این روزها سخنان ضدونقیضی درباره رمزگشایی از فرایند اعتباربخشی بیمارستان «ولایت» دامغان مطرح می‌شود؛ اما فرایند اعتباربخشی این بیمارستان واقعاً چطور طی شد؟
کد خبر: ۱۱۳۲۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵ 16 October 2023

به گزارش تابناک سمنان، این روز‌ها سخنان ضدونقیضی درباره رمزگشایی از فرایند اعتباربخشی بیمارستان «ولایت» دامغان مطرح می‌شود و برخی مدعی هستند که کار در این بخش با پیگیری و هدایت آن‌ها پیش رفته است؛ اما فرایند اعتباربخشی این بیمارستان واقعاً چطور انجام شد؟

دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در پاسخ به این پرسش تصریح می‌کند: با توجه به بیان مطالبی خلاف واقع در خصوص چگونگی انجام اعتباربخشی بیمارستان ولایت دامغان در شبکه‌های اجتماعی، به استحضار می‌رساند همواره ارزیابی در این مورد توسط ارزیابان خارج استانی انجام می‌شود و بیان اینکه با توصیه وزیر بهداشت، بازرس خارج استانی اعزام شده، خلاف واقع بوده و نشان‌دهنده عدم آگاهی از فرایند‌های قانونی و روند انجام کار‌ها در حوزه وزارت بهداشت و مباحث سلامت است.

دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نخستین اقدامات در این باره را از سال ۹۹ و مکاتبات آن با وزارت بهداشت را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده و مستندات آن موجود است.

پس از فراهم شدن شرایط لازم و طی مراحل به سرانجام رسیده و در ادامه این مسیر اعتباربخشی بیمارستان معتمدی گرمسار نیز در دست اقدام است.

روند انجام اعتباربخشی چگونه است؟

اعتباربخشی عبارت است از فرایند چندمرحله‌ای و دانشگاهی که مبتنی بر خودارزیابی دانشگاه از خود و سپس ارزیابی دانشگاه از سوی تیم خبرگان (سازمان‌های اعتباربخش) مطابق با استاندارد‌های ۹ گانه از پیش تعیین شده است.

در این فرایند، ارزشیابی ابتدا در وهله اول توسط آمایش کلان منطقه مربوطه (استان سمنان درر کلان منطقه ۱ کشور و دانشگاه قطب مازندران است) در قبال خدمات و تجهیزات آموزشی ارائه‌شده در بیمارستان صورت می‌پذیرد و سپس به‌منظور بهبود کیفیت آموزش، چنانچه آن بیمارستان از نظر ارزیابان کلان منطقه دارای امتیاز قابل قبولی باشد، در مرحله بعد این ارزشیابی توسط ارزیابان وزارت بهداشت انجام می‌شود.

به‌منظور نیل به این اهداف، کیفیت برنامه‌های آموزشی، اعضای هیأت علمی و کارکنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

فرایند اعتباربخشی آموزشی بیمارستان ولایت در سوم اسفندماه ۱۴۰۱ توسط تیم اعزامی از کلان منطقه یک دانشگاه علوم پزشکی مازندران (با حضور ارزیابانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، گلستان، بابل و شاهرود) انجام و موفق به کسب نمره قبولی ۵۵ از ۱۰۰ شد و در لیست بیمارستان‌های قابل ارزیابی اعتباربخشی آموزشی وزارت بهداشت قرار گرفت.

به‌منظور بهبود کیفیت مستندات، امکانات و تسهیلات آموزشی، تیم مدیریت آموزشی بیمارستان در طی مدت ۶ ماه تلاش و پشتکار خستگی‌ناپذیر با تشکیل جلسات متعدد کمیته آموزش، کمیته‌های EDO توسعه آموزش بالینی و کمیته‌های CRD توسعه تحقیقات بالینی در دامغان و ستاد دانشگاه علوم پزشکی سمنان، در ۴ و ۵ شهریورماه سال جاری مجدداً توسط تیم اعزامی از ارزیابان وزارت بهداشت و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی ایران مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت که در طی این فرایند، موفق به کسب نمره ۸۳.۸ از ۱۰۰ شد.

این موفقیت حاصل حمایت‌های بی‌دریغ مسؤولان مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ریاست شبکه بهداشت و درمان دامغان، ریاست بیمارستان، مدیریت بیمارستان و تیم مدیریت آموزشی بیمارستان ولایت است.
منبع/فارس

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار