به همت هنرمند شاهرودی
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: هنر بافت پارچه ماهوت در این استان به همت هنرمندی از شهر کلاته‌خیج شاهرود احیا شد.
کد خبر: ۵۱۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳ 23 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، جعفر صفاخواه صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد:هنر بافت پارچه ماهوت توسط خدیجه غنچه از هنرمندان باسابقه استان سمنان در رشته نساجی سنتی، جان دوباره‌ای گرفت.

وی گفت: کار بافت پارچه ماهوت در دستگاه بافندگی چهار وردی انجام می‌شود و در گذشته از این پارچه در تهیه البسه مجلسی و رسمی در کلاته‌خیج استفاده می‌شد.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه این هنرمند در حال حاضر قابلیت تولید به‌طور متوسط روزانه سه متر از این پارچه را دارد، افزود: در صورت افزایش تقاضا به این میزان افزوده می‌شود.

صفاخواه با اشاره به اینکه ماهوت، نوعی پارچه پشمینه کلفت پرزدار نفیس است،گفت: با توجه به ماهیت سنتی این پارچه، می‌توان از آن در تهیه بخش‌هایی از لباس‌های رسمی، روز و سنتی استفاده کرد.

وی افزود: شهر کلاته‌خیج از گذشته یکی از قطب‌های مهم بافت انواع پارچه دست‌بافت بوده است وبا ارتقای دستگاه‌های بافت پارچه و بهبود مواد اولیه، می‌توان زمینه ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه را فراهم کرد.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر حدود 800 هنرمند در این استان به تولید انواع پارچه اشتغال دارند،گفت: احیای منسوجاتی که بافت آن‌ها منسوخ شده ازجمله برنامه‌های در دست پیگیری این معاونت است.

چهار هزار و 500 هنرمند صنایع‌دستی در بیش از 52 رشته در استان سمنان فعالیت دارند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار