تابناک: به دلیل اهمیت ندادن به این اثر تاریخی با قدمت بالا در حال تخریب است. این پل در سال ۱۳۰۰ در اثر سیل آسیب دید و توسط اهالی به صورت غیر اصولی مرمت شد. همچنین در سال ۱۳۵۳ مرمت‌هایی بر روی این پل انجام گرفت.
کد خبر: ۳۰۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 30 September 2016
تابناک اصفهان: پل کله نام پلی بر روی زاینده رود در نزدیکی روستای پل کله در استان اصفهان است و ارتباط دو روستای نوگوران و مدیسه را بر قرار میکند این پل از آثار تاریخی است و قدمت آن به پیش از دوران صفویه بر می‌گردد.
 
این پل که در شهرستان لنجان و ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان واقع شده است، دارای ۹۸ متر طول، ۶ متر عرض و ۱۱ دهانه می باشد که از مصالح آجر، سنگ و ساروج ساخته شده است و به علت وجود باغ ها و بیشه زارهای اطراف آن از تفرجگاه های مردم اصفهان و مسافران عبوری است.
 
پلی که محل عبور و مرور خودروهاست!
در روزگار صفوی که دوران عظمت و شکوه اصفهان بود، شاه عباس صفوی اقدام به نوسازی راه ارتباطی کهن بین بختیاری و خوزستان کرده و در جهت سهولت حمل و نقل و هموار کردن راه قدیمی لنجان پلی جدید در حاشیه شمالی زاینده رود ایجاد کرد که به سوی غرب اصفهان بود، این راه هموار پلی است که بر روی زاینده رود و در مجاورت روستاهای نوگران و مدیسه قرار دارد و در ابتدا پل قلعه نام داشت ولی به تدریج تحت تاثیر گویش رایج این مردمان پل کله خوانده شد.
 
 
 
اين پل قديمي و معروف که چندين بار بازسازی شده است در گذشته راه عبور اصفهان به
شهركرد بوده است و مردم اصفهان و نقاط ديگر برای گردش و تفريح كنار آن مي‌روند.
 
این پل ارتباط بین لنجان با استان چهار محال و بختیاری را بر قرار میکند و در گذشته اطراقگاه اشتران از سفر استان اصفهان به چهار محال بوده است که فضای بسیار زیبایی دارد در حاشیه زاینده رود روستا های کله مسیح کله مسلمان و از طرف شرق شهر سده را به هم ارتباط می دهد.
 
تخریب در کمین یکی از پل های زاینده رود!
 
به دلیل اهمیت ندادن به این اثر تاریخی با قدمت بالا در حال تخریب است. این پل در سال ۱۳۰۰ در اثر سیل آسیب دید و توسط اهالی به صورت غیر اصولی مرمت شد. همچنین در سال ۱۳۵۳ مرمت‌هایی بر روی این پل انجام گرفت. تا سال ۱۳۶۳ تمامی ترافیک استان‌های اصفهان و چهارمحال از روی این پل عبور می‌کرد. با احداث پل جدید بخش اعظم بار از روی این پل برداشته شد ولی در حال حاضر نیز به دلیل عدم وجود پل جایگزین تنها راه دسترسی محلی روستاهای اطراف بوده و عبور خودروهای سنگین و سبک پل را تهدید می‌کند.
 
 
 
با توجه به اینکه این اثر تاریخی به ثبت ملی نیز رسیده است به نظر می رسد باید ترافیک این پل از سوی میراث فرهنگی مورد بررسی و کنترل قرار گیرد تا یکی از میراث گرانبهای پابرجا روی رودخانه کهن زاینده رود، برای نسل های بعدی هم به یادگار بماند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار