تابناک: یک استاد دانشگاه گفت: نمی‌توان مسیر معینی برای تاریخ متصور بود، چرا که انسان بر چیزی که خلق کرده، کنترل ندارد، بنابراین نمی‌توان آینده را پیش بینی کرد.
کد خبر: ۱۰۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱ 05 March 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایسنا، مهدی پارسا امروز (چهارشنبه) در پیش همایش بین المللی آینده فرهنگ در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: در مفهوم‌پردازی بر اساس فلسفه معاصر قاره‌ای در اختیار ما قرار دارد تا بتوانیم در مورد مناسبات انسان و جان فکر کنیم.

وی افزود: در این تصور انسان موجودی است که محصولاتی تولید می‌کند که این محصولات بر انسان سلطه می‌یابد و هویت انسان را تغییر می‌دهد. این قضیه نسبت تولید کننده و محصول را به هم می‌ریزد.

استاد دانشگاه کاشان ادامه داد: انسان در این نگرش، تبدیل به محصول و ابزار خود می‌شود و این موضوع تبعاتی را در پی خواهد داشت. یکی از این تبعات، تقدم ارتباط بر هویت (ارتباطی بودن هویت) است. انسان یک موجود اجتماعی است. توجه به این موضوع کمک می‌کند تا به اخلاق اندیشید. مساله اخلاق دیگر یکی از عوارض عارض بر هویت انسان نخواهد بود، بلکه اخلاق در این تفکر مرکز هویت انسان است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از تبعات، زبان است. زبان ابزار نیست، اگر هم فرض کنیم، زبان یک ابزار بوده، هویت انسان را تغییر داده و تعیین کرده است.

پارسا به استفاده از تکنیک در میان انسان اشاره و خاطر نشان کرد: آن چه که به نام تکنولوژی صحبت می‌شود، بنیادش در استفاده از ابزار و ارتباط با بیرون است. مساله تکنولوژی، تنها مساله سرعت و کمیت است. انسان از ابتدا موجودی بوده که همواره تکنیک بر او غلبه یافته است.

وی افزود: انسان موجودی است که هویتش در بی خاستگاه بودن و خود بودن و فاصله گیری از خود است. جهانی شدن ذاتی با این تعبیر از ابتدا وجود داشته است.

این استاد دانشگاه، حرکت فرهنگی شدن را همان حرکت اخلاقی شدن انسان دانست و گفت: طبیعت در این رویکرد دیگر پیش از فرهنگ نیست که طبیعت همین حرکت فرهنگی شدن است.

وی ادامه داد: تکنیکی شدن انسان خارج از طبیعت انسان نیست. براساس این دیدگاه، نمی‌توان مسیر معینی برای تاریخ متصور بود. چرا که انسان بر چیزی که خلق کرده، کنترل ندارد. بنابراین نمی‌توان آینده را پیش بینی کرد .

پارسا در پایان اظهار کرد: این پرسش همچنان وجود خواهد داشت که "آینده انسان چگونه خواهد بود؟"

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار