وزیر صنعت، معدن و تجارت از مزایده پهنه‌های جدید معدنی در کشور به‌عنوان یکی از برنامه‌های وزارت صمت خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۹۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰ 10 August 2023

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از فازس، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ظهر امروز در دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه دومین سفر استانی وزیر صمت در دوره جدید، به سمنان انجام می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌های مفصلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جدید دنبال خواهد شد که امیدواریم اثرات مثبتی داشته باشد.

وی بیان کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که در درون کشور ثروت خلق شود و تولیدات ایرانی را به دنیا عرضه کنیم و ما هم نگاهمان به بیرون از مرز‌های کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید بتوانیم در بازار‌های بین‌المللی حضور بیشتری داشته باشیم، گفت: ارز را به شرکت‌هایی اختصاص خواهیم داد که بتوانند صادرات کالا داشته باشند و مشکل فعلی در حوزه تخصیص ارز برای برخی از شرکت‌هایی که صادرات‌محور هستند، رفع خواهد شد.

علی‌آبادی ادامه داد: این دسته از واحد‌های تولیدی می‌توانند ارز خود را مصرف کنند و سیاست‌هایی وجود دارد تا واحد‌های تولیدی صادرات‌محور بیش از شرایط فعلی تشویق شوند و برخی از طرح‌ها نیز در حدود قانونی بالاتر در مجلس شورای اسلامی و دولت پیگیری خواهد شد.

روایت قطع برق واحد‌های صنعتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: نگرانی صنعت امروز این است که می‌گویند برق ما را قطع می‌کنند؛ زیرساخت‌ها باید در راستای خدمات‌رسانی به صنایع تأمین و تقویت شود.

علی‌آبادی گفت: برقی که امروز در نیروگاه‌های کشور تولید می‌شود، باید در صنایع مصرف شود و ظرفیت‌ها معطل نماند.

وی ادامه داد: نیروگاه سمنان توسط وزارت صمت ساخته شده و کاملاً ایرانی است و تنها ۱۰ درصد از مواد اولیه موردنیاز آن از خارج از کشور وارد شده و می‌توان این نیروگاه را نماد باور ایرانی دانست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نیروگاه سمنان مطلقاً تحت تأثیر تحریم‌ها آسیب نخواهد دید و بومی است و این نشان می‌دهد که متخصصان ایرانی می‌توانند اقدامات مهمی را انجام دهند.

بدون دغدغه استفاده کنید

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صنایع می‌توانند برق تولیدی نیروگاه سمنان را بدون دغدغه استفاده کنند، گفت: امروز کلنگ‌زنی دو واحد بخار نیروگاهی نیز در سمنان انجام شد که یک واحد زودتر به بهره‌برداری می‌رسد و می‌تواند بهره‌وری در مصرف را تا ۵۵ ارتقا دهد و این کار مبارکی است.

علی‌آبادی ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی متعهد شده است که در همه شهرک‌های صنعتی چنین وضعی را پیش ببرد تا صنایع بتوانند برق موردنیاز خودشان را تأمین کنند و به‌خصوص از روش‌های تجدیدپذیر در تولید برق استفاده شود.

تدابیر جبران کمبود آب

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حوزه آب که یکی از چالش‌های اصلی صنایع کشور است، باید تدابیر جدیدی اندیشید، گفت: سمنان، استان کم‌آبی است و تنها ۳ درصد از آب موجود به صنایع اختصاص یافته و این سهم اندک است و باید افزایش یابد.

علی‌آبادی افزود: صنایع باید برای افزایش بهره‌وری منابع آب سرمایه‌گذاری کنند و آبیاری در بخش کشاورزی به‌شکل نوین اجرایی شود تا آب صرفه‌جویی شده را در اختیار صنعت قرار دهیم و این دستاورد مهمی خواهد بود.

جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در بحث معادن برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: گسترش پهنه‌های معدنی و بهره‌ور کردن معادن موجود یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که وزارتخانه در حوزه معدن پیگیری می‌کند.

علی‌آبادی گفت: در واگذاری پهنه‌های معدنی باید توجه داشت که اگر قرار است کسی معدنی را تحویل بگیرد، ولی فعالیت نکند، خلع شده و این معادن به سایر افراد واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه مزایده پهنه‌های معدنی جدید نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: ایجاد زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی یکی از موارد مهمی است که به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اعتقاد داریم حتی فولاد هم محصول نهایی نیست، گفت: تأمین مواد اولیه موردنیاز صنایع از سراسر دنیا و با روش‌های مختلف یکی از مواردی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت خود را متعهد به انجام آن می‌داند.

علی‌آبادی گفت: باید بتوانیم با روش‌های مختلف، نیاز‌های صنایع کشور را به مواد اولیه تأمین کنیم.

لزوم تناسب بین تولید و مصرف

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در حوزه تجارت افزود: باید تناسب بین تولید و مصرف را مدنظر داشت و نمی‌توان این دو را بدون یکدیگر مدیریت کرد.

علی‌آبادی اضافه کرد: تعادل زنجیره تولید و مصرف بسیار مهم است و نقش تنظیم‌گری وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار دارد.

وی گفت: باید بتوانیم با تعادل‌بخشی به واردات و صادرات به الگوی موازنه مناسبی برای حوزه تجارت کشور دست پیدا کنیم.

استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نیروی انسانی مستعد بزرگ‌ترین توانمندی استان سمنان است، گفت: صنایع باید از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کنند و دانشگاه‌های نیز از آخرین فناوری‌هایی که در اختیار صنایع قرار دارد، بهره‌مند شوند.

علی‌آبادی با اشاره به توانمندی‌های بالای دانشگاه‌های شاهرود و سمنان گفت: امروز تعامل دانشگاه‌ها و صنعت یک ضرورت اساسی است که باید به آن توجه و راهبرد‌های مشخصی برایش تدوین شود.

علی‌آبادی گفت: در شرایطی از تحریم‌های ظالمانه قرار داریم که باید در زمینه دانش و تعاملات صنعت و دانشگاه‌ها روابط بهتری برقرار شود.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار