کد خبر: ۱۱۵۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ 12 March 2024

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار انتظامی استان مازندران در مورخه 21/12/1402 تقدیم حضور می گردد.

-------------------------------------

کشف بيش از 300 هزار عدد مواد محترقه در استان مازندران / برخورد قاطع پليس با هنجار شکنان در چهارشنبه آخر سال

سردار حسيني،  جانشين فرمانده انتظامي استان مازندران با اشاره به برخورد قاطع پليس با هنجار شکنان در چهارشنبه آخر سال از کشف 316 هزار و 245 عدد ماده محترقه در اين استان خبر داد .

سردار"سيد موسي حسيني" در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس،گفت: متاسفانه هرساله در روزهاي منتهي به آغاز سال نو، روزهايي سخت و دلهره آور براي بعضي از خانواده ها رقم مي خورد، روزهايي که ياد آور حوادث تلخ و ناگواري براي برخي از خانواده هاست و  در آستانه سال جديد شادي و نشاط آنان را به غم و اندوه تبديل کرده است .

جانشين فرمانده انتظامي استان مازندران، افزود: عليرغم اقدام هاي پيشگيرانه، باز هم شاهد حوادث ناخوشايندي از سوي هنجار شکناني هستيم که سالمندان و خردسالان نيز قرباني رفتارهاي ناهنجار از سوي آنان مي شوند.

سردارحسيني، تصريح کرد: در برخورد با اقدامات نامتعارف در چهارشنبه آخر سال که امروزه به صورت يک ناهنجاري اجتماعي در جامعه نمود پيدا کرده است ، پليس عليرغم اقدامات پيشگيرانه و فرهنگي ،اقدامات گسترده اي را با اجراي طرح هاي انتظامي و عملياتي در دستور کار خود دارد .

وي با تاکيد بر رويکرد محله محوري و کوچه محوري با حضور خانواده ها در کنار فرزندان در اجراي اين مراسم، اظهار داشت: پليس هيچگاه مخالف شادي و نشاط مردم نيست و بر همين اساس از جوانان و نوجوانان عزيز انتظار مي رود، با اشتباهات خود، اندوه و ماتم را جايگزين شادي آغاز سال نو نكنند.

حسيني با اشاره به ماده 618 قانون مجازات اسلامي، گفت: با کساني که بخواهند به بهانه برگزاري مراسم چهارشنبه سوري امنيت و آرامش مردم را به مخاطره بياندازند به شدت برخورد خواهد شد و ضمن توقيف خودروهاي متخلف در اين راستا، طي هماهنگي هاي صورت گرفته با مراجع قضائي اين افراد تا پايان تعطيلات نوروزي در بازداشت پليس قرار خواهند گرفت.

وي از کشف 316  هزار و 245  عدد انواع ماده محترقه در اين استان خبر داد و افزود: در اين ارتباط ضمن توقيف 2 خودرو و پلمب 14 واحد صنفي عرضه کننده مواد محترقه،  99 نفر از عاملان و توزيع کنندگان مواد محترقه که با مقاصد سودجويانه و گاها ناآگاهي از عواقب اين شادي کاذب در استان فعاليت مي کردند نيز دستگير و به مرجع قضائي معرفي شدند .

جانشين فرمانده انتظامي استان مازندران با توصيه به شهروندان براي کنترل فرزندان خود  از آنان خواست :احترام به حقوق همنوعان خود را فراموش نکرده و رفتارهاي پرخطر را تفريح به شمار نياورند تا به خاطر لحظه اي شادي و هيجان کاذب،حادثه اي ناگوار را براي خود و ديگران رقم نزنند و يا کودکي را تا آخر عمر از ديدن زيبايي ها محروم کنند .

سردار حسيني  در خاتمه خط قرمز پليس در چهارشنبه آخرسال را امنيت و آرمش براي همه مردم برشمرد و به افرادي که بخواهند با رفتارهاي نامتعارف موجب سلب آرامش مردم شودند هشدار داد: به هيجاني که حسرت در کمين آنان است، نزديک نشوند و وحشت ديگران را دستمايه شادي خود قرار نداده و نگذارند در نوروز امسال خاطره اي اندوهبار برايشان تداعي شود .

-------------------------------------

اطلاعیه مشترک دادستان مرکز استان با فرماندهی انتظامی استان مازندران

شهروندان محترم استان مازندران

بی تردید امنیت و آرامش تحفه ایست الهی که جان برکفان عرصه نظم و امنیت و آسایش شهروندان اعم از مجموعه دادسرای عمومی و انقلاب و فرماندهی انتظامی استان مازندران جهت تحقق آن از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند.

در همین راستا از آنجایی که در آستانه چهارشنبه آخر سال عده محدودی از افراد، با سوء استنباط از سنت مرسوم، اقدام به ایجاد حریق و استفاده از مواد محترقه نموده و از این طریق، بستر رعب و وحشت و سلب آسایش و آرامش شهروندان را فراهم می آورند مجموعه دستگاه قضایی و انتظامی وفق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی و مواد ۱۱ و ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات با نا امن کنندگان اجتماع بدون هر گونه اغماض برخورد قانونی معمول داشته و از این رهگذر از مردم شریف و فهیم استان مازندران مورد انتظار است که همنوا با مجموعه قضایی و انتظامی در جهت تحقق امنیت و آرامش شهروندان       كما في السابق همکاری داشته تا انشاء الله و به فضل الهی با طیب خاطر و سلامتی کلیه شهروندان عزیز به استقبال سال نو که متقارن گردید با بهار قرآن، رهسپار شویم.

فرمانده انتظامی استان مازندران                                       دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان

سرتیپ دوم ستاد حسن مفخمی شهرستانی                                 محمد کریمی

-------------------------------------

چهارشنبه سوري و تهديدات آن

اعمال و رفتارهاي ضد اجتماعي درآئين چهارشنبه سوري مي تواند عاملي براي تهديد امنيت اجتماعي محسوب شود.... .

يکي از آئين هاي سالانه ايرانيان چهارشنبه سوري است، آنان در خرين سه شنبه سال خورشيدي با بر افروختن آتش و پريدن از روي آن به استقبال نوروز مي روند. اين مراسم از ديرباز يکي از سنن ايرانيان بوده و هست، اما در سال هاي اخير شاهد اين موضوع هستيم که در واقع مراسم چهارشنبه سوري جاي خود را به مراسم چهارشنبه سوزي داده است.

 چهارشنبه سوري که مي‌شود دوباره ترس و البته اندکي هيجان وجودمان را سرشار مي‌کند، صداهاي مهيب و گوشخراش و خطرناک از دور و نزديک به گوش مي‌رسد و هيچ شباهتي بين آنچه بايد باشد و بوده و آنچه هست ديده نمي شود.

سرخي زيبا و نه چندان مهربان آتش جاي خود را به صداي مهيب مواد منفجره‌اي مي‌دهد که در ساخت آن کمترين اقدام‌هاي ايمني رعايت نشده است و مادران و پدران تا ديروقت نگران جگر‌گوشه‌هايشان هستند که در جست‌و‌جوي شادي و نشاط و شادابي به استقبال حادثه رفته‌اند. بسياري براي تماشا مي‌روند، اما معلوم نيست که خطر در کمين سلا‌مت‌شان هست يا نه؟

برگزاري مراسم چهارشنبه آخر سال به شکل نادرست موجب شده تا روزهاي پاياني سال به روزهاي نگراني و اضطراب خانواده ها تبديل شود و شاهد حوادث غم بار باشيم.

اين مراسم توأم با نشاط و هيجان آحاد مختلف مردم جامعه به خصوص جوانان بوده که در صورت عدم مديريت اين هيجان بوجودآمده باعث مي شود زمينه مزاحمت شهروندان فراهم شده ودرروزهاي پاياني سال به جاي شادکامي ، شاهد حوادث تلخ براي شهروندان باشيم .

اعمال و رفتارهاي ضد اجتماعي درآئين چهارشنبه سوري مي تواند عاملي براي تهديد امنيت اجتماعي محسوب شود، پيشگيري از وقوع جرم،انحرافات اجتماعي ورفتارهاي نابهنجاردراين مراسم به منظور بهبود محيط زندگي جمعي وخانوادگي و سلامت جسمي به عنوان يکي از دغدغه هاي خانواده ها و دستگاه هاي متولي امنيت است.

پليس هرگز شادي و تخليه هيجان را در نسل جوان جامعه نکوهش نمي کند؛ اما زماني که پاي آزار به ديگران و تخريب اموال عمومي و بر هم زدن نظم و امنيت به ميان مي آيد، مسئله فرق مي کند و انتظار آحاد مردم نيز از پليس چيزي جز برخورد قاطعانه نيست؛ چرا که پليس مجري قانون است و در قانون مجازات اسلامي نيز براي افراد مخل نظم و امنيت مجازات در نظر گرفته شده است. قانوني که هر فرد عاقلي اجراي آن را براي برقراري امنيت لازم دانسته و استثنايي براي آن قائل نيست

. در ماده  618 قانون مجازات اسلامي آمده است:

هر کس با هياهو، جنجال، حرکات غير متعارف يا با تعرض به افراد، موجب اخلال در نظم  و آرامش   عمومي گردد يا مردم را از کسب و کار باز دارد، به حبس از سه ماه تا يک سال و تا ( 74 ) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

از شهروندان عزيز انتظار داريم؛

از آنجايي که هدف از برگزاري مراسم سنتي چهارشنبه آخر سال يک تفريح خانوادگي است از ايجاد آتش سوزي هاي بزرگ نمايشي و سوزاندن آشغال هاي منزل و آلوده نمودن هواي شهر خودداري کرده و با رعايت هشدارهاي انتظامي سالي خوب را براي خود و هموطنانمان رقم بزنند .

آداب و رسوم و سنت هاي خود را دستخوش پيرايه هاي خرافي نساخته و با بازي با مواد محترقه و آتش زا که ابتدا سلامت خود وسپس سلامتي دوستان و خانواده تان را تهديد مي کند، در آستانه سال نو ، آنان را به سبب اعمال غلط اندوهگين ننمائيد.

هر عملي که باعث اخلال در نظم شود جرم تلقي ميشود و داراي مجازات است؟پس با احساس مسئوليت اجتماعي از اعمال خلاف برخي افراد ناآگاه در چهارشنبه آخر سال جلوگيري نمائيد و مواظب عمل و حرکت خويش باشيد تا به ارزش ها و عفت عمومي جامعه خدشه اي وارد نشود.

سرهنگ سيد جعفر ساداتي معاونت فرهنگي اجتماعي فرماندهي انتظامي استان مازندران

-------------------------------------

تمهيدات پليس پيشگيري براي چهارشنبه آخر سال 

سرهنگ جعفري، رئيس پليس پيشگيري استان مازندران با اشاره به تمهيدات پليس در چهارشنبه آخر سال از شهروندان خواست با رعايت نکات ايمني پليس را در خدمت رساني بهتر به مردم ياري کنند. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري پليس، سرهنگ " سيد محسن جعفري " اظهار داشت:  ماموران انتظامي کلانتري و پاسگاه هاي سطح استان با نزديک شدن به چهار شنبه پاياني سال مانند سال هاي گذشته براي اجراي ماموريت و تامين آسايش شهروندان آماده بوده و طرح هاي پيشگيرانه را  اجرا مي کند. 

وي با اعلام اينکه برخورد با توزيع کنندگان مواد محترقه به صورت ويژه در دستور کار کوپ هاي سطح استان قرار گرفته است گفت : ماموران انتظامي در عمليات هاي متعدد موفق به کشف 70 هزار و 428 عدد مواد محترقه شدند.

سرهنگ جعفري با اشاره به اينكه در اين رابطه 22 متهم دستگير شده ، اذعان داشت: به استناد قانون مجازات اسلامي هر گونه قاچاق ، خريد و فروش و ... مواد منفجره و محترقه به طور غير مجاز جرم محسوب شده و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم خواهد شد.

وي در خاتمه با هشدار به كساني كه بخواهند با تهيه و توزيع مواد محترقه زمينه بي نظمي و ايجاد رعب و وحشت در بين شهروندان را فراهم سازند، افزود : طي هماهنگي هاي صورت گرفته با مرجع قضايي برخورد قاطعانه اي با اينگونه افراد صورت خواهد گرفت.

رئيس پليس پيشگيري استان مازندران در خاتمه  با تاکيد بر اينکه  پليس بدون مشارکت و همياري مردم نمي تواند در ماموريت هاي خود  موفق باشد از شهروندان خواست با رعايت نکات ايمني پليس را در خدمت رساني بهتر به مردم ياري دهند.

-------------------------------------

کشف بيش از 6 هزار عدد مواد محترقه در بابل 

سرهنگ داداش تبار، فرمانده انتظامي شهرستان بابل از کشف بيش از شش هزارعدد موادمحترقه در اين شهرستان خبر داد. 

سرهنگ "علي داداش تبار" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري پليس، گفت: در پي دريافت خبري مبني بر عرضه موادمحترقه توسط تعدادي از واحدهاي صنفي در سطح شهرستان، موضوع در دستور کار مأموران انتظامي شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامي شهرستان بابل افزود: با هماهنگي هاي قضايي ماموران انتظامي شهرستان پس از شناسايي محل نگهداري کالا در واحدهاي صنفي، در بازرسي از واحدهاي مذکور بيش از 6 هزار عدد موادمحترقه کشف کردند.

سرهنگ داداش تبار با اشاره به اينکه پليس با توليد و توزيع کنندگان مواد محترقه و آتش زا برخورد جدي و قانوني مي کند، از شهروندان خواست براي پيشگيري از حوادث تلخ ايام آخر سال ،نظارت بر فرزندان خود را جدي بگيريد و در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را به پليس 110 اطلاع دهند.

-------------------------------------

دستبند پليس کلاردشت بر دستان عاملان فروش مواد محترقه

سرهنگ صالحي، فرمانده انتظامي شهرستان کلاردشت از کشف 1200 عدد انواع مواد محترقه در آن شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري پليس، سرهنگ " ناصر صالحي " در تشريح اين خبر گفت: به منظور پيشگيري از آسيب هاي چهارشنبه آخر سال، طرح برخورد با فروشندگان مواد محترقه در دستور کار ماموران پليس آگاهي شهرستان قرار گرفت .

فرمانده انتظامي شهرستان کلاردشت، تصريح کرد: در اجراي اين طرح ماموران پليس آگاهي موفق به شناسايي 2 عامل تهيه و توزيع مواد محترقه در اين شهرستان شدند .

وي، افزود: ماموران در بازرسي از محل عرضه کالاهاي غير مجاز توسط اين متهمان،1200 عدد انواع ترقه و فشفشه هاي آتش زا کشف کردند.

سرهنگ صالحي با بيان اينکه به منظور ارتقاء امنيت شهروندان،کشف و جمع آوري مواد محترقه آتش زا در دستور کار پليس قرار دارد، از خانواده ها خواست:  با توجه به نزديک شدن به ايام پاياني سال، مراقبت بيشتري از فرزندان خود داشته باشند تا به دور از هر نوع حادثه دلخراش و در سلامتي کامل،سال نو را در کنار هم سپري کنند.

-------------------------------------

کشف 2 هزار عدد انواع مواد محترقه در تنکابن

سرهنگ ديلمي، فرمانده انتظامي شهرستان تنکابن از کشف 2 هزار عدد انواع مواد محترقه غيرمجاز از چند واحد صنفي متخلف در آن شهرستان خبر داد

سرهنگ "بهادرديلمي" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري پليس، گفت: در پي کسب خبري مبني بر عرضه موادمحترقه توسط تعدادي از واحدهاي صنفي در سطح شهرستان تنکابن، موضوع در دستور کار مأموران انتظامي اين فرماندهي قرار گرفت.

فرمانده انتظامي شهرستان تنکابن، افزود: با هماهنگي قضائي ماموران پليس امنيت عمومي پس از شناسايي محل نگهداري موادمحترقه در واحدهاي صنفي در بازرسي از آن واحد ها تقريبا 2 هزار عدد موادمحترقه کشف کردند.

سرهنگ ديلمي با اشاره به اينکه پليس با توليد و توزيع کنندگان مواد محترقه و آتش زا برخورد جدي و قانوني مي کند از شهروندان خواست براي پيشگيري از حوادث تلخ ايام آخرسال، نظارت بر فرزندان خود را جدي بگيريد و در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را به پليس 110 اطلاع دهند. 

خبر سلمان مهدوی 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار