به گزارش تابناک سمنان،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار گفت : تا پایان سال 96 همه اراضی ملی این شهرستان دارای سند می شوند.
کد خبر: ۱۹۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸ 09 March 2016
اسماعیل عرب معصومی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون بیش از 98 درصد اراضی ملی این شهرستان سنددار شدند که در کشور رتبه برتر را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت : در مراتع این شهرستان بیش از 83 هزار واحد دامی در مراتع این شهرستان وجود دارند و در سال جاری بیش از 100 هکتار از مراتع گرمسار در این حوزه حفاظت و قرق شده است.
وی به تأمین و انتقال آب شرب برای دام ها در بیش از 2 کیلومتر در 2 پروژه در سال جاری اشاره کرد و گفت: بیش از 50 هزار هکتار از مراتع این شهرستان نظارت شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار با اشاره به اجرای طرح های نظیر افزایش پوشش گیاهی و کاهش نقاط بیابانی و خشک در این شهرستان افزود: مساحت کل این شهرستان حدود 524 هزار هکتار می باشد که حدود 50 درصد آن بالغ بر 296 هزار هکتار بیابان تشکیل شده است.
عرب معصومی ادامه داد : بیش یکهزار و 128 هکتار این شهرستان در قسمت کانون های بحرانی و فرسایش هستند که با اجرای طرح های نهال کاری و مدیریت هرز آب و افزایش پوشش گیاهی به دنبال کاهش تلفات زیست محیطی در این بخش ها هستیم.
وی تصریح کرد: بیش از 251 هزار و 216 از اراضی توسط منابع طبیعی و همکاری قوه قضاییه خلع ید شد و با 73 فقره نیز در زمینه قاچاق تاغ برخورد قضایی شده است.
عرب معصومی از کشت بیش از چهار هکتار از گیاهان دارویی ازجمله باریجه و گون در این عرصه ها خبر داد و تصریح کرد: حوزه ترویج و آموزش منابع طبیعی در نظر دارد در این قسمت این مقدار کشت گیاهان دارویی را به 40 هکتار برساند و در سال آینده نیز کلاس های آموزشی برای بهره برداران را افزایش دهد.
وی با اشاره به اجرای 110 هکتار بذرکاری و کپه کاری در مراتع شهرستان خاطرنشان کرد: درزمینه توسعه شهرک های صنعتی نیز بیش از شش هزار و 900 هکتار از اراضی به شهرک های صنعتی واگذارشده است.
اسماعیل عرب معصومی به نقش تأثیرگذار و تجدید ناپذیر منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: حوزه آبخیز به دلیل تغییر شرایط اقلیمی و کاهش نزولات آسمانی نقش تعیین کننده در کنترل بیابان ها دارد و در همین زمینه نیز در سال جاری پروژه بذرکاری و کنترل هرز آب در 40 هکتار از اراضی اجراشده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار اعتبار سال جاری این نهاد را سه میلیارد و 300 میلیون ریال اعلام و اضافه کرد :
با توجه به اهمیت این حوزه این اداره از طریق ماده 180 از طریق نماینده شهرستان های گرمسار و آرادان در سال 94 بیش از هفت میلیارد ریال اعتبار در بخش های بیابان و آبخیزداری بودجه دریافت کرده است.
عرب معصومی با اشاره به حوزه بیابان و طرح های انجام شده در این زمینه بیان داشت : در راستای تثبیت شن در بیابان های این شهرستان حدود 300 هکتار تاغ کشت می شود.
وی تصریح کرد: در راستای کاهش بیابان ها و ضررهای آن بیش از 10 کیلومتر در بعضی از روستاهای این شهرستان بادشکن ایجادشده است و بالغ بر 130 هکتار نیز طرح های مدیریت هرز آب اجراشده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار از توزیع بیش از 60 هزار اصله نهال در سال جاری خبر داد و گفت: نهال ها توزیع شده از جنس های کاج، سرو، زبان گنجشک، بید مجنون، سنجد و خر زره می باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار