تابناک: در قانون تاکید شده برای تفتیش و بازرسی خودرو نیز اذن و دستور دستگاه قضایی لازم است، بنابراین نیروی انتظامی و هر دستگاه دیگری حق تعرض به خودروهای شخصی بدون حکم قضایی را ندارند.
کد خبر: ۴۵۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵ 08 July 2017
تابناک اصفهان: چند روزی است که بحث بر سر حریم خصوصی بودن داخل خودرو به یکی از مباحث حقوقی بین نیروی انتظامی و نمایندگان مجلس تبدیل شده است  و در حالیکه برخی نمایندگان به استناد قانون داخل خودرو را حریم خصوصی و وارسی آن را مستلزم دریافت حکم قانونی از دادگاه ذی صلاح می دانند اما نیروی انتظامی همچنان اصرار دارد، داخل خودرو حریم خصوصی به شمار نمی رود و پلیس هر زمان که لازم باشد می تواند آن را بازرسی و اعمال قانون کند.
 
با این وصف سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، صریحا اعلام کرد که داخل خودروهای شهروندان جزو حریم خصوصی محسوب نمی‌شود.
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه داخل خودروی افراد حریم خصوصی است، گفت: بر اساس قانون برای تفتیش و بازرسی خودرو نیز اذن و دستور دستگاه قضایی لازم است.

یحیی کمالی‌پور در واکنش به اظهارات سخنگوی ناجا مبنی بر اینکه داخل خودرو اشخاص حریم خصوصی نیست، گفت: داخل خودروی اشخاص بر اساس قوانین متعدد حریم خصوصی تلقی شده و تعرض آن به لحاظ قانونی مجاز نیست.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در قانون تاکید شده برای تفتیش و بازرسی خودرو نیز اذن و دستور دستگاه قضایی لازم است، بنابراین نیروی انتظامی و هر دستگاه دیگری حق تعرض به خودروهای شخصی بدون حکم قضایی را ندارند.

وی ادامه داد: در صورتی که اقدامی خلاف عفت عمومی در خودرو یا جرمی اتفاق افتد، به ویژه که راننده‌ خودرو با شیشه‌ پایین سبب ایجاد مزاحمت مردم شود، می‌توان در قالب تذکر از وی درخواست کرد که از ورود آسیب خودداری و با وی برخورد کرد در غیر این صورت قانونگذار این اجازه رانداده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایط معمول داخل خودرو حریم خصوصی محسوب می‌شود و هیچ نهادی حق تعرض به آن را ندارد، این موضوعات بارها در قوانین آیین دادرسی کیفری و قانون اساسی در قالب‌های مختلف ذکر شده زیرا حرمت افراد باید رعایت شود مگر اینکه اقدام آنها  مورد نقض قانون شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار