کد خبر: ۲۶۷۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰ 27 July 2016
باز هم همان درخت را می بینم که تنهای تنها ایستاده است و رخ نمایی می کند. درخت شاتوت به نماد جدایی ناپذیر محله «حصار شیرعلی» تبدیل شده است 200 ساله باشد یا 300 ساله فرقی نمی کند درخت درختی کهنسال است که با وجود این که ثبت ملی هم شده است اما نه حصاری دور آن است و نه تابلویی دارد که نام و نشانش بر آن ثبت شده باشد. این همه سال می گذرد و هر بار که گذر و نظری بر این محل و درخت می افتد، دوباره آوازه اش همه جا می پیچد و پس از مدتی باز هم به فراموشی سپرده می شود. باد گرم تابستانی هراس از آتش را در من و این درخت زنده کرده است. هوا تنوره دیو را دارد و بسان نفس اژدها باد گرم می پیچد و هرم نفسهایش من را در برگرفته است.
در این گرما در گوشه ای از حصار شیرعلی صدای ماشین آلات سنگین می آید و غلتکی که به زحمت از سربالایی تند بالا می رود. ترکیب نازیبایی از ساختمان های نوساز و خرابه های خانه باغ ها و منازل روستایی به چشم می آید. با زحمت و نفس زنان به  بالای این مکان می رسم. شهر داغ و تب دار زیر پایم گسترده شده است. حیف از این همه باغ که تکه تکه و فروخته شد تا به جایش آپارتمان کاشته شود. خیلی از معابر پیچ درپیچ به بن بست هایی ختم می شوند که در انتظار باز گشایی اند و آسفالت هم ندارند. آسفالت در این جا نیمه جان و ناهموار است و اگر قصد پیاده‌روی دارید که حاصلش چربی سوزی است این جا بهترین محل است.  
این منطقه در حاشیه جنوبی بجنورد و نسبت به سایر مناطق در ارتفاع بالاتری قرار دارد و هم‌جوار با شهرک شاهد و امام رضا(ع)، است اما با امکانات خیلی کمتر. اگر چه حضور شهردار و شورای شهر در مسجد این منطقه دل مردم را به رسیدگی خوش کرده است اما با این همه کمبود، رسیدگی ها شاید طول بکشد و یا به فراموشی سپرده شود و هزار وعده خوبان یکی وفا نشود.
نبود آسفالت و جدول‌کشی
دلیری که به گفته خودش 10 سال است در این محله زندگی می کند، می گوید: هر بار که مسئولان آمدند و یا به سراغ آن ها رفتیم قول آسفالت داده شد اما باز هم همانطور  که می‌بینید  بسیاری از معابر  خاکی است و بیماری های پوستی که از خاک نشات می گیرد در این محل شایع است.
وی ادامه می دهد: تنها راه عبور آب‌های سطحی، جدولی است که در خیابان مرکزی منطقه حصار قرار دارد و غیر استاندارد است و در زمستان ها و هنگام بارش های بهاری و پاییزی مشکل رفت و آمد  اعصاب و روان مردم را به هم می ریزد.یکی از بانوان این محله به نام  ایزانلو می گوید:اگر زباله ها را سر کوچه ها نیاوریم و در سطل ها قرار ندهیم جمع آوری نمی شود و از سویی به جای شب  هنگام ظهر نسبت به جمع آوری زباله ها اقدام می شود و همین امور موجب پیچیدن بوی مشمئز کننده  در فضا می شود. در این میان به افزایش و تعویض سطل های زباله و شستشوی آن ها هم باید توجه شود.
یکی دیگر از اهالی هم می گوید: سگ های ولگرد دسته جمعی از خیابان ها و معابر می گذرند و بچه های ما جرات بازی کردن در کوچه ها را ندارند و از سویی فضای سبز و پارکی هم برای این که کودکان ما سرگرم شوند، نداریم و هم چنین دیده ایم که برخی از این سگ ها بیمار هستند. یکی از اهالی از وجود منازلی که در آن ها دام نگهداری می شود و هم چنین از رها سازی پساب و سرازیر شدن آن به سمت پایین دست محله، ناراحت است و می گوید: از شهرداری انتظارداریم با این افراد برخورد مناسبی داشته باشد.«حصاری» یکی دیگر از ساکنان محل باز هم حرف دام را وسط می کشد و می گوید: نگهداری از دام در این مکان موجب آلودگی محیط شده در حالی که این اقدام در شهر خلاف قانون است و زمانی که حصارشیر علی، عنوان محله شهر را گرفت، خوشحال شدیم که از مزایای خدمات شهری بهره مند می شویم اما در این مدت 6سال، از نظر امکانات رفاهی تغییر چشمگیری ندیده ایم و باید همچنان منتظر بمانیم تا زمانی که ما هم دیده شویم.
وی ادامه می دهد: نبود جوی و جدول در این محل مشکل ساز شده و آب های سطحی که سرازیر می شوند زباله ها را هم با خود به دور و بر می برند. وی به نظافت اندک کوچه ها هم اشاره می کند و می گوید: کوچه ها به ندرت نظافت می شود و کوچکترین وزش باد، زباله ها و خاک را در محیط پراکنده می کند. وی یکی دیگر از کمبودهای محله را نبود پارک محله می داند و می افزاید: با وجود این که زمین برای ساخت پارک داریم اما کودکان مان ناچار هستند در کوچه ها بازی کنند و یا به باغ های اطراف بروند که خطرناک است و از سویی گوشه و کنار این محل پر است از دیوارهای خطرناکی که ممکن است بر سر کودکان فرو بریزد و شهرداری برای تخریب آن ها اقدام نمی کند.
«یزدانی» یکی دیگر از ساکنان محل هم می گوید: بعضی از خانه ها باید عقب نشینی کنند تا کوچه ها از کم عرض بودن و یا بن بست خارج شوند اما گویی تمام این موارد به فراموشی سپرده شده و این محله باید همچنان چهره روستایی اش را حفظ کند.وی عنوان می کند: مار، مارمولک و سگ و گربه هم در این محله به وفور دیده و موجب وحشت ساکنان می شود در حالی که اگر محیط مناسب سازی شود، از جولان این حیوانات کاسته خواهد شد.
آسفالت و زیر سازی
نایب رئیس شورای شهر بجنورد با اشاره به بازدیدی که به همراه دیگر اعضای شورا و مدیران شهری از این محله داشت اظهارمی دارد: بیشترین مشکل مناطقی مانند این محل به نبود آسفالت و زیر سازی هایی باز می گردد که نبود آن ها محسوس است.
رضا فیروزه می افزاید: هدف از برگزاری این جلسه ها با معتمدان هر محله نیز رسیدن به جمع بندی مناسب برای حل مشکلات است که با کمک اهالی هر منطقه انجام می‌شود. وی ادامه می دهد:بعد از آسفالت و زیرسازی، تعریض و بازگشایی معابر مد نظر است که نیاز به توافق با شهرداری و بررسی آن در کمیته توافقات شهرداری دارد. وی خاطرنشان می کند: هم اکنون با تصمیمات گرفته شده آسفالت معابر این محل آغاز شده است و با توجه به این که این محل در محدوده خدمات شهری قرار دارد برای حل بقیه مشکلات و خدمات رسانی مناسب هم اقدام می‌شود.
«دژهوت»شهردار بجنورد هم در این مورد بیان می کند: 6 میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی معابر و آسفالت حصار شیر علی در نظر گرفته شده است که با این رقم عملیات آسفالت 15 هزار متر مربع از معابر حصار شیر علی انجام می شود./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار