رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دامغان گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده، عملیات مرمت و سامان‌دهی کاروانسرای شاه‌عباسی دامغان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۲۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱ 21 August 2023

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از خبرگزاری فارس، مجتبی اکبرپور، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان اظهار کرد: کاروانسرای دامغان که توسط صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به مزایده گذاشته شده بود، پس از طی فرآیند اداری و مراحل قانونی در تیرماه ۱۴۰۰ طی قراردادی به برنده مزایده و سرمایه‌گذار جدید تحویل داده شد.

وی با اشاره به توقف عملیات اجرایی در کاروانسرا به دلیل عدم تصویب طرح گفت: طرح مرمت و احیای تکمیلی کاروانسرای شاه‌عباسی دامغان پس از تأیید در کمیته فنی صندوق حفظ و احیای و وزارت میراث فرهنگی جهت اجرا به سرمایه‌گذار ابلاغ شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان افزود: تمامی مراحل اجرایی مرمت و ساماندهی باید بر اساس طرح تائید شده و تحت نظارت ناظر استانی صورت پذیرد.

اکبرپور بابیان اینکه کاروانسرای دامغان به مدت ۲۰ سال با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی واگذارشده است، بیان کرد: امیدواریم با حمایت مسؤولان استانی و شهرستانی شاهد تسریع در اتمام مرمت و بهره‌برداری از کاروانسرای شاه عباسی در راستای حفظ و نگهداری این بنای با ارزش و توسعه گردشگری شهرستان دامغان باشیم.

وی گفت: این بنای تاریخی با سازه آجری مربوط به دوره صفوی است و در مرکز شهر دامغان قرار دارد که با توجه به وسعت زیاد و قرارگیری در بین بنا‌های تاریخی موجود در این محل شامل امامزادگان جعفر و محمد (ع)، برج چهل دختر، مقبره شاهرخ، از ارزش بالایی برخوردار است.

به گزارش فارس، کاروانسرای تاریخی شاه‌عباسی دامغان به شماره ۱۹۶۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار