با حضور معاون دادستان سمنان انجام شد
دوره آموزشی ارتقای سلامت اداری با رویکرد راه‌های مقابله با جعل اسناد در سمنان برگزار شد.
کد خبر: ۴۷۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲ 31 July 2017

به گزارش تابناک سمنان، دوره آموزشی ارتقای سلامت اداری با رویکرد راه‌های مقابله با جعل اسناد صبح امروز در شرکت توزیع برق استان سمنان برگزار شد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان به‌عنوان مدرس این دوره آموزشی بیان کرد: سند بر دو نوع رسمی و عادی و عبارت از هر نوشته‌ای است که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد.

رضا زمانی با اشاره به این‌که مفاد سند در صورتی معتبر است که مخالف قوانین نباشد، گفت: اسنادی که در اداره ثبت‌ اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأموران رسمی در حدود صلاحیت آن‌ها بر طبق مقررات قانونی تنظیم‌شده باشد، رسمی است.

وی مطالبی را در زمینه اسناد عادی و اعتبار آن‌ها و همچنین اسناد رسمی تشریح کرد و افزود: هرگاه سند به‌وسیله یکی از مأموران رسمی تنظیم اسناد تهیه شده ولیکن مأمور، صلاحیت تنظیم آن سند را نداشته و یا رعایت ترتیبات مقررشده قانونی را در تنظیم سند نکرده باشد، سند مزبور درصورتی‌که دارای امضا یا مهر طرف باشد، عادی است.

در ادامه کارشناس اداره مبارزه با جعل و کلاه‌برداری پلیس آگاهی سمنان با تبیین موارد جعل و تزویر اظهار کرد: جعل، پایه و اساس تعداد زیادی از جرایم دیگر نظیر اخلال در نظام اقتصادی را فراهم می‌کند.

علی پیلتن با بیان این‌که وقتی فردی اقدام به مخدوش کردن یا ساخت اسناد و مدارک دولتی می‌کند، جاعل است، گفت: ساختن نوشته یا سند، مهر و امضای اشخاص رسمی و غیررسمی، خراشیدن یا تراشیدن، قلم بردن، الحاق شامل تغییر رقم یا حروف و محو و اثبات برای اعتبار دادن به امر باطل به‌عنوان مصادیق قانونی جعل محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: فراوانی اسناد کاغذی در سیستم اداری، پائین بودن ضرایب امنیتی اسناد، نقص در شیوه گردش اسناد و مدارک در دستگاه‌ها، عدم رعایت جدی حیطه‌بندی در سازمان‌ها و دسترسی آسان به ابزار و تجهیزات مربوط به جعل را از عوامل تأثیرگذار در ارتکاب جعل عنوان کرد.

در این دوره آموزشی که به همت دفاتر منابع انسانی و حقوقی شرکت توزیع برق استان سمنان برگزار شد، مطالبی ازجمله مصادیق استفاده از اسناد مجعول و راهکارهای مقابله و پیشگیری از جعل این‌گونه اسناد ارائه شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار