یکی از باروهای اصلی گروه تروریستی داعش برای دستیابی به پیروزی و گسترش نفوذ خود در مناطق مختلف رسانه های این گروه تروریستی بوده است که اکنون این بازوی عظیم داعش نیز با مشکلات فراوانی روبرو شده است.
کد خبر: ۵۱۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 22 October 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از پایگاه دیدبان، یکی از مسائلی که در طول سه هفته گذشته با دقت بررسی شده است، واکنش بخش رسانه‌ای داعش به تحولات اخیر در عراق و سوریه، شکست‌های متوالی و از دست دادن گسترده زمین است. این شکست‌ها به خوبی در حوزه رسانه‌ای داعش خودش را نشان داده و مشخص است که این گروهک تروریستی در عمل دچار نوعی ناامیدی در همه ارکان خود شده است. همه دوستان در کانال می‌دانند که بخش رسانه‌ای داعش، به اندازه بخش نظامی آن اهمیت داشت و به ازای هر ۴۰ نفر نیروی رزمی،یک نفر در حوزه رسانه‌ای مشغول به کار بود.

با این حال، پس از شکست‌های پیوسته در سوریه و عراق، بخش رسانه‌ای آن هم دیگر خوراک خاصی برای ارائه به مخاطب ندارد، با این حال از کیفیت کار رسانه‌ای آن کاسته نشده است. سازمانی که داعش در بخش رسانه‌ای خود تدارک دید، به باور نگارنده پس از حذف کلی این گروهک در عرصه جغرافیایی همچنان می‌تواند عاملی قوی در تقویت، اشاعه و تبلیغ آن باشد. کما اینکه این گروهک هزاران ساعت فیلم مستند و ویژه در طول سال‌های گذشته جمع‌آوری کرده که خوراک سال‌ها تبلیغ برای این گروهک است.

در حال حاضر داعش در خبرگزاری اعماق خود بسیار کم کار شده است. به جز در روزهای منتهی به عیدقربان و پس از آن که رسانه‌ این گروهک اقدام به انتشار فیلم‌ها و تصاویری از قربانی کردن و ولیمه دادن در سوریه، عراق و کشورهای مختلف دیگر کرد، عملا کارویژه شاخصی نداشته است که در این زمینه علاقمندان بهتر می‌توانند کار کنند. هیچ‌وقتیادم نمی‌رود چند هفته پس از اشغال موصل (تحویل دودستی شهر به داعش توسط عناصر بعثی) این گروهک یک گزارش تصویری کار کرد که عنوانش این بود: «شکوفایی شهر موصل در زیر سایه خلافت!!»

میراث خلافت برای شهرهای عراق و سوریه جز ویرانی نبود، حالا تنها چند شهر کوچک و صدها روستا در عراق و سوریه برای مزدوران البغدادی مانده که از آن گزارش تصویری محدودی تهیه و منتشر می‌کنند. نه خبری از ساخت و ساز، نه خبری از مستندهای ویژه و نه گزارش‌های نبرد. در طول روزهای گذشته داعش دو سه مستند را منتشر کرد، که بلندترین آن فقط ۱۲دقیقه مدت‌زمان داشت و متخصصان این حوزه می‌دانند که دلیل چنین مساله‌ای نداشتن زمینه لازم برای ساخت مستندهای بلند است.

در بعد دیگر، داعش در حوزه رسانه‌های مکتوب هم دچار بحران شده است. این گروهک که چندین نشریه را به شکل هفته‌نامه، ماهنامه و گاهنامه منتشر می‌کرد، اکنون دوهفته‌ای هست که خبری از این نشریه‌ها نیست. بخش رسانه‌ای داعش در طول نبردهاییک سال گذشته، ۸۰درصد نیروی خود را از دست داده است، بسیاری از رسانه‌ای‌های این گروهک که در خطوط مقدم نبرد برای تصویربرداری حضور داشتند، از بین رفتند و خیلی‌ها هم در محاصره رقه، موصل، بخش‌های شرقی حمص و حماه، تلعفر و... گیرافتاده و اگر هم زنده ماندند، دیگر خروجی خاصی نخواهند داشت.

با این حال، داعش هنوز هم می‌خواهد خودی نشان دهد. به گزارش کانال اخبار سوریه سایت اعماق اگر شش ماه پیش روزانه بیش از ۳۵ خبر و گزارش داشت، اکنون به کمتر از ۵ خبر و گزارش رسیده است، با این وجود رادیوی این گروهک هنوز هم فعال است و پادکست‌های مختلفی را به زبان‌های عربی، اردو، روسی، ترکی، فرانسوی، کردی و انگلیسی منتشر می‌کند که در واقع رویدادهای بیشتر نظامی است. با این حال داعش هیچ علاقه‌ای به انتشار خبر شکست و عقب‌نشینی ندارد. خبر را به این صورت منتشر می‌کند که یک انتحاری به محل تجمع نیروهای دولتی سوریه در الشولا ارسال شد و آن وقت است که شما متوجه خواهی شد که این گروهک اعتراف به شکست کرده است.

ضرورت مطالعه دربخش‌های مختلف عملکردی داعش ضروری است. تاکنون هیچ گزارش و تحقیقی در حوزه رسانه‌ای، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داعش به زبان فارسی منتشر نشده است. هر آنچه هم دوستان کار کرده‌اند، در حوزه عقیدتی بوده است. داعش در توئیتر، فیس‌بوک و تلگرام به شدت فعال بود، اما این فعالیت این روزها چنان کمرنگ شده که باید گفت، اصلا حضور ندارد. به دوستان علاقمند در حوزه مطالعات منطقه‌ای، علوم اجتماعی، سیاسی، تاریخ و ارتباطات توصیه جدی دارم که پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و یا دکتری خود را در این زمینه‌ها بنویسند، ما برای شناخت بیشتر دشمن نیازمند تولید محتوا در این زمینه هستیم. البته نهادهای مرتبط هم از نویسندگان و علاقمندان این حوزه حمایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار