کد خبر: ۳۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳ 09 May 2015
 شرکت زغالسنگ البرز مرکزی با استفاده از فناوری جدید،‌ نیروگاه تولید برق سازگار با محیط زیست احداث می کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این نیروگاه بازیافت حرارتی، گازهای خروجی کک سازی کنار دست خود را به عنوان منبع انرژی برای تولید برق استفاده خواهد کرد.

ظرفیت تولید برق این نیروگاه 25 مگاوات خواهد بود که در طرح های جدید و کارخانه زغال شویی شرکت البرز مرکزی استفاده می شود.

طبق اعلام ایمیدرو، این فناوری از پیشرفته ترین روش های تولید کک در جهان به شمار می آید که باعث آلایندگی برای محیط زیست نمی شود. به سبب اینکه طرح ایجاد کارخانه کک سازی سواد کوه در مناطق جنگلی واقع شده، مشاور طرح روشی را برای ساخت این طرح پیشنهاد کرد که مبتنی بر تولید محصولات جانبی همچون بنزول و ...کک سازی نباشد بلکه گاز خروجی آن تبدیل به انرژی تولید برق شود.

شرکت زغالسنگ البرز مرکزی در شهرستان سوادکوه استان مازندران واقع شده که با خرید زغالسنگ خام معادن خصوصی شده، فرآوری آن ها را برای تولید کنسانتره انجام می دهد. در آینده نیز با ساخت کارخانه کک سازی، محصول کنسانتره تبدیل به کک متالورژی خواهد شد که برای تولید فولاد به روش کوره بلند استفاده می شود.

نخستین عملیات اکتشافی در این حوزه وسیع در سال ۱۳۱۴ به هنگام احداث خطوط راه آهن سراسری در زیرآب صورت گرفت که منجر به بهره­ برداری از معدن کنیج­کلا در این منطقه شد و متعاقب آن نیز عملیات اکتشافی دیگری در این منطقه صورت گرفت و نهایتا در سال ۱۳۵۰ به بهره ­برداری قسمتی از معدن کارمزد انجامید.

شرکت زغالسنگ البرز مرکزی دارای کارخانه زغالشویی، آزمایشگاه زغال در مجاورت کارخانه (در منطقه انجیر تنگه)، سایت اداری واقع در آزادمهر و یک مجتمع آموزشی - رفاهی واقع در خزرآباد ساری است.

تولید 100 هزار تن زغال کنسانتره در سال

این شرکت در راستای فعالیت خود هم اکنون زغالسنگ کک شوی خام را از معادن بخش خصوصی خریداری و پس از فرآوری در کارخانه زغالشویی و تبدیل به زغالسنگ کنسانتره بوسیله خطوط راه­ آهن سراسری به کارخانه ذوب آهن اصفهان و توسط کامیون به کارخانه کک سازی زرند ارسال می‌کند. برنامه فعلی تولید زغال کنسانتره شرکت ۱۰۰ هزار تن در سال است.

پیگیری اجرای طرح های اکتشافی شرکت (استل کنار، گردنه سر و امام زاده حسن) تا مراحل نهایی و اجرای طرح کک سازی، طرح آماده سازی و تجهیز معدن کردآباد و همچنین کارخانه زغالشویی جدید در شهرستان سوادکوه از دیگر فعالیت های شرکت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار