تصویب بیانیه تهران در اجلاس وزیران نم

بیانیه پایانی اولین اجلاس وزیران علوم و فناوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بدون دغدغه و با تصویب دو پیشنهاد مشخص رییس جمهوری در34 بند به تصویب رسید.
کد خبر: ۸۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۴ 26 February 2015

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بیانیه پایانی اولین اجلاس وزیران علوم و فناوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بدون دغدغه در34 بند به تصویب رسید گفت: وزرا دو پیشنهاد مشخص رییس جمهوری را در بیانیه پایانی تهران تصویب کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا،محمد فرهادی پس از پایان اولین اجلاس وزاری علوم، تحقیقات و فناوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اظهار داشت: در اجلاس تهران 58 هیات از اعضای جنبش عدم تعهد شرکت کرده بودند که 28 شرکت در سطح وزیر و سایر کشورها نیز در سطح معاونین وزاری علوم در این اجلاس حضور داشتند.
وی با بیان اینکه تمامی وزرا و معاونین وزرا در 44 سخنرانی نقطه نظرات و دیدگاه های خود را در زمینه همکاری های علمی و فناوری بین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد مطرح کردند، گفت: پیشنهادهای خوبی از سوی کشورهای شرکت کننده در این اجلاس مطرح شد و در بیانیه پایانی نیز بر توسعه همکاری های علمی و فناوری بین کشورهای عضو تاکید شد.
فرهادی توضیح داد که در دو مرحله پیش از برگزاری اجلاس وزرای علوم و فناوری کشورهای عدم تعهد در تهران و نیویورک درباره بیانیه پایانی این اجلاس مذاکرات مفصل کارشناسی صورت گرفته است و روز سوم اسفند نیز کارشناسان ارشد کشورهای عضو بیش از 6 ساعت بر روی این بیانیه کار کردند که در نهایت به تصویب وزرای علوم جنبش عدم تعهد رسید.
فرهادی درباره مهمترین بندهای تصویبی در بیانیه پایانی اجلاس تهران گفت: از جمله بندهایی که در این بیانیه به تصویب رسید ایجاد قطب علمی، تحقیقاتی و تکنولوژی بین کشورهای عضو؛ توسعه و تحقیق درباره انرژی صلح آمیز هسته ای و رعایت حق کشورها از سوی قدرت های بزرگ است.
وی رفع تبعیض در زمینه جذب دانشجو و انتقال تکنولوژی و همچنین محکوم کردن حملات تروریستی به مراکز علمی، فناوری و مراکز پژوهشی را از دیگر بندهای مهم تصویب شده در بیانیه پایانی اجلاس تهران عنوان کرد.
به گفته وزیر علوم در طول مدت برگزاری این اجلاس 217 ملاقات جنبی در سطوح مختلف برگزار شد که تعدادی با حضور وی و برخی با حضور معاونین وزیرعلوم ، روسای دانشگاه ها و همچنین دیگر وزرای دولت ایران و روسای سازمان های پیگیری شد.
فرهادی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادهای مطرح شده از سوی رییس جمهوری در مراسم افتتاحیه اجلاس تهران به تصویب کشورهای شرکت کننده رسیده گفت: رییس جمهوری دو پیشنهاد مشخص داشتند که پیشنهاد رفع تبعیض در زمینه جذب دانشجو در قطعنامه پایانی آمد و موضوع ایجاد مرکز همکاری های علمی و فناوری نیز در غالب ایجاد یک قطب علمی در تهران در بیانیه پایانی به تصویب وزرا رسید.
وزیر علوم همچنین افزود: مذاکراتی نیز درخصوص تاسیس یک مرکز همکاری های علمی پیشرفته در قالب گروه نم (کشورهای عدم تعهد) با اعضای شرکت کننده داشته ایم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار