آخرین تحولات خاورمیانه
اعلام جزئیات توافق با امارات از سوی نتانیاهو، حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد، درگیری بین معترضان و نیرو‌های امنیتی در استان بصره در جنوب عراق و موضع گیری رسمی اتحادیه اروپا در مورد مکانیزم ماشه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش شورای همکاری خلیج فارس به مواضع ایران علیه امارات نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۸۸۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸ 17 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: اعلام جزئیات توافق با امارات از سوی نتانیاهو، حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد، درگیری بین معترضان و نیرو‌های امنیتی در استان بصره در جنوب عراق و موضع گیری رسمی اتحادیه اروپا در مورد مکانیزم ماشه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش شورای همکاری خلیج فارس به مواضع ایران علیه امارات نیز اشاره کرد.

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، شامگاه یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای، مواضع حسن روحانی رئیس جمهور و دیگر مقامات ایرانی درباره توافق امارات و رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و مدعی شد، این اظهارات باعث تشدید بی ثباتی و ناامنی در خلیج فارس می‌شود و با روح منشور سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و مسیر دیپلماسی مغایرت دارد.

بر اساس گزارش شبکه العربیه، «نایف فلاح الجرف» در ادامه بیانیه خود آورده است، اعضای شورای همکاری خلیج فارس علیه هر گونه تهدید علیه حاکمیت امارات، امنیت و ثبات این کشور در کنار ابوظبی ایستاده است.

واکنش شورای همکاری خلیج فارس به مواضع ایران علیه امارات/ موضع گیری رسمی اتحادیه اروپا در مورد مکانیزم ماشه/اعلام جزئیات توافق با امارات از سوی نتانیاهو/ حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد

وی از ایران خواست بر اساس اصل حسن همجواری و همسایگی رفتار و از زبان تهدید ـ که باعث افزایش بی ثباتی و ناامنی در منطقه می شود ـ خودداری کند.

پیش از این، وزارت خارجه و همکاری بین‌المللی امارات، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی را فراخوانده بود.

خبرگزاری رسمی امارات نوشت: «در پی تهدیدات مطرح در سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران درباره تصمیم حاکمیتی دولت امارات و تهدیداتی که از سوی وزارت خارجه ایران، سپاه پاسداران و دیگر مقامات ایرانی تکرار شده، معاون وزیر خارجه امارات، پیام اعتراض شدیداللحنی را به سفیر ایران تسلیم کرد.»

رئیس جمهور ایران روز یکشنبه در واکنش به توافق عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی گفت: این روزها ما با یک کشور همسایه، که خودش را به دشمن دنیای اسلام و منطقه و قاتل ملت فلسطین نزدیک کرد و تصمیم گرفت خود را به رژیم صهیونیستی نزدیک کند، مواجه شدیم؛ کشور مسلمانی که مردم متدین و بسیار خوبی دارد و حاکمانش فکر می‌کنند اگر به رژیم صهیونیستی نزدیک شوند، اقتصاد و امنیت آن درست می‌شود که این موضوع اشتباه و این اقدام صد در صد محکوم و غلط است. کار این حاکمان برای رأی آوردن یک نفر در واشنگتن است.

اعلام جزئیات توافق با امارات از سوی نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اظهارنظری جدید درباره توافق صلح میان ابوظبی و تل‌آویو اشاره کرد: ما به پیوستن دیگر کشورهای عربی به حلقه صلح چشم امید داریم و توافق با امارات صلح واقعی با فلسطینی‌ها را تقویت خواهد کرد!

نخست وزیر اسرائیل امروز، یکشنبه گفت: توافق عادی سازی با امارات، اسرائیل را مجبور به عقب‌نشینی از هیچ اراضی نمی‌کند. این توافق باب همکاری علنی بین دو طرف را در زمینه‌های مختلف باز خواهد کرد.

نتانیاهو تاکید کرد: توافق عادی سازی با امارات همکاری کامل و علنی را در زمینه‌های امنیت، سرمایه گذاری، تجارت، گردشگری، انرژی، بهداشت، کشاورزی و محیط زیست محقق خواهد کرد.

واکنش شورای همکاری خلیج فارس به مواضع ایران علیه امارات/ موضع گیری رسمی اتحادیه اروپا در مورد مکانیزم ماشه/اعلام جزئیات توافق با امارات از سوی نتانیاهو/ حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد

او افزود: این توافق از اسرائیل نمی‌خواهد از هیچ اراضی عقب‌نشینی کند. توافق عادی سازی منجر به تقویت جایگاه اقتصادی، نظامی و تکنولوژیکی و قدرت بی‌سابقه بر تاثیرگذاری در فضای بین‌الملل می‌شود.

نتانیاهو اظهار کرد: به منظور تحقق صلح نبایستی فقط به قدس و رام الله چشم می‌دوختیم بلکه باید به قاهره، امان، ابوظبی، ریاض و دیگر کشورها چشم می‌دوختیم.

او اظهارات مسئولان آمریکایی و اماراتی مبنی بر این‌که اسرائیل طرح‌های الحاق را در مقابل عادی سازی با ابوظبی لغو کرده، تکذیب و تاکید کرد همانطور که کسی باور نمی‌کرد توافق صلح را محقق کنم، اعلام حاکمیت در بخش‌هایی از کرانه باختری را هم عملی خواهم کرد.

نخست وزیر اسرائیل تصریح کرد: توافق ما با امارات از موضع قدرت بود و براساس آن کسی از ما نمی‌خواهد از هیچ اراضی عقب‌نشینی کنیم. توافق بر بسط حاکمیت ما در مساحتی گسترده از کرانه باختری تاکید دارد و هیچ تغییری در طرح الحاق رخ نداده است.

حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد

منابع خبری اعلام کردند که سفارت آمریکا در منطقه الخضراء بغداد هدف حمله راکتی قرار گرفته است.

برخی پایگاه‌های خبری اعلام کرده‌اند که دست کم چهار راکت به سوی منطقه الخضراء بغداد شلیک شده است.

واکنش شورای همکاری خلیج فارس به مواضع ایران علیه امارات/ موضع گیری رسمی اتحادیه اروپا در مورد مکانیزم ماشه/اعلام جزئیات توافق با امارات از سوی نتانیاهو/ حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد

پایگاه «صابرین نیوز» خبر داده که در این حملات راکتی، بخش استقرار نظامیان آمریکایی در سفارت هدف قرار گرفته شده است.

این پایگاه خبری همچنین از شکست سامانه دفاع هوایی سفارت آمریکا در رهگیری و انهدام این راکت‌ها خبر داده است.

طی روزهای اخیر پایگاه‌های آمریکا در عراق، روزانه هدف حملات راکتی قرار گرفته‌اند.

درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی در استان بصره در جنوب عراق

رسانه‌ها اعلام کردند، درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی و معترضان عراقی در استان بصره در جنوبی‌ترین نقطه این کشور روی داده است.

به گزارش  روسیا الیوم، معترصان در راستای درخواست برای افشای عاملان قتل فعالان و تظاهرکنندگان در استان به خیابان‌ها آمدند و  با نزدیک شدن به منزل استاندار بصره درگیری‌هایی بین آنها و نیروهای امنیتی روی داد.

خبرنگار روسیا الیوم گزارش داد، معترضان برخی خیابان‌های استان را بستند و درگیری‌ها ادامه دارند.

این درگیری‌ها در پی کشته شدن تحسین اسامه فعال عراقی به دست افراد مسلح ناشناس در روز جمعه رخ داده است.

موضع گیری رسمی اتحادیه اروپا در مورد مکانیزم ماشه

سخنگوی «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که واشنگتن به دلیل خروج از برجام امکان استفاده از فرایند ماشه (بازگرداندن خودکار تحریم‌های سازمان ملل) علیه ایران را ندارد. 

این موضع گیری سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک روز پس از آن اعلام شده که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا با استناد به مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای ایران، مدعی تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های خودکار شورای امنیت علیه ایران شده است.

واکنش شورای همکاری خلیج فارس به مواضع ایران علیه امارات/ موضع گیری رسمی اتحادیه اروپا در مورد مکانیزم ماشه/اعلام جزئیات توافق با امارات از سوی نتانیاهو/ حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد

این در حالی است که آمریکا دو سال پیش، خروج رسمی خود از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام را اعلام کرده بود.

ادعای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از شکست این کشور در رای گیری شورای امنیت در جریان قطعنامه ضدایرانی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران صورت گرفت  که در آن فقط یک کشور به قطعنامه پپیشنهادی آمریکا (غیر از این کشور) رأی مثبت داد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار