در شرایط کنونی که همه از بحران اقتصادی، رکود و تورم رنج می برند، بیشترین فشار بر قشر متوسط جامعه احساس می شود، یکی از این مشکلات که تأثیر زیادی در ایجاد این شرایط داشته و دارد، مقوله گرانی و گران فروشی است؛ موضوعی که مردم همواره از آن ناراضی هستند.
کد خبر: ۳۲۰۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶ 31 October 2016
در شرایط کنونی که همه از بحران اقتصادی، رکود و تورم رنج می برند، بیشترین فشار بر قشر متوسط جامعه احساس می شود، یکی از این مشکلات که تأثیر زیادی در ایجاد این شرایط داشته و دارد، مقوله گرانی و گران فروشی است؛ موضوعی  که مردم همواره از آن ناراضی هستند.
معضل تفاوت قیمت ها که حتی تا دو برابر هم می رسد، گریبان گیر خانواده های زیادی شده است که گلایه ها و دغدغه های مصرف کنندگان را در پی دارد.
یکی از شهروندان که در روزهای اخیر برای تهیه کالایی، از چند فروشگاه در سطح شهر قیمت گرفته است، در این باره می گوید: از آن جایی که برای تهیه هدیه وسواس بیشتری داشتم، برای تهیه یک نوع کالا به فروشگاه های زیادی مراجعه و قیمت گیری کردم اما یک رقم کالا با کیفیت و کمیت مورد نظر، قیمت یکسانی نداشت، به طوری که جنس مورد نظرم از اولین فروشگاه تا آخرین فروشگاهی که قیمت گیری کردم دوبرابر تفاوت قیمت داشت.
وی با اشاره به تخلف هایی که در بازار رخ می دهد، می افزاید: در حالی که نظارت و بازرسی یک اهرم بازدارنده محسوب می شود و به گفته دست اندرکاران به شکل دوره ای در بازار انجام می شود، اما هر روز بسیاری از فروشندگان به گران فروشی اقدام می کنند.
وی همچنین از مشخص نبودن نحوه قیمت گذاری برخی کالاها و اقلام نیز گلایه مند است و خاطرنشان می کند: در شرایطی که کالایی حتی قیمت پایه آن مشخص نیست، یک مصرف کننده نمی تواند گران فروشی را تشخیص دهد، به همین دلیل گران فروشی اجحاف در حق او است و دست اندرکاران باید برای حمایت از مصرف کننده نظارت ها را قوی تر و قیمت پایه برای هر کالایی را مشخص کنند.
یکی دیگر از شهروندان که او نیز گران فروشی را معضل اصلی بازار می داند، می گوید: این روزها بازار با یک آشفتگی و نا به سامانی همراه است و هیچ کالایی قیمت ثابتی ندارد، به عنوان مثال عروسکی که در یک فروشگاه 80 هزار تومان برچسب قیمت خورده بود، در بعضی از  فروشگاه های دیگر 95 هزار و حتی 120 هزار تومان به فروش می رسید و  برخی فروشندگان بدون هیچ گونه دغدغه خاطری به گران فروشی اقدام کرده بودند.
وی اظهارمی دارد: در حالی که هر کیلوگرم گردو در اوج گرانی 28 هزار تومان است، اما مغز گردو 68 هزار تومان به فروش می رسد و قیمت گذاری مشخصی در این بخش وجود ندارد.
یکی دیگر از شهروندان نیز در این رابطه می گوید: همیشه مصرف کنندگان از سودجویی برخی افراد متضرر می شوند و گاهی این سودجویی آن قدر بی سر و صدا انجام می شود که مشتریان کمتر متوجه آن می شوند.
«رحمتی» ادامه می دهد: وقتی علت گران فروشی را از فروشندگان جویا می شویم، کیفیت کالا را مطرح می کنند، این در حالی است که مارک و رنگ کالا یکسان، اما قیمت ها متفاوت است.
وی که خود را خبره در بازار و قیمت گذاری ها می داند، خاطرنشان می کند: علت اصلی گران فروشی، اجاره بهای ملک است به طوری که هر چقدر اجاره بها افزایش می یابد، فروشندگان نیز به منظور تأمین اجاره بهای ماهانه، قیمت ها را افزایش می دهند.
یکی دیگر از شهروندان که تفاوت قیمت ها را بسیار زیاد و غیرقابل کنترل می داند، می گوید: برای این که بتوانیم کالایی با قیمت مناسب خریداری کنیم، ناگزیر به قیمت گیری از تمام فروشگاه ها هستیم که این مسئله اتلاف وقت بسیار زیادی را برای شهروندان موجب می شود.
وی می افزاید: شرایط اقتصادی جامعه به گونه ای شده است که برخی افراد در راستای تأمین مخارج خود از هر ترفندی استفاده می کنند که متأسفانه نظارت ها هم در این بخش بسیار ضعیف است و یا این که قابل کنترل نیست. 
 شهروندی دیگر نیز با اشاره به گران فروشی میوه در برخی از فروشگاه ها تصریح می کند: با این که قیمت میوه تقریباً ثبات دارد، اما افزایش قیمت در میوه فروشی های مختلف دیده می شود و کیفیت تنها بهانه گران فروشی افراد فرصت طلب است.
وی همچنین با اشاره به گران فروشی های اخیر در بعضی از بخش ها، می گوید: با این که قرار بود گرانی و افزایش قیمت کنترل شود، اما قیمت برخی محصولات همچنان روند صعودی دارد و هنوز هم دلیل این تفاوت قیمت برای شهروندان مشخص نشده است.
وی ادامه می دهد: با این که در اخبار می خوانیم قیمت ها به ثبات نسبی رسیده و فروشندگان نباید افزایش قیمتی برای محصولات داشته باشند، اما این امر در استان به خوبی اجرایی نمی شود و در گوشه و کنار شهر شاهد گران فروشی و افزایش قیمت برخی محصولات هستیم.
در همین ارتباط، رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی  با بیان این که بیش از 200 هزار قلم کالا در سطح بازار وجود دارد، می گوید: اگر از این میزان کالا تنها برای 5 درصد هم اقدام به گران فروشی کنند، برای کنترل آن ها حجم بالایی نیروی بازرس نیاز است که  با این میزان نیروی بازرس، توان کنترل مجموع کالاها و قیمت ها را نداریم.
«ابراهیمی» گزارش های موردی از سوی مردم و بازرسان افتخاری را در کنترل بازار بسیار مؤثر می داند و می افزاید: با این که به شکل کلی نظارت و بازرسی هایی در بازار انجام می شود، اما گاهی تخلف هایی هم به دور از چشم بازرسان انجام می شود و با توجه به توانی که داریم کنترل و نظارت بیشتر از این امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به 160 مورد شکایت انجام شده در شهریور ماه امسال خاطرنشان می کند: از مجموع این شکایات، 87 مورد در بخش کالا و 73 مورد در بخش خدمات است که 96 مورد مربوط به گران فروشی و 4 مورد مربوط به درج نشدن اتیکت قیمت بود.
وی اضافه می کند: برای این که نظارت و بازرسی ها بازدارندگی بیشتری داشته باشد، لازم است، رقم جرایم تخلف به اندازه ای زیاد باشد که بازدارندگی بالایی داشته باشد. افرادی که از اوضاع بازار خبر ندارند، سعی می کنند با افزایش قیمت، سوءاستفاده کنند.  به گفته وی، بیشترین شکایات در بخش پوشاک، میوه، آرد و نان،  لبنیات و لوازم خانگی بوده و در بخش خدمات هم تخلف هایی گزارش شده است.
وی عنوان می کند: برای فرهنگ سازی و کنترل بازار، در مرحله اول به متخلفان تذکر داده می شود، اما در مراحل دیگر با تعیین رقم جرایم، در هر مرحله تخلف این رقم چندین برابر افزایش می یابد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار