رئیس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه داوری یک ظرفیت قانونی برای حل اختلافات بدون ضرورت مراجعه به دستگاه قضایی است، گفت: رویکرد قوه قضاییه به سمت انتخاب اصلح و استفاده از نخبگان است که بعد از جذب به عنوان داور حرفه‌یی شناخته می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳ 10 March 2024

به گزارش تابناک گلستان، حیدر آسیابی ظهر امروز ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲ در همایش تبیین نقش داوران حرفه‌ای در نظام قضایی کشور در استان با اشاره به استفاده بیشتر از ظرفیت داوری در پرونده‌ها، اظهار کرد: داوری یکی از نهاد‌های قانونی پذیرفته شده در قانون اساسی و قوانین عادی کشور درسطح ملی و بین المللی است.

وی با تاکید بر اینکه گلستان بعد از تهران دومین استان کشور است که کانون داوران حرفه‌ای در آن رسما افتتاح می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم به ویژه اصناف در قرارداد‌هایی که تنظیم می‌کنند می‌توانند شرط داوری را بگنجانند و به این ترتیب در صورت بروز اختلافات احتمالی از پیش، قاضی خصوصی مد نظر خود را تعیین می‌کنند.

رئیس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه داوری یک ظرفیت قانونی برای حل اختلافات بدون ضرورت مراجعه به دستگاه قضایی است، گفت: داوری همچنین یکی از راه‌های کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی و قضازدایی است، اما در کشور ما این ظرفیت قانونی متروک مانده و از آن استفاده کافی نشده است.

آسیابی در مورد سازو کار‌های قانونی داوری، توضیح داد: برای ابطال رای داوری نیز ساز و کار‌های قانونی پیش بینی شده است و افراد می‌توانند بدون نگرانی از این ظرفیت قانونی بهره‌مند شوند.

معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه نیز در این جلسه با بیان اینکه مدیریت استان پیشرو در اجرای سیاست‌های مصوب ریاست قوه در دستورالعمل ساماندهی حل و فصل اختلافات از طریق داوری است، افزود: برای داوری عمومی و تخصصی مطابق بند ۲ ماده ۲ دستورالعمل ساماندهی داوری حرفه‌ای رویکرد قوه قضاییه به سمت انتخاب اصلح و استفاده از نخبگان است که بعد از جذب به عنوان داور حرفه‌ای شناخته می‌شوند و الحمدلله گلستان رتبه اول بیشترین ارجاع به داوران حرفه‌ای را به تناسب پرونده‌های قابل ارجاع به داوری دارد.

مقدس با اشاره به این که داوری دارای حیثیت داخلی و بین المللی است، گفت: اکنون در کشور‌های پیشرفته دنیا داوری سبب رسیدگی زودتر به اختلافات و خلوت شدن محاکم شده است.

به گزارش ایسنا در همایش امروز پروانه داوری تعدادی از داوران حرفه‌ای در استان به آنان اهدا و کانون داوران حرفه‌ای استان گلستان به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار