بررسی روزنامه های صبح دوشنبه؛
تابناک:روزنامه های اصفهان در صبح دوشنبه به بررسی سقوط دلار در شب عید، سردار آقاخانی در نشست خبری با خبرنگاران و صحبت های روحانی در مراسم افتتاح دو واحد تصفيه‌خانه فاضلاب جنوب تهران پرداختند.
کد خبر: ۱۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱ 16 March 2015


به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در صبح دوشنبه به بررسی سقوط دلار در شب عید، سردار آقاخانی در نشست خبری با خبرنگاران و صحبت های روحانی در مراسم افتتاح دو واحد تصفيه‌خانه فاضلاب جنوب تهران پرداختند. روزنامه نصف جهان نیز امروز ویژه نامه نوروزی خود را منتشر کرد.



روزنامه اصفهان زیبا در گزارشی سقوط دلار در شب عید را بررسی کرد و نوشت: نوسانات دلار همیشه و در همه حال در اقتصاد نفتی ایران مساله ساز و چالش اصلی بانک مرکزی محسوب می شده است.دلاری که قیمت آن در سال های رونق بازار نفت به صورت مستمر توسط دولت های سرکوب شده و در دوران کمبود درآمدهای ارزی در طی 40 سال اخیر چندین دوره جهش شدید را تجربه کرده است.هر ساله و در هفته های پایانی قانونی نانوشته در بازار ارز وجود داشت و آن هم نوسانات قابل توجه با استدلال به افزایش سطح تقاضا ارز مسافرتی و ترس از تورم تعویض سال بود.امسال نیز با تمدید مذاکرات، تداوم رکود و کاهش قیمت نفت کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز انتظار رشد قیمت و شکست سقف چند ماهه را داشتند، اما دقیقا عکس این اتفاق و البته با شیبی قابل توجه در معاملات آخر هفته قبل و این هفته روی داد و قیمت دلار آزاد از محدوده 3460 تومانی طی چهار روز به زیر 3230 تومان رسید. از این رو با مراجعه به بازار ارز آزاد و صرافی های شهر دلایل این ریزش بررسی و از نظر فعالان بازار در مورد افق بازار ارز در سال 94 اطلاعاتی کسب شد.

دلایل ریزش از دید صرافان

اغلب صرافان ریزش اخیر را ناشی از عرضه ارز دولتی و پتروشیمی ها در بازار تهران عنوان می کنند که به سایر شهرها از جمله اصفهان نیز سرایت کرده است.از طرفی تقاضای ارز مسافرتی نیز به دلیل گمانه زنی هایی که می شد همان ابتدای اسفند از سوی متقاضیان سفر خارجی تامین شد و در روزهای اخیر تقاضایی از این محل در بازار وجود نداشته است.از دیگر سو صرافان اعتقاد دارند بازرگانان و متقاضیانی از این دست، به دلیل ابهام در مساله هسته ای تا حصول نتیجه قطعی دست از فعالیت بازرگانی کشیده یا حداقل حجم آن را کاهش داده اند که این امر نیز موجب تضعیف تقاضا شده است.

افق قیمتی ارز در سال 94

کارشناسان و فعالان بازار ارز برای ترسیم افق بازار ارز دو سناریو انجام یا عدم توافق را ارائه می دهند که البته در صورت وقوع هر دو، رشد ارز محتمل ترین گزینه است.از دید ایشان بروز توافق و رفع تحریم های مهمی همچون سوییفت، بانک مرکزی و فروش مواد پتروشیمی در کوتاه مدت جو هیجانی برای کاهش قیمت ارز را دامن می زند، اما از دیگر سو، افزایش ارز مبادله ای در بودجه 94، کسری بودجه ناشی از افت 50 درصدی قیمت نفت، کسری تراز پرداخت ها و وقفه چند ماهه ورود ارزهای حاصل از رفع تحریم به بدنه اقتصاد همه عواملی است که در میان مدت ارز را همچنان صعودی نگاه می دارد. در رابطه با تاثیر پذیری از بازارهای جهانی نیز قیمت ارز داخلی نسبت به شاخص جهانی دلار حباب منفی گرفته و از این منظر نیز مستعد رشد است.گفتنی است البته تقاضای پنهانی از سوی فعالان اقتصادی برای افزایش حجم تجارت وجود دارد که در صورت تسهیل راه های مبادلات و رفع تحریم ها آشکار خواهد شد و موجبات رشد ارز را فراهم می کند. اما به هر روی در صورت ایجاد توافق هسته ای و رفع تحریم ها، رشد دلار نهایتا چند درصد فراتر از تورم انتظاری سال 94 خواهد بود.در غیر این صورت البته رشد دلار دامنه دار خواهد بود که باتوجه به اخبار منتشره از مذاکرات، چندان محتمل نیست.

*****


روزنامه زاینده رود به انتشار صحبت های سردار آقاخانی در نشست خبری با خبرنگاران پرداخت و نوشت: فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به تشکیل قرارگاه پیشگیری از جرایم کارکنان نیروی انتظامی در استان اصفهان گفت: از زمان فعالیت این قرارگاه طی سه ماه با کاهش 48 درصدی جرایم کارکنان در استان اصفهان روبه رو بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگارزاینده رود، سردار عبدالرضا آقاخانی در نشست با خبرنگاران به منظور ارائه گزارش عملکرد نیروی انتظامی استان در سال 93 با بیان اینکه نمره نیروی انتظامی استان اصفهان در سال جاری را 16 می دانم، با اشاره به کنترل جرایم در استان اصفهان از سال 84 تاکنون اظهار داشت: در سال 93 برخی از جرایم استان که در سال‌های 84 تا 93 در استان مشاهده می‌شد به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 9 تن مواد مخدر در استان اصفهان کشف شده است افزود: استان اصفهان رتبه سوم کشف مواد مخدر استان پس از هرمزگان و سیستان و بلوچستان را دارد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به تشکیل قرارگاه عملیاتی رعد در استان اصفهان بیان داشت: با تشکیل این قرارگاه در خصوص مبارزه با جرایم خشن5/82درصد کشف جرم داشتیم که در کشور رتبه برتر را استان اصفهان به خود اختصاص داده است.

رتبه نخست کاهش جرایم کارکنان نیروی انتظامی اصفهان در کشور

سردار آقاخانی در ادامه با اشاره به تشکیل قرارگاه پیشگیری از جرایم کارکنان نیروی انتظامی در استان اصفهان ابراز داشت: با تشکیل این قرارگاه و فعالیت سه ماهه آن تاکنون با کاهش 48 درصدی جرایم کارکنان در استان اصفهان روبه رو بوده‌ایم که رتبه نخست را در این زمینه در کشور داریم.وی ادامه داد: در راستای کاهش جرایم در کارکنان انتظامی استان اصفهان برای سال آینده برنامه ریزی برای کاهش 84 درصدی این جرایم انجام شده است.فرمانده انتظامی استان اصفهان در ادامه ضمن تشکر از مردم اصفهان در خصوص همراهی با پلیس درایام چهارشنبه سوری سال 92 افزود: سال گذشته مردم اصفهان بیشترین همراهی را در ارتباط با چهارشنبه سوری با پلیس داشتند که الگویی برای استان های دیگر کشور است.وی اضافه کرد: اطمینان داریم با همراهی خوب مردم اصفهان چهارشنبه سوری امسال نیز با توجه به اینکه همزمان با ایام فاطمیه است با آرامش بیشتری دنبال می شود.سردار اقاخانی تاکید کرد: خط قرمز پلیس برای برگزاری چهارشنبه سوری سال آسایش از مردم و تعرض به اموال عمومی، خودورهای مردم ادارات و غیره است که برخورد شدیدی با متخلفان انجام می شود.

اقدامات نیروی انتتظامی برای نوروز با توجه به افزایش سه برابری مسافران

سردار آقاخانی در خصوص اقدامات نیروی انتظامی در ایام تعطیلات نوروزی با توجه به پیش بینی سه برابری مسافران نوروزی در اصفهان نسبت به سال گذشته ابراز داشت: بیش از 13 هزار نیرو برای حفاظت از محلات، تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و اماکن گردشگری استان آموزی داده شده تا در این بازه زمانی امنیت صد در صدی استان را تامین کنند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت 800 نفر نیرو در پلیس راهور استان برای کنترل و جلوگیری از تصادفات درون شهری استان اصفهان ابراز داشت: این تعداد نیرو در قالب 300 تیم فعالیت خواهند داشت.فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به فعالیت 500 نفر نیروی پلیس راه در ایام نوروز نیز اظهار داشت: این نیروها نیز در 135 نقطه اضطراری استان اصفهان مستقر خواهند بود. وی افزود: همچنین 35 ایستگاه سلامت در سطح جاده‌های استان اصفهان برای رسیدگی به رانندگان فعال خواهد بود.

سردار آقاخانی در خصوص رسیدگی به پرونده اسیدپاشی نیز گفت: این پرونده همچنان در دستور کار ویژه پلیس استان اصفهان قرار دارد.وی با اشاره به فعالیت تمام نهادهای استان در پرونده اسیدپاشی گفت: تمام دستگاه‌های امنیتی، سیاسی، اجتماعی و دانشگاهی استان برای رسیدگی به این پرونده بسیج شده‌اند.فرمانده انتظامی استان اصفهان در ارتباط با برخورد با اراذل و اوباش استان اصفهان نیز ابراز داشت: در حال حاضر ماموریت برخورد با این دسته از افراد از کلانتری‌ها گرفته شده و تیم ویژه این طرح را از سال آینده آغاز خواهد کرد.وی میزان برگه جرایم رانندگی صادر شده در استان اصفهان در سال 93 را بیش از 10 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون بیش از 50 درصد از این جریمه‌ها پرداخت شده است.سردار آقاخانی با اشاره به اجرای طرح پایش تصویری خیابان‌های استان اصفهان در سال آینده نیز گفت: در این طرح 400 نقطه تحت پوشش قرار گرفته که کنترل ترافیک و کاهش تخلفات رانندگی را در دستور کار دارد.

تشکیل 300 پرونده سایبری در سال جاری

وی با اشاره به بررسی 300 پرونده سایبری در استان اصفهان در سال 93 نیز گفت: استان اصفهان در بحث پلیس فتا رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به تربیت بیش از 3 هزار و 500 حافظ قرآن در یگان انتظامی استان اصفهان افزود: این امر با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت حافظان قرآن اجرایی شده است. فرمانده انتظامی استان پیرامون شایعاتی در ارتباط با کنار رفتن خود اظهار داشت: این موضع صحت ندارد. مدت خدمت من برای یک سال دیگر تمدید شده است و با توجه به اینکه سال آینده سی و هفتمین سال خدمت خود در نیروی انتظامی را می‌گذرانم آرزوی بازنشست شدن در استان اصفهان را دارم.

*****


روزنامه نسل فردا با انتشار صحبت های روحانی در مراسم افتتاح دو واحد تصفيه‌خانه فاضلاب جنوب تهران تاکید کرد، با صرفه‌جویی 10 درصدی، مشکل تأمین آب حل می شود. این روزنامه در ادامه نوشت: البته دولت از چند ماه پيش به فکر بوده و اقدامات لازم را انجام داده تا تهران در تابستان سال آينده دچار مشکل نشود.

رييس جمهور با بيان اين‌که آب مايه حيات است و بايد قدردان نعمت‌هاي الهي باشيم،افزود:نزولات آسماني نسبت به بلندمدت در کشور حدود 20 درصد کاهش داشته است و اميدواريم در ماه‌هاي آينده تأمين شود. اما به طور کل از حد متوسط پايين‌تر هستيم و همچنان در مسير خشکسالي هستيم.

رييس دولت تدبير و اميد با اشاره به اين که امروز واحدهاي 5 و 6 تصفيه خانه جنوب تهران افتتاح شد که همه بخش‌هاي آن 100 درصد توسط متخصصان ايراني انجام شده است، خاطرنشان کرد:واحدهاي قبلي اين تصفيه خانه به کمک کارشناسان خارجي انجام شده بود و اين نکته مهمي است که کارشناسان ما قدم به قدم به سمت خودکفايي حرکت مي‌کنند و جاي تبريک براي مردم دارد که بدانند 2 فازي که امروز از اين تصفيه‌خانه افتتاح شد،100 درصد توسط متخصصان ايراني اجرا، نظارت و انجام شده است.

روحاني با اشاره به اين‌که از لحاظ محيط زيستي ضرورت دارد فاضلاب به مرکز تصفيه‌خانه‌ها هدايت شود،گفت:تصفيه‌خانه جنوب تهران بار سنگيني را بر دوش دارد و امروز با افتتاح 2 واحد از اين تصفيه‌خانه، 55 درصد جمعيت ساکن تهران تحت پوشش خدمات تصفيه‌خانه‌ها قرار مي گيرند.

رييس جمهور خاطرنشان کرد:در مراکز ديگر نيز تصفيه‌خانه داريم و در نهايت بايد کل جمعيت تهران تحت پوشش اين خدمات قرار گيرند.

رييس دولت يازدهم تصريح کرد: اين افتتاح خبر خوبي براي کشاورزان جنوب تهران، منطقه شهرري و ورامين است که حدود 82 ميليون متر مکعب پساب را در اختيار کشاورزان قرار مي‌دهد که براي مصرف کشاورزي بلامانع است.

همچنين لجن‌ها نيز در فرآيندي تبديل به کود کشاورزي مي‌شوند و هر يک از اين واحدها در روز 100 تن لجن را به کود کشاورزي تبديل مي‌کنند.

روحاني با بيان اين که افتتاح دو واحد تصفيه‌خانه جنوب تهران از لحاظ کود کشاورزي، آب کشاورزي، محيط زيست و آب‌خوان‌داري حائز اهميت است،اظهار داشت: 4 طرح از اين تصفيه‌خانه در گذشته به بهره‌برداري رسيده بود و 2 طرح ديگر امروز افتتاح شد که در مجموع 6 طرح به بهره‌برداري رسيده که بايد دنبال تأمين اعتبار باقيمانده آن برويم ،چون اگر تأمين اعتبار شود مطابق نظر کارشناسان ظرف 2.5 سال ديگر به بهره‌برداري خواهد رسيد. پس دولت همه تلاش خود را براي تأمين اعتبار آن انجام خواهد داد.

گفتني است؛مدول هاي پنج و شش تصفيه خانه فاضلاب جنوب تهران توسط شرکت ژرف کار جم که از پيمانکاران بزرگ صنعت آب و فاضلاب کشور است،ساخته و تجهيز شده و ديروز با حضور رييس جمهور،افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.

صفحه نخست دیگر روزنامه های صبح اصفهان:


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :