معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۶۸۰ هزار هکتار از حوضه‌های آبخیزداری این استان اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۹۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵ 11 August 2023

به گزارش تابناک سمنان، محمد راستین، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان پیش از ظهر امروز در بازدید از پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان شاهرود اظهار کرد: در راستای تحقق تدابیر ارزشمند مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و در راستای گسترش عدالت اجتماعی، محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی استان با استفاده از راهبرد‌های توان اجرایی و ظرفیت‌سازی بر پایه مشارکت مردمی با هدف ایجاد رشد و توسعه پایدار عمرانی، اقتصادی و اجتماعی استان سمنان، جلسه‌ای با حضور استاندار سمنان، معاون عمرانی استاندار سمنان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و فرمانده قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) کشور در مورد اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در حوضه‌های آبخیز استان سمنان برگزار شد.

وی عنوان کرد: اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان سمنان در دستور کار مشترک با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) قرار گرفت و بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد تا عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۶۸۰ هزار هکتار از حوضه‌های آبخیزداری استان اجرایی شود.

این مسؤول گفت: در مرحله دوم برای ۷۰۰ هزار هکتار از حوضه‌های آبخیز استان سمنان مطالعات تفضیلی اجرایی تهیه می‌شود و سپس پروژه‌های پیش‌بینی شده در این مطالعات اجرایی شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: علاوه بر موارد ذکرشده، اجرای ۸۰۰ هزار مترمکعب عملیات تغذیه مصنوعی در دستور کار قرار گرفت که در صورت داشتن نزولات آسمانی ظرفیت ذخیره ۲ میلیون و چهار هزار مترمکعب روان‌آب را خواهد داشت و مقرر است این اقدام مهم طی یک دوره سه‌ساله عملیاتی شود.

راستین بیان کرد: تنها راه برون‌رفت از خشک‌سالی و مقابله با چالش‌های آن، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در حوضه‌های آبخیز استان سمنان است.

وی گفت: آبخیزداری ارمغان تولید امن آب، کاهش فرسایش خاک حاصلخیز، مدیریت سیلاب و در نهایت حفظ آب و خاک برای نسل‌های آینده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: آبخیزداری و آبخوان‌داری با ارائه راهکار‌های پیشگیرانه کنترل و بهره‌برداری از روان‌آب‌های سطحی و مدیریت سیلاب‌ها در بخش‌های مختلف حوضه آبخیز می‌تواند با مدیریت و کاهش خسارات سیلاب این تهدید را به فرصت تبدیل کند و کشور را در دوره‌های خشک‌سالی با کمترین تنش ناشی از کمی نزولات جوی روبه‌رو کند.
منبع/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار