رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره خارتوران شاهرود:
رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره خارتوران شاهرود از ثبت تصویر دو قلاده یوزپلنگ و یک پلنگ در پارک توران خبر ‏داد و گفت:فنّاوری‌های نوین می‌تواند محیط‌بان‌ها را در پایش منطقه یاری کند.
کد خبر: ۵۱۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ 30 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، احمد رادمان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه در جدیدترین بررسی صورت گرفته از دوربین‌های تله‌ای در ذخیره‌گاه زیست‌کره توران به‌منظور پایش جمعیت یوزپلنگ و طعمه‌های آن، از دو قلاده یوزپلنگ تصویربرداری شد، ابراز داشت: از ابتدای سال تاکنون هشت مرحله توسط دوربین و هم به‌صورت مشاهده مستقیم تصویر یوزپلنگ ثبت و جمعیت این‌گونه در منطقه مورد پایش قرار گرفت.

وی بابیان اینکهاز یک قلاده پلنگ توسط دوربین‌های تله‌ای کار گذاشته‌شده در پارک ملی توران نیز تصویربرداری شده است، افزود: به‌صورت مستقیم و توسط دوربین تاکنونهفت موردپلنگ در منطقه توران مشاهده و در قابدوربین‌ها به ثبت رسید.

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره خارتوران شاهرودبا بیاناینکه در مواردی نیز پلنگ و یوزپلنگ در پارک ملی مشاهده شد اما به دلیل همراه نبودن دوربین، تصویری از آن‌ها نیز منتشرنشده است، ابراز داشت: به‌عنوان‌مثال چندین بار یک یوز نر در منطقه به‌صورت دائم مشاهده می‌شود که تصویری از آن تاکنون ثبت‌نشده است.

رادمان بابیان اینکهوجود ابزارهای جدیددر راستای حفاظت هر چه بیشتر یوزپلنگ و پلنگ بسیار مؤثر است، تصریح کرد: استفاده از فنّاوری‌های نوین مانند هلی شات یا تصویربرداری هوایی می‌تواند به افزایش جمعیت گونه‌های در معرض انقراض کمک کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم لذا ممکن است برخی حیوانات منطقه را برای یافتن غذا در روستاهای حاشیه پارک ملی مشاهده کنیم لذا از مردم تقاضا داریم به‌محض رؤیت حیوانات وحشی مراتب را با اداره حفاظت محیط‌زیستیا محیط‌بان‌های منطقه توران اطلاع دهند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار