کد خبر: ۱۱۴۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ 05 December 2023

به گزارش تابناک مازندران ، احمد توکلی معاون استاندار مازندران با بیان اینکه صنعت ساختمان باید به سمتی هدایت بشود که روزهای روشنی را در این صنعت شاهد باشیم، اظهار کرد:

راه تحقق تحول در صنعت ساختمان، بنیانگذاری شیوه نو در مدیریت نگهداشت ساختمان است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه نگهداشت ساختمان رویکرد جامعه مهندسی به سمت سیستمی شدن رفته است که نوید بخش تحول در این بخش می‌باشد، افزود:

با توجه به بروز شدن ساختمان سازی در دنیا، سیستمی شدن آن در کشور نیز امری ضروری بود که توجه به آن می‌تواند نگاه را به ساختمان سازی از سنتی به مدرن تغییر دهد.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران در حوزه اطفاء حریق و آتش‌نشانی ساختمان‌های بلند مرتبه که این ساختمان‌ها برای افراد ساکن دلهره آور است، یادآورشد: امکانات این ساختمان‌ها که در گروه ساختمان‌های با اهمیت قرار دارد و تمرکز جمعیتی را در خود جای می‌دهد باید به روز باشد و داشتن سیستم آتش‌نشانی از اولویتهای این ساختمان‌هاست.

توکلی تمایل مردم به ساخت مسکن در مناطق ساحلی در سالهای اخیر را بالا دانست و تصریح کرد: بخار همراه نمک که استهلاک ساختمان را چند برابر می کند، اثر بخشی در زمان زلزله دارد که این موضوع در حوزه طراحی، اجرا و نظارت جدی گرفته شود‌.

وی با بیان اینکه در این نشست ها نقطه نظرات رد و بدل می شود و خروجی همایش نقش هدایتی دارد و جامعه نیز باید نقش مفید آن را ببیند، خاطرنشان کرد: نگهداشت ساختمان مهم است و ساختمان‌های گروه ب و ج تعداد آنها از لحاظ فراوانی زیاد است که ۶۰ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده اما مدیریت نگهداشت آنها بسیار ضعیف است.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران شناسنامه فنی ساختمان که قرار بود اجرایی شود را دارای فراز و فرود دانست که در حد ایده ماند و در برخی جاها انجام شد اما جدی گرفته نشد و گفت: صنعت ساختمان متفاوت با بقیه حوزه هاست و به کالای سرمایه ای تبدیل شده و نظارت و اجرای آن باید جدی گرفته شود.

توکلی با اشاره به اینکه در بخش صنعت ساختمان در ایران تا ۲۰ میلیارد دلار سالانه در کشور هزینه می شود، افزود: عمر مفید ساختمان در ایران حدود ۱۵ سال است که پس از آن کلنگی خوانده می‌شود و مدیریت سیستمی نگهداشت می‌تواند عمر ساختمان را بالاتر ببرد و به ازای هر سال افزایش عمر ساختمان، ۲۰ میلیارد دلار صرفه جویی به همراه خواهد داشت.

وی این صرفه جویی را موجب کاهش هزینه ساختمان دانست و یادآورشد: ساختمان‌ها باید به حدی مقاوم ساخته شوند که با یک بازسازی ساده به روز شوند تا پول به آسانی تبدیل به نخاله نشود بلکه به سمت رفاه و آسایش برده شود. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار