نماینده مردم دامغان در مجلس دهم؛
به گزارش تابناک سمنان ،نماینده مردم دامغان در مجلس با تاکید بر اینکه شائبه دیر رسیدن ماموران امدادی به صحنه حادثه قطار سمنان را قویا رد می کنم، گفت: اولین نیروی نجات ۳۰ دقیقه پس از وقوع در محل بوده اند.
کد خبر: ۳۳۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳ 27 November 2016
به گزارش تابناک سمنان ابوالفضل حسن بیگی  ضمن تشریح حادثه قطار سمنان ابراز داشت: ساعت ۷:۴۵ دقیقه صبح آدینه قطار تبریز-مشهد برای ورود به ایستگاه هفت خوان سمنان دچار مشکل یخزدگی می شود و ناچار در ۴.۵ کیلومتری این ایستگاه توقف می کند در این زمان مسئول کنترل خط با بی توجهی اجازه حرکت به قطار بعدی (سمنان-مشهد) را صادر می کند و این دو قطار با یکدیگر برخورد می کنند اما نکته حائز اهمیت در اینجا آن است که خطوط راه آهن کشور از سه طریق کنترل می شود که نخستین آنها کنترل الکترونیکی است.وی با بیان اینکه راه آهن کشورمان امروز با سیستم رایانه ای مجهزی مسیر تهران-مشهد را تحت کنترل خود دارد، افزود: همچنین روش دوم کنترل خطوط راه آهن سیستم کنترلی بین دو ایستگاه و یا بین دو نیم ایستگاه است که این امر با ارائه فرمان هایی از طریق چراغ های راهنما، قطارها را کنترل می کند و راه سوم نیز روش انسانی است که متصدی کنترل خط با علائم راهنمایی نسبت به هدایت قطارها اقدام می کند اما در این حادثه هر سه این عوامل باید بررسی شوند.حادثه چگونه رخ دادعضو خانه ملت که در صحنه حادثه قطار نیز حضور داشت، گفت: حادثه به این گونه رقم می خورد که قطار متوقف شده تبریز حدود ۳۰دقیقه در فاصله ۴.۵کیلومتری ایستگاه هفت خوان منتظر می ماند و در این حین مامور کنترل خط، چراغ عبور قطار سمنان را به نشانه پربودن خط، قرمز نگه می دارد دراین حین و با نزدیکی به ساعت ۷:۳۰ صبح، شیفت کارکنان کنترل خط تعویض می شود. نفر جدیدی در اتاق کنترل می نشیند.حسن بیگی همچنین افزود: تماس بی سیمی ارائه شده لوکوموتیو سمنانی با نیروی جدید کنترل خط نشان می دهد که این فرد بدون توجه به حضور قطار تبریز به قطار سمنان دستور حرکت می دهد و زمانی که لوکوموتیو ران قطار سمنان به او می گوید پس چرا چراغ قرمز است؟ آیا قطاری بر روی خط قرار دارد یا خیر، او در جواب می گوید، حتما چراغ ها یخ زده اند و این امر باعث می شود تا قطار سمنان به سوی فاجعه حرکت کند وگرنه این قطار در پشت چراغ قرمز به انتظار خالی شدن خط متوقف بود.وی با بیان اینکه لوکوموتیو ران قطار سمنان در ۱۵۰متری قطار تبریز آن را می بیند، ادامه داد: قطار سمنان پس از سرعت گرفتن به نزدیک پیچی می رسد که درست در انتهای این پیچ، قطار تبریز قرار داشته و راننده قطار که از این حادثه جان سالم به در برده می گوید، در آخرین لحظه و در دید ۱۵۰متری هنگامی قطار تبریز را دیدم که دیگر کاری از دست من ساخته نبود.تلفات می توانست بیشتر شودنماینده مردم دامغان در مجلس دهم درباره دیگر جزئیات این حادثه نیز گفت: سه نکته دراین بین وجود دارد که باعث شده تا تلفات این تصادف بیشتر از این تعداد نباشد نخست اینکه به دلیل وجود در پیچ و نیروی گریز از مرکز، قطار تبریز در برخورد به سمت راست و قطار سمنان به سمت چپ واژگون می شوند و اگر این نیروی گریز از مرکز نبود شاید این حادثه تلفات بیشتری داشت.حسن بیگی با بیان اینکه تلفات از این تعداد نیز می توانست بیشتر شود، بیان داشت: عامل دوم این است که قطار محلی سمنان دو واگن نخست خود را به مسافران شاهرودی اختصاص می دهد و در زمان وقوع حادثه خالی بود همچنین پس از برخورد و آتش سوزی اقدام به موقع پرسنل دو قطار باعث می شود تا لوکوموتیو ران قطار تبریز با جدا کردن چهار واگن در حال سوختن از مابقی قطار، بقیه واگن ها را از کانون سوختن دور می سازد که این امر باعث نجات جان بسیاری شده است چرا که آتش به یک‌باره شعله ور نشد بلکه طی مرور زمان به واگن های دیگر سرایت کرد و این حرکت قطار تبریز به جلو و قطار سمنانی به عقب باعث شد تا مابقی واگن ها از کانون حادثه دور بماند که قطعا اقدامی شجاعانه و در خور تقدیر است.وی افزود: در لحظه برخورد چهار واگن درگیر می شوند و سپس با آتش گرفتن مخزن گازوئیل قطار سمنان آتش به واگن ها سرایت می کند همچنین باید گفت به دلیل جدا شدن سقف واگن شماره چهار و پنج قطار تبریز بسیاری از هموطنان توانستند جان خود را نجات دهند.امدادگران به موقع در محل بودندعضو خانه ملت درباره مشکلات امداد رسانی به حادثه دیدگان، گفت: چند اشکال اساسی درباره امداد رسانی به مصدومان وجود داشت که باید انها را ذکر کرد تا در سوانح احتمالی بعدی این موارد رفع شوند نخست اینکه شیشه های قطار تبریزی نشکن بودند یعنی به گفته فرماندار دامغان که ۵۰دقیقه بعد از وقوع حادثه در مجل حاضر بود این شیشه ها حتی با پتک آهنین هم نمی کشستند لذا اگر سقف واگن های چهار و پنج قطار تبریز باز نمی شد معلوم نیست امروز با چه حجمی از متوفی روبرو بودیم.حسن بیگی بیان داشت: از سوی دیگر جاده دسترسی به این قطار بود که به دلیل صعب العبور و عدم دسترسی باعث شد مسیر ۱۵ کیلومتری یک ساعت به طول انجامد لذا مسئولان ما در راه آهن و اداره راه باید به این نکته توجه کنند که مسیر تهران-مشهد بسیار پر تردد است و تنها ریل را نباید دید بلکه قطارها ممکن است خراب و یا دچار حادثه شوند و محور خاکی و یا راه شوسه دسترسی به قطارها بسیار واجب است اما با این حال نزدیک به ۷۰ مجروح از همین طریق به بیمارستان ولایت دامغان اعزام شدند.وی درباره زمان دسترسی نیروهای امدادی به حادثه و شائبه تاخیر نیروهای امدادی، افزود: شائبه دیر رسیدن ماموران امدادی پس از دو ساعت را قویا رد می کنم این امر ظلمی است به کسانی که در همان ساعت نخستین وقوع حادثه در محل بودند دراین باره همچنین باید گفت آتش نشانی شهرداری امیریه نزدیک‌ترین واحد امدادی به حادثه بود که به گفته فرمانده این گروه، آتش نشانان تنها ۳۰دقیقه پس از وقوع، با توجه به فاصله۴۰کیلومتری با حادثه در محل حاضر بودند همچنین فرماندار دامغان در زمان۵۰دقیقه بعد از حادثه در محل بود و سایر نیروهای امدادی به سرعت خود را به محل رساندند.عامل انسانی باعث سانحه دلخراش قطارها شدنماینده مردم دامغان در مجلس دهم همچنین درباره امداد رسانی به مجروحان این حادثه نیز گفت: ۹۰ نفر از مجروحان از طریق اورژانس به دامغان ارجاع داده شدند و یا به صورت سرپایی مداوا شدند همچنین هفت یا هشت مجروح نیز با بالگرد به بیمارستان کوثر سمنان اعزام شدند اما این امر که در برخی رسانه ها ذکر می شود نادرست است و نیروهای امدادی به سرعت در محل حاضر بودند.حسن بیگی درباره علت این حادثه، بیان داشت: علت این حادثه کاملا انسانی است امروز چرا فردی با تجربه باید دچار چنین اشتباه مهلک شود و با وجود اینکه لوکوموتیو ران سمنانی شخصا اذعان می کند که چراغ قرمز است می گوید، بیا با مسئولیت من، یا چراغ یخ زده است؟ این امر چرا باید اتفاق بیفتد؟ متاسفانه در کشورمان سیستم تنبیه کمرنگ شده و همه کشور از تشویق پر است زمانی من به یاد دارم که از نزدیکی خط راه آهن نمی توانستیم بگذریم و تا ۱۰کیلومتری عبور قطار، خطوط راه آهن بسته می شدند اما امروز به راحتی و در زمانی که چراغ های قطار دیده می شود، خطوط راه آهن برای تردد خودروها باز می شوند.وی افزود: وقتی فردی چنین بی دقتی محرزی را صورت می دهد کاری شبیه قتل عمد انجام داده و امیدواریم مسئولان امر پیگیر این ماجرا باشند تا شاهد حوادثی مشابه نباشیم اگر امروز قوانین نظارتی و همچنین تنبیهی ما بیشتر شود قطعا کارکنان حواسشان را بیشتر جمع می کنند اینکه یک فرد با تعویض شیفت اصلا توجهی به حضور قطار نداشته باشد چه معنایی می تواند داشته باشد؟ لذا باید از این حوادث جلوگیری کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار