کد خبر: ۶۰۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ 20 May 2018
اگر هر بار می‌نشینید، استخوان ناحیه باسن در یک طرف یا هر دو باسن دردناک می‌شود و محل درد به لمس حساس است و اگر این درد را درست زیر استخوان نشیمنگاه در ناحیه پایین عضلات باسن احساس می‌کنید، شما مبتلا به بورسیت استخوان نشیمنگاه شده‌اید.


بورس‌ها کیسه‌های کوچکی هستند که از مایعی لغزاننده پر شده‌اند و در جاهایی که تاندون عضلات به استخوان اتصال می‌یابند با قرار گرفتن میان تاندون و استخوان مانع بروز اصطکاک و فرسایش و در نهایت پارگی تاندون می‌شوند.
عضلات پشت ران، مسئول انجام کارهایی مانند دویدن، پریدن و لگد زدن در ورزش‌های رزمی هستند. هنگام انجام این کارها، عضلات پشت ران با قدرت منقبض می‌شوند و فشار به محل اتصال تاندون آنها به استخوان نشیمنگاهی وارد شده و سایش و فشار باعث التهاب و تورم بالشتک بین آنها یعنی بورس می‌شود.
بخصوص زمانی که بیمار به صورت تکراری از تاین عضلات کار می‌کشد مثلا طولانی با گام‌های بلند می‌دود یا یک حرکت لگد زدن یا پریدن را به دفعات تمرین می‌کند. گاهی نشستن طولانی روی یک پله یا صندلی چوبی که سفت است هم باعث این مشکل می‌شود.
زمین خوردن روی باسن یا ضربه مستقیم به این ناحیه هم می‌تواند باعث بروز بورسیت استخوان نشیمنگاهی شود.
درد دائمی و حساسیت به لمس حتی شب، هنگام خواب از نشانه‌های حاد این مشکل است و در موارد خفیف تر، بیمار احساس یک درد و خشکی هنگام استراحت بعد از انجام فعالیت‌های دویدن و پریدن و ضربه‌زدن با پا خواهد کرد.
راه رفتن بیش از حد و از پله بالا رفتن زیاد هم فعالیت‌هایی هستند که باعث این درد می‌شوند. با پیشرفت بیماری ضعف در اندام تحتانی و سخت شدن راه رفتن در سربالایی و بالارفتن از پله بروز می‌یابد. بیشتر افرادی که به این درد دچار می‌شوند طی چند هفته فیزیوتراپی بهبود می‌یابند و به ورزش و فعالیت گذشته خود برمی‌گردند.
در صورتی که درمان فیزیوتراپی دیر شروع شود یا فرد به ورزش خود با این التهاب ادامه دهد مدت درمان ممکن است تا چند ماه طولانی‌تر شود. فیزیوتراپیست با ارزیابی بیمار ممکن است از مواردی همچون خشکی و محدودیت مفصل لگن آگاه شود که می‌تواند علت بروز این درد باشد.
کوتاهی عضلات پشت ران و باسن هم از دیگر عوامل زمینه ساز بورسیت استخوان نشیمنگاه است. ضعف عضلات، تمرین بیش از حد، عدم اختصاص زمان کافی برای گرم کردن پیش از ورزش، مشکل در بالانس و توازن میان عملکرد عضلات مختلف در بدن، ضعف عضلات مرکزی و ثبات دهنده کمر و لگن و اختلاف طول هر دو پا، از دیگر عوامل مستعد کننده مفصل لگن در این آسیب هستند.
آموزش تمرین‌های کششی عضلات پشت ران مانند بالا آوردن پا با زانوی صاف در حالت خوابیده یا قرار دادن پا روی یک سکو توسط فیزیوتراپیست و تکرار آن در منزل می‌تواند برای کاهش علائم بسیار مؤثر باشد.
کشش عضلات باسن در حالت طاقباز خوابیده و کشیدن یک زانو و سپس هر دو زانو داخل شکم هم تمرین مفید دیگری برای برداشتن فشار از روی بورس ناحیه نشیمنگاه است. سوزن زدن، لیزر پرتوان، شاک ویو و تمرینات ثبات‌دهنده درمان‌های جدیدتری هستند که در فیزیوتراپی استفاده می‌شوند.
دکتر پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / جام جم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار