کوپن الکنرونیکی موضوعی بود که دولت آن را راه حلی برای ساماندهی بازار می داند.
کد خبر: ۷۴۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ 07 May 2019

به گزارش تابناک، در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸؛ مقرر شد ۱۴ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص پیدا کند و برای این منظور کوپن الکترونیکی صادر شود.کوپن الکنرونیکی موضوعی بود که دولت آن را راه حلی برای ساماندهی بازار می داند.

اما چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به سیاست مجلس در زمینه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی، برای تأمین کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیکی، از ایجاد سیستم سهمیه و نظارت بر تخصیص کالاهای اساسی با نرخ تعیین شده با استفاده از کارت بانکی خبر داد و اعلام کرد که در گام نخست، این سامانه برای گوشت توسط متخصصین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آماده شده است.

این طرح قرار بود در مرحله اول در استان های تهران و کرج به صورت پایلوت اجرا شود. اما اینکه اجرای این طرح تا چه میزان تاثیرگذار بوده و توانسته هدفگذاری دولت را در مدیریت بازار مورد توجه قرار دهد نیازمند بحث کارشناسانه ویژه ای می طلبد. 

اما در این باره حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه کوپن الکترونیکی می‌تواند موجب ایجاد ثبات و آرامش در بازار کالاهای اساسی شود می گوید: به نظر می رسد این نوع توزیع می‌تواند عدالت محور باشد و تبعیض بین دارا و ندار و شهری و روستایی را از بین ببرد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح در شرایط فعلی طرح مفیدی است و باعث می‌شود آرامش در بازار خصوصاً در زمینه کالاهای اساسی مثل قند و شکر و برنج و گوشت و روغن ایجاد شود و ثبات و اطمینان خاطری را برای عموم مردم به وجود می‌آورد اظهار کرد: در شرایط فعلی می‌توان با استفاده از سامانه و بستری که روی کارت‌های ملی فراهم است کوپن الکترونیکی را فعال کرد این در حالی است که موضوع کوپنی شدن برخی از کالاها مخالف جدی در مجلس و بین نمایندگان ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :