبور است ولی کافی است اول صبح یا دم غروب سری به این پل بزنید. بعید می دانم جرئت کنید از آن بگذرید.

یکی دیگر از اهالی از سرقت گوشی عروسش می گوید که روی پل اتفاق افتاد. مردم این موضوع را هم به نبود امنیت ربط می دهند و درخواست می کنند پاسگاه خواجه ربیع، گشتی برای حفاظت از محله برایشان درنظر بگیرد.

فضای سبز و پارک نداریم

ساعت حدود 10صبح است اما زباله از گاری مخصوص آن سرریز شده است. از دور می توان این صحنه را مشاهده کرد. بوی زباله و گل و لایی که به خاطر باران شب گذشته روی زمین به چشم می خورد، فضای ورودی شهرک را نازیبا کرده است.

یکی از اهالی، فضای خالی مقابل مسجد را نشان می دهد و می گوید: فضای به این بزرگی حیف است که محله تجمع زباله باشد. اگر فضای سبز داشتیم یا چندوسیله ورزشی مقابل مسجد بود، ورودی این محله این قدر نازیبا نبود.

آقای حسن زاده، یکی از افرادی است که مقابل مسجد جمع شده اند و مشکلاتشان را با ما در میان می گذارند. او دراین مورد می گوید: تا حالا چندین و چندبار مسئولان و روسای مناطق به این محله آمده اند و وضعیت اسف بار آن را دیده اند اما اتفاقی نیفتاده است البته به تازگی رئیس ناحیه ما به همراه بعضی کارکنانش، نشستی در مسجد امام رضا(ع) با مردم داشت. او با جدیت برای رفع مشکلات این محله تلاش می کند و کارهایی درحال انجام است.

او که در حاشیه صدمتری مغازه ای دارد و خدمات خودرویی ارائه می دهد، می گوید: این محله واقعا به رسیدگی نیاز دارد. هم عمران و آبادانی و هم رشد فرهنگی از نیازهای ضروری این محله است. این محله باوجود جمعیت بسیارش، فضای سبزی ندارد که اوقات فراغت اهالی در آن سپری شود.

حسن زاده پای ثابت کارهای فرهنگی در محله است. او به هر نحوی شده بچه مدرسه ای ها و نوجوان ها را در مسجد گرد هم می آورد و برنامه های فرهنگی برایشان اجرا می کند. حسن زاده از اجرای برنامه های مختلف برای دانش آموزان در مسجد می گوید .

محل احداث حسینیه حضرت ابوالفضل(ع)

در همان اطراف، زمین رهاشده ای به چشم می خورد که محل تجمع زباله شده و آن طور که اهالی می گویند، محل حضور معتادان است. مالک زمین که آن را وقف ساخت حسینیه کرده است، جلو می آید و با نگرانی می گوید: شهرداری مجوز ساخت نمی دهد. مراحل گرفتن جواز ساخت راحت نیست؛ ما هم که پول آن چنانی نداریم. اگر شهرداری کمک کند، این زمین از این وضعیت خارج می شود.

زمین را از نزدیک می بینیم. یک معتاد در حالی که پشتش خمیده شده و پاهایش نای حرکت ندارد، درحال خروج از زمین است. یکی از اهالی می گوید: در این زمین، معتادان در روز روشن مواد مصرف می کنند. اگر شهرداری در این زمینه همکاری کند، مشکل حل می شود.

خانه هایی که یک شبه ساخته می شوند

در محله گشتی می زنیم. بعضی خانه ها ظاهر عجیب وغریبی دارند. به نظر می رسد اگر یک ماشین سنگین از کوچه عبور کند، دیوار خانه روی سر ساکنانش خراب می شود، چه برسد به اینکه یک زلزله سه چهار ریشتری بیاید!

حسن زاده خانه ها را یک به یک نشان می دهد و می گوید: این خانه ها به سرعت و با هر نوع مصالحی ساخته می شود؛ فقط به این دلیل که شهرداری نتواند به مالک فشار بیاورد و افراد بی بضاعت به هر قیمتی صاحب خانه شوند. اگر شهرداری در این محله ها شرایط را تسهیل کند، شاید شاهد ساخت این جور خانه ها نباشیم. به نظرتان اگر زلزله ای بیاید، چندنفر، جانشان را در این خانه ها از دست خواهند داد؟

ضایعاتی ها را پلمب کنید

یکی از مشکلات دامن گیر این محله، حضور ضایعاتی ها در آنجاست. اهالی چندین خانه را که به ظاهر «خانه» است، نشان می دهند و می گویند که خانه نیست و محله تجمع نان خشک و ضایعات مختلف است. این موضوع باعث شده افراد معتاد مدام زباله ها را به دنبال ضایعات زیرورو کنند. محله آلوده می شود و موش ها مدام در کوچه و خیابان دیده می شوند.

در مجاورت این محله، انبار شهرداری منطقه2 دیده می شود. اطراف انبار که خودرو دور می زند، کوهی از در و پنجره و آهن و ماسه و ... دیده می شود.

یکی از اهالی در این مورد می گوید: بین این در و پنجره ها معتادان، مواد مصرف می کنند. این انبار هم برای محله دردسرساز شده است.

مشکلات شهرک قدس یک به یک حل می شود

اسد ابراهیم زاده، رئیس ناحیه 3 شهرداری منطقه2 درمورد مشکلات مطرح شده می گوید: مشکلات این محله یک به یک در حال پیگیری است. یکی از مشکلات مطرح شده، ورود فاضلاب منازل مسکونی به کوچه هاست که موجب بوی نامطبوع در محله می شود. براساس ماده688 به منازلی که فاضلاب خانگی شان را بیرون می ریزند، اخطار داده شده و به زودی این مشکل با کمک اداره بهداشت حل خواهد شد.

وی درمورد آسفالت نامناسب این محله و آب افتادگی آن نیز گفت: به محض اینکه به ناحیه، آسفالت تخصیص یابد، این مشکل نیز حل خواهد شد؛ چنان که با آسفالت موجود، بخش هایی از این محله که مشکل آسفالت آن ها بیشتر بود، مرمت شد.

ایجاد فضای سبز مناسب به همین زودی

به گفته ابراهیم زاده در چراغچی25 زمینی برای ایجاد فضای سبز تخصیص یافته و عملیات ایجاد فضای سبز و پارک با انتخاب مشاور طرح کلید خورده است و تا سال آینده آماده بهره برداری خواهد بود.وی همچنین به اجرای برنامه های فرهنگی به صورت مشارکتی در این محله اشاره کرد و گفت: به کمک شورای اجتماعی این محله، برنامه های مختلف فرهنگی در اینجا اجرا می شود.

بنا به گفته ابراهیم زاده، دستگاه های بدن سازی آماده نصب به زودی جانمایی خواهد شد.

مردم خونگرم شهرک قدس به مسئولان چشم دوخته اند. مشکلات این محله کم نیست و تنها بخشی از آن به شهرداری بر می گردد. سایر ارگان های خدماتی هم بد نیست سری به این محله بزنند. ایجاد امنیت در محله ای که معتادان در آن به راحتی جولان می دهند، از نان شب واجب تر است. سرقت های پیاپی از محله یعنی ناامنی و سلب آرامش اهالی.

محبوبه فرامرزی

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار