تصاویر کم‌نظیری از حال خوش هر چهار توله‌یوزپلنگ ایرانی، از فرزندان یوز ماده «خورشید» در پارک ملی توران شهرستان شاهرود ثبت شده است.
کد خبر: ۱۱۳۸۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶ 17 November 2023

به گزارش تابناک سمنان، با بررسی تازه‌ترین تصاویر به دست آمده از دوربین‌های تله‌ای انجمن یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران شهرستان شاهرود استان سمنان، مشخص شده است که «خورشید»، یوزپلنگ ماده ارزشمند این منطقه تا آبان‌ماه امسال هر چهار توله خود را در سلامت و امنیت حفظ کرده است.

نکته قابل‌توجه در این رخداد مسرت‌بخش این است که «خورشید»، رکورددار یوزهای مادر ایران با سه زایمان موفق است.

کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند که «خورشید»، یوزپلنگ ایرانی ماده از اصلی‌ترین امیدهای دلسوزان طبیعت برای ادامه زادآوری در مرکزی‌ترین نقطه پارک ملی توران شهرستان شاهرود است.

کارشناسان تأکید کرده‌اند: در این میان، باید قدردان تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان در تأمین امنیت این منطقه بود و بر این اصل تأکید داشت که همچنان حفاظت از زیستگاه طبیعی بر هر اقدام و برنامه دیگری برای بقای نسل یوزپلنگ ایرانی مقدم است.

البته در کنار این امیدواری، باید گفت تا این لحظه شواهدی از زادآوری «مهتاب» و «هرب»، 2 ماده یوزپلنگ ایرانی شناخته‌شده دیگر در پارک ملی توران که بنا بر پیش‌بینی‌های کارشناسی باید با توله‌هایشان دیده شوند، ثبت نشده است.

یوزپلنگ ایرانی ماده به نام «خورشید» اواسط خردادماه امسال هم به همراه چهار توله‌اش در پارک ملی توران مشاهده شده بود و آن زمان گفته شد این سومین باری است که زادآوری این یوز ماده به ثبت می‌رسد.

بر اساس تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین‌های تله‌ای محیط‌بانان پارک ملی توران، یوزپلنگ ایرانی ماده به نام «خورشید» (با نام سابق «تلخاب») به همراه چهار توله‌اش در این منطقه دیده شده بود.

«خورشید»، پیش از این در سال ۱۳۹۸ سه توله و در سال ۱۴۰۰ نیز 2 توله را به جمعیت اندک باقیمانده یوزپلنگ ایرانی در طبیعت اضافه کرده بود.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار