تابناک: این روزها بازار میوه رنگ و لعابی پررنگ تر به خود گرفته اند. اگر تا چند ماه پیش هندوانه ها در صدر میوه های رنگ شده بودند، حالا جای خود را به مرکبات داده اند و جولان میوه های خوش و آب و رنگ پاییزه دست از سر بازار برنمی دارند.
کد خبر: ۱۱۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶ 28 October 2015
به گزارش تابناک اصفهان،، زمانی هر میوه ای فصل خاص خودش را داشت و رنگ های هر میوه نیز متناسب با فصلی بود که میوه در بازار عرضه می شد اما چند سالی است که در تابستان میتوان میوه های زمستان و در زمستان هم میوه های تابستانی را دید.

اینکه آیا مصرف میوه ها در فصلی غیر از فصل ثمردهی، برای بدن ضرر هم دارد یا خیر، جای تامل و بررسی دارد.

حال علاوه بر این موضوع، مسئله رنگ کردن میوه های پاییزی در ابتدای این فصل و حتی در اواخر تابستان که به نظر می رسد میوه های پاییزی نارس باشند، یکی از مسائلی است که سلامت مصرف کنندگان را با خطر مواجه ساخته است.

روزنامه نصف جهان در گزارشی با همین مضمون، به بررسی این موضوع پرداخته و یادآور شده است:

چند سالی می شود که دیدن این میوه های رنگارنگ در اواخر تابستان و اوایل پاییز عادی شده است. میوه هایی که برخلاف رنگ و روی خوب و غلط اندازشان چندان کیفیتی ندارند؛ یا کال هستند و یا ترش و بدمزه. میوه هایی که به قول فروشندگان بازاری هستند و به درد میهمان می خورند و قیمت هایی بالاتر از میوه های عادی دارند.

میوه های رنگ شده اصطلاحی است که چند وقت است در زبان ها می چرخد.در تازه ترین اظهار نظرها از زبان رئیس اتحادیه باغداران ایران عنوان شده که این گونه میوه ها برای سلامتی ضرر دارند زیرا مثلاً پرتقال که خودش اسید دارد، بر اثر گرمادهی میزان اسید آن بالاتر رفته و علاوه بر از بین بردن خاصیت آن، برای دستگاه گوارش بسیار خطرناک می شود.

او در حالی درباره مضرات میوه های رنگ شده سخن می گوید که اغلب این میوه ها بدون هیچ نظارتی وارد بازار می شوند و نمونه هایشان در پیشخوان میوه فروشی های اصفهان هم دیده می شود. رنگ شده هایی که نه سازمان جهاد کشاورزی و نه سازمان غذا و داروی اصفهان هیچکدام زیر بار وجود آنها نمی روند. از یک طرف سازمان جهاد کشاورزی اعتقاد دارد که این میوه ها معمولاً وارداتی هستند و بودن احتمالیشان در میوه فروشی ها ربطی به این سازمان ندارد و بحث نظارت سازمان جهاد کشاورزی مربوط به سموم می شود و از طرف دیگر سازمان غذا و دارو اعلام می کند که در حال حاضر در این زمینه با میوه های رنگ شده برخورد نکرده اند.

البته این سازمان این مسئله را هم مطرح می کند که سال گذشته چند مورد در رابطه با گاز اتیلن و رنگ شدن

میوه ها وجود داشته است و با توجه به اینکه بحث رنگ کردن میوه ها ممنوع است، اما امسال با چنین موردی برخورد نکرده اند و هنوز به این سازمان چیزی منعکس نشده است تا با آن برخورد شود.

این مسئله در حالی از طرف این سازمان مطرح می شود که مجتبی شادلو رئیس اتحادیه باغداران ایران به صورت تلویحی تأکید کرده که در چند سال اخیرعده‌ای سودجو قبل از فصل برداشت، پرتقال را از باغداران خریداری می‌کنند و با استفاده از دستگاه‌هایی پرتقال را رنگ‌آوری می‌کنند و رنگ پرتقال را از سبز به زرد و یا نیمه زرد و سبز تبدیل می‌کنند.

به گفته رئیس اتحادیه باغداران این گونه میوه‌ها برای سلامتی خطر دارند؛ خطری که اکثر مردم از آن آگاهی ندارند و چون این میوه ها با ظاهری بسیار زیبا در میوه فروشی ها عرضه می شود، شاید به همین دلیل شکایتی هم در این مورد نمی شود. اما وقتی این میوه های به ظاهر زیبا و فریبنده را به خانه ببرید بطن قضیه به خوبی مشاهده می شود،میوه هایی که نه طعم واقعی می دهند و نه رنگشان آنچه باید باشد، هست.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در مورد استفاده از گازاتیلن برای زودرس شدن برخی محصولات کشاورزی مثل گوجه‌فرنگی بیان داشت: گاز اتیلن (اتفون) هورمون پیری است که برای زودرس شدن محصولاتی مانند گوجه فرنگی و موز به کار می‌رود. وی افزود: اتفون برای انسان مضر نیست و در محصولاتی که پس از چیده شدن قابلیت رسیدگی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما رنگ‌آمیزی میوه ها و یا سبززدایی به دو صورت انجام می شود که شیوه رنگ آمیزی با «گاز اتیلن» در کشور ما کاربرد بیشتری دارد. به این شکل که میوه‌های کال چیده‌شده را می‌توان در محیط و فضای کنترل شده‌ای به شرایط مصرف رساند. این، همان کاری است که موجب سوء استفاده برخی برای فروش میوه‌های کال و با رنگ مصنوعی شده‌است. آنها میوه‌های کال چیده‌شده را در معرض گاز اتیلن قرار می‌دهند. اتیلن، رنگدانه‌های کلروفیل سبزرنگ را تخریب و رنگدانه زرد رنگ را که زیر کلروفیل محصور شده است را آزاد می‌کند. به‌این ترتیب میوه سبزرنگ کال، ظاهری شبیه میوه‌های رسیده می‌گیرد تا رنگ‌و روی جذاب آن، مشتری بیشتری در بازار میوه‌های نوبرانه پیدا کند.

شاید مناسب‌ترین تشبیه برای این روش، همان ضرب المثل «گنجشک را رنگ می‌زنند و جای قناری می‌فروشند» باشد. میوه‌های کال را به دو روش رنگ می‌کنند.در روش اول ابتدا با گاز اتیلن، رنگ میوه‌ها را برمی‌گردانند و بعد در محلول رنگی غوطه‌ور می‌کنند تا رنگ میوه‌ها مجلسی‌تر و براق‌تر شود.روش دوم اما کمی متفاوت است.

در این روش، خبری از گاز اتیلن نیست و از همان ابتدا مرکبات در محلول‌های رنگ با غلظت بالاتر غوطه‌ور می‌شود. میوه ها در آب 50 درجه سانتیگراد به مدت 20 دقیقه غوطه ور می شوند تا رنگ جذب پوست میوه و یکدست شود. بعد از آن نیز میوه‌ها سرد شده و واکس زده می‌شوند. البته این روش در کشور ما کمتر انجام می‌شود. اما می‌شود ردپای آن را در میوه‌های وارداتی دید.در این روش ممکن است مواد شیمیایی به داخل میوه نیز نفوذ کرده و موجب مسمومیت و حتی ابتلا به سرطان شوند. این در حالی است که رئیس اتحادیه باغداران همواره تأکید می کند: هر شکل گرما دهی به میوه را برای سلامت انسان مضر می‌دانیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار