تابناک: مدیرعامل اتحادیه تعاونی دامداران استان اصفهان گفت: خشكسالي موجب كاهش توليدات داخلي و افزايش مشكلات دامداران در تهيه نهاده‌ها شده است.
کد خبر: ۲۳۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹ 15 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، قاسم‌علی حسن‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر دام‌ها گوشتخوار شده‌اند و دام می‌خورند، یعنی دامدار باید بخشی از دامش را بفروشد و خرج بقیه دام‌ها کند!

وی با بيان اينكه متاسفانه علاوه بر قيمت نامناسب شير،‌ قيمت گوشت نيز چندان مطلوب نيست و حق‌الزحمه واقعي دامداران بدست نمي‌آيد، افزود: اگر دولت بتواند به روش خرید تضمینی یا تأمین نهاده ارزان قیمت، قیمت تمام شده شیر و گوشت را پایین بیاورد، می‌توان آینده بهتری را براي اين صنعت متصور شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی دامداران استان اصفهان با بيان اينكه آزاد سازی قيمت خرید شیرخام و فروش فرآورده‌های لبنی در صادارات و واردات نيز مي‌تواند به بهبود وضعيت دامداران كمك كند، خاطرنشان كرد: دولت مي‌تواند تسهيلاتي به صادر كنندگان ارايه و يا تعرفه‌هاي مشخصي براي ورود محصولات لبني اتخاذ كند.

حسن‌زاده اضافه كرد: به عنوان مثال برای واردات شیرخشک 40 درصد عوارض گمرکی تعريف شود یا اینکه خرید و فروش به صورت آزاد باشد تا دامدار هم بتواند خوب بخرد و هم خوب بفروشد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی دامداران استان اصفهان با اشاره به اينكه تصميمات كلي در اين خصوص با دولت است و تصمیمات استانی چندان نتیجه بخش نیست،‌ گفت: اتحادیه دامداران به صورت مکتوب و دسته بندی شده به مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، وزارتخانه مربوط و مجمع نمایندگان مطالبات و پیشنهاداتی ارایه كرده است و یکی از پیشنهادها و خواسته‌هایمان خرید تضمینی محصولات لبني و گوشت بوده که بخشي از آن به صورت ناقص انجام شده است.

وی با اشاره به اينكه ايجاد یک خط اعتباری ارزان قیمت براي حل مشکل نقدینگی‌ دامدارن از پیشنهادات ارايه شده از سوي دامدارن است كه متاسفانه راه گشا نبود، ادامه داد: پیشنهادهای ديگر این بود که دولت نهاده ارزان قیمت در اختیار دامداران بگذارد تا قیمت تمام شده پایین بیاید که این اتفاق هم رخ نداد كه نشان مي‌دهد تصمیمات در اين خصوص استانی نیست اما آنچه که وظیفه اتحاديه دامدارن بوده در قالب جمع بندی مشکلات و ارایه پیشنهادها به تمام ارگان‌ها، سازمان‌های ذی‌ربط و نمایندگان مجلس منعکس شده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی دامداران استان اصفهان در خصوص تاثير خشكسالي بر فعاليت دامداران تصريح كرد: اگر خشکسالی نبود بسياري از نهاده‌های مورد نیاز دامداران در داخل تولید می‌شد اما با وجود خشكسالي، توليدات داخلي كاهش يافته است و اين موجب شده مشكلات دامداران افزايش پيدا كند.

حسن زاده افزود: متاسفانه دامداران به دليل نبود آب قادر به كشاورزي نيستند در حالي كه در گذشته بسياري از نهاده‌ها توسط خود دامدار توليد مي‌شد و خشكسالي موجب وابستگي كامل دامداران شده است.

وی با اشاره به مشكلات دامداران و كارخانه‌هاي لبني اظهار كرد:کارخانه‌ها قادر نيستند شیر را با قیمت تمام شده بخرند یا در پرداخت‌ها تأخیر دارند و اين امر دامداران را نيز دچار مشکل كرده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار