تابناک: "اصفهان" با وجود اینکه زمانی به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی انتخاب شده، نتوانست حتی به مرحله نامزدهای نهایی جشنواره پایتخت کتاب ایران راه یابد.
کد خبر: ۱۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶ 08 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، انتخاب پایتخت کتاب ایران، در ماه های گذشته رقابت بین چند شهر را که خود را شایسته این عنوان می دیدند، افزایش داد.

اهواز، تبریز، نیشابور، اصفهان، یزد، بوشهر و دیگر شهرهای های مطرح کشور که در مجموع تعداد آنها به 22 مورد رسید، به رقابت در این عرصه پرداختند که در نهایت پنج شهر یزد، بوشهر، گنبد کاووس، نیشابور و اهواز به مرحله نهایی راه یافتند و در مرحله آخر اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.

کاندید شدن و شانس رای آوری بیشتر هر شهر به مولفه های از پیش تعیین شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بستگی داشت. اجرای برنامه هایی در حوزه کتاب و کتاب خوانی در گذشته هر شهر و داشتن برنامه مدون برای آینده در این عرصه مهمترین مولفه های انتخاب پایتخت کتاب ایران بود.

البته این مولفه هم حوزه سخت افزاری و هم حوزه نرم افزاری را شامل میشد و شهری که توانسته بود زیرساخت های لازم را از این دو جنبه تامین نماید یا برنامه های جامع تری در مقایسه با دیگر شهرهای کشور داشته باشد برای این عنوان انتخاب میشد.

بر اساس بیانیه هیات داوران پایتخت کتاب ایران، اهواز به دلیل ارائه برنامه‌های نوآورانه، مشارکت جویانه، موثر و منسجم و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، تشکل‌های مردمی، صنایع و مراکز ورزشی و فرهنگی، لوح افتخار وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو را دریافت کرد.

در این میان شهرهای یزد، بوشهر، گندکاووس، نیشابور نیز مورد تقدیر ویژه قرار گرفتند.

اما "اصفهان" با وجود اینکه زمانی به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی انتخاب شده بود و زمانی پایتخت فرهنگ جهان اسلام نیز به شمار می رفت، نتوانست حتی به مرحله نامزدهای نهایی این جشنواره نیز راه یابد.

البته اصفهان گرچه در حوزه چاپ کتاب و نشر شاید جایگاه نسبتا خوبی داشته باشد و بعد از تهران، قم و خراسان رضوی رتبه چهارم را در نشر از آن خود کرده باشد اما باید با نگاهی منصفانه به مولفه هایی که باید اصفهان برای انتخاب به عنوان پایتخت کتاب بیندازیم، درخواهیم یافت که اصفهان در سال های اخیر نتوانسته به جایگاه واقعی در کتاب خوانی و بحث های نرم افزاری مرتبط با این موضوع دست یابد.

اگر به نگاهی به عوامل انتخاب اهواز به عنوان پایتخت داشته باشیم و بخش های مشارکت بخش خصوصی، تشکل های مردمی و اقدامات نوآورانه را مورد بررسی قرار دهیم مشخص می شود که اصفهان در این زمینه ها نتوانسته هنوز اقدامات درخور شان مردم خود انجام دهد که این امر ناشی از کم کاری تنها یک دستگاه نیست بلکه سازمانها و تشکل های مختلف اعم از دولتی و خصوصی در این زمینه دخیل هستند.

تجربه عدم انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت کتاب ایران نیاز به بررسی و موشکافی بیشتر دارد.
اصغر آذربایجانی عضو شورای شهر اصفهان در همین زمینه با اشاره به انتخاب شدن شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب کشور برای معرفی شدن به یونسکو گفت: در این راستا در شهر اصفهان جلسات مختلفی در خصوص انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزار شده بود ولی متاسفانه این اقدام صورت نگرفت.

آذربایجانی آسیب شناسی دلیل عدم انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت کتاب ایران را ضروری عنوان کرد و ابراز داشت: در این راستا باید هر چه زودتر این اقدام با توجه به ظرفیت‌های بالای اصفهان در دستور کار قرار گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار