نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس:
نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه در مشاغل روستایی، صنایع کوچک و تولیدات این حوزه توفیقاتی نداشته‌ایم، گفت: لذا تحقق بیش از ۵۰۰هزار شغل میسر نیست.
کد خبر: ۵۱۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴ 22 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، سید حسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره روند اشتغال‌زایی در کشور، بیان کرد: در یک شغلی با ۱۰ میلیون تومان می‌توان شغل ایجاد کرد و در دیگر شغل نیاز به دو میلیارد تومان است لذا باید دانست که ملاک ما چه باید باشد آیا باید میانگین این میزان را در نظر داشت یا موضوع دیگری در آن دخیل است ما امروز باید بدانیم که در صنایع بالادستی، پتروشیمی و حوزه‌های دیگر رشد داشته‌ایم و یا در حوزه مشاغل خانگی که بعضاً با دو میلیون تومان نیز می‌توان برای قالیبافی دو شغل ایجاد کرد؟

سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس

وی با بیان اینکهمتأسفانه در حوزه مشاغل موفق عمل‌نکرده‌ایم و شاهد کوچ مفرط روستائیان به شهرها هستیم، افزود:پس باید گفت ما در صنایع کوچک توفیقاتی را حاصل نکردیم که بگوییم ظرفیت اشتغال کشورمان بیش از ۵۰۰ هزار شغل است البته اگر روند موجود ادامه داشته باشد در غیر این صورت و همچنین اگر به حمایت از تولیدات پائین‌دستی بپردازیم قطعاً شاهد افزایش اشتغال خواهیم بود.

باور ایجاد۱.۵میلیون شغلدر سه‌ماهه نخست سال جاری سخت است

عضو خانه ملت در پاسخ به این سؤال که عوامل تأثیرگذار بر اشتغال چیست‌؟،گفت: در فرآیندهای اقتصادی کشور مؤلفه‌های بسیاری وجود دارند که بر بحث اشتغال تأثیر می‌گذارند و به ما می‌گویند که رشد اقتصادی چگونه به دست می‌آید،آیا این رشد رابطه مستقیمی را با اشتغال دارد و یا این رابطه غیرمستقیم است که این مقوله در بحث سازمان آمار می‌گنجد اما ما معتقد هستیم با وضع کنونی موجود در اقتصاد و طبق گفته معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد ۵۰۰هزار شغل معقول است.

حسینی شاهرودی بیان کرد: در برخی جراید از قول رئیس مرکز آمار ایران بیان شد که ما در سه‌ماهه نخست سال جاری ۷۰۰ و در سه‌ماهه دوم ۷۵۰ هزار شغل ایجاد کردیم که این میزان به ۱.۵میلیون شغل رسیده اما به‌واقع باورش هم برای مردم و هم کارشناسان امر بسیار سخت بود.

وی افزود: بعد از اعلام این آمار بود که رئیس مرکز آمار بیان داشت که این میزان میانگین گرفته‌شده و درواقع رقم اشتغال شش‌ماهه معادل ۷۴۰هزار شغل است که این امر کمی واقع‌بینانه است نه رقم‌های میلیونی.

ارائه آمارهای موازی متعدد از نهادها مهمترین چالش بخش اشتغال

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در مقوله ایجاد اشتغال اما مشکلی که در کشور وجود دارد، ارائه آمارهای موازی متعدد از نهادهای متعدد است، درحالی‌که رئیس مرکز آمار می‌گوید تنها آمار مستند از سوی این نهاد بیان می‌شود شاهد هستیم که بعضاً وزارت کار، بانک مرکزی و چندین مرکز دیگر آمار ارائه می‌کنند که باید دید ملاک‌ها برای این آمارگیری چیست.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه وزیر کار سخن از نیاز کشور به یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار شغل می‌کنند اما اذعان دارند که بیش از ۷۰۰هزار شغل نمی‌توانیم ایجاد کنیم، تأکید داشت: یکی از مواردی که به اشتغال مرتبط است، رشد اقتصادی است که البته معادله ثابتی ندارد که برای مثال بگوییم به ازای هر یک درصد رشد باید ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کرد لذا باید ابتدا بررسی کرد که رشد اقتصادی ناشی از چیست؟ آیا درآمدهای نفتی است؟ یا موضوعات دیگر. ما اگر امروز سهم نفت را از رشد کنار بگذاریم باید دید چه میزان باقی می‌ماند؟

وی افزود: رابطه بین رشد اقتصادی و اشتغال وقتی نمایان می‌شود که از ۷.۲درصد رشد سال جاری، سهم نفت را کنار بگذاریم و مابقی آن در فرمول اشتغال جایگذاری شود اما این را نیز باید گفت که در برخی مواقع یک درصد رشد باعث ایجاد ۱۰۰ هزار شغل می‌شود و در برخی موارد ۲۰ هزار شغل، پس فرمول ثابتی ندارد لذا صاحبان تحلیل در حوزه آمار باید بگویند که این میزان رشد و اشتغال چه رابطه‌ای باهم داشتند اما متأسفانه این‌گونه که از مشخص است، گویا در کشور چنین کارهای آماری را نداریم.

فقر تمرکز آمار را شاهد هستیم

نماینده مردم شاهرود و میامی ضمن اظهار اینکهآمار زیادی در جامعه داریم اما فقر تمرکز آمار را شاهد هستیم، تصریح کرد:رئیس مرکز آمار بیان کرده‌اند که ما نتوانستیم ظرفیت‌های ایجاد شغل را افزایش دهیم و تا ۱۰ سال دیگر هم نخواهیم توانست،این باور نباید در همگان به وجود آید چراکه ما قانون این اصلاح ساختار راداریماما اراده‌ای برای ایجاد ظرفیت‌های شغلی نیست، حال چرا با دستگاه‌هایی که آمار غلط و اشتباه را منتشر می‌کنند برخورد نمی‌شود و چرا هر کس با تعبیر خودش به جان آمار می‌افتد و آن را تحلیل می‌کند؟ آمار باید آرامش روانی در جامعه ایجاد کند و نه روان شهری را بر هم بریزد.

حسینی شاهرودی بیان کرد: وقتی آماری در شهرستانی که در هر خانه حداقل یک بیکار دارد، ارائه می‌شود، آرامش روانی آن خانواده بر هم می‌خورد و مردم از خود می‌پرسند این آمار چرا در زندگی روزمره ما دیده نمی‌شود، لذا باید پرسید که چرا این اتفاقات در کشور رخ می‌دهد؟ در اینجا باید گفت آمارهای مختلفی در سطح کشور ارائه می‌شود که مسئولیت رسیدگی، جمع‌بندی و نظارت بر آن‌ها باید مرکز آمار ایران باشد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار