تابناک: پرستارحیوان خانگی، غذای مخصوص و حتی لباس های خاص سگ و گربه‌های خانگی از امکاناتی است که به بدنبال این مدگرایی بروز یافته و دایره چشم و همچشمی‌ها را بزرگتر کرده است.
کد خبر: ۴۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳ 27 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، تقلید و غرب زدگی از آفت های جامعه ایرانی در سال های اخیر به شمار می رود به طوریکه بسیاری از عادات و رفتارهای غربی که سنخیتی با سبک زندگی ایرانی و اسلامی نداشته و ندارد، وارد زندگی برخی ایرانی ها شده است.
از جمله این رفتارها نگهداری برخی حیواناتی است که از منظر اسلام نجس به شمار می رود و انس گرفتن با آنها با قوانین اسلامی و شرعی منافات دارد.
نگهداری از سگ و گربه در سال های اخیر در حالی در کشور و به ویژه کلانشهرها رواج یافته است که برخی از مردم حتی چنین حیواناتی را جایگزین فرزند یا همسر در زندگی خود کرده اند.
عدم تمایل به ازدواج و عدم تمایل به فرزندآوری در میان برخی زوجین سبب شده تا نگهداری سگ و گربه در خانه های ایرانی به یک مد بدل شد.
البته در برخی موارد این رفتار پا را از مد هم فراتر گذاشته است و به یک عادت غیرقابل ترک برای برخی تبدیل شده است و سگ و گربه ها به عنوان یک عضو خانواده در یک خانه پذیرش می شوند و از تمامی حقوق و مزایایی که یک انسان در خانواده خود بهره مند است، برخوردار می شود.
رافت نسبت به حیوانات و عدم آزار آنها در دین اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته است به گونه ای که پیامبر اسلام با این حدیث که دادن آب در بیابان به سگ تشنه بر استفاده از این آب برای وضو ارجحیت دارد بر اهمیت این امر تاکید ورزیده اند اما نگهداری از چنین حیواناتی در محیط خانواده ، بحثی جداست که نیاز به آسیب شناسی روانی و اجتماعی دارد.
البته نگهداری از حیواناتی مانند سگ در کلانشهرهایی مانند تهران و اصفهان تنها به یک نگهداری صرف محدود نمیشود و داشتن این نوع حیوانات در میان برخی اقشار جامعه، به مد و ابزاری برای چشم و همچشمی های متفاوت و خاص بدل شده است.
پرستار سگ، غذای مخصوص و حتی لباس های خاص سگ و گربه های خانگی از امکاناتی است که به بدنبال این مدگرایی بروز یافته و دایره چشم و همچشمی ها را بزرگتر کرده است.
هم اکنون در برخی هایپرهای بزرگ شهر اصفهان می توان غذای سگ را به راحتی خریداری کرد.
این امکانات به این دلیل بازار را نیز درگیرخود کرده است که تقاضا برای دریافت خدمات نگهداری از این حیوانات در شهر بالا رفته است.
جایگاه سگ ها و گربه های تزئینی از این هم فراتر است و افرادی که اقدام به نگهداری این حیوانات می کنند، اغلب حیوانات خود را بروی صندلی جلوی خودروی و در کنار خود، می نشانند تا اهمیت حیوان خانگی خود را نشان دهند.
این رفتارهایی که بیشتر به "شوآف" یا خود را نشان دادن شهرت دارد ناشی از کمبودهای عاطفی و خلاء هایی است که فرد در زندگی دارد و تنها می خواهد با ابزارهایی آن را تسکین داده یا سرپوش گذارد.
از طرفی این رفتارها گرچه شاید در ظاهر فرد را به آرامش برساند اما امنیت و آرامش و نیز سلامتی را از دیگر افراد مانند همسایه ها یا دیگر مردم شهر سلب می کند چراکه جای نگهداری حیوانات علی رغم تمام مراقبت هایی که از آنها می شود در طبیعت یا محیط های دور از مناطق مسکونی است.
سروصدای سگ ها و گربه های خانگی، صدای بسیاری از مردمی که در جوار چنین خانواده هایی زندگی می کنند را در آورده است و این درحالی است که روند نگهداری از این حیوانات روز به روز در شهرهایی مانند اصفهان و آن هم در میان جوانان روبه افزایش گذاشته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار