بیشتر اطبای طب اسلامی و سنتی طبیعت فصل پائیز را سرد و خشک دانسته‌اند و احادیث و روایات متعددی در رابطه با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای در این فصل توصیه شده است.
کد خبر: ۵۲۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰ 21 November 2017

به گزارش تابناک سمنان،  در هر فصلی از سال ضرورت زندگی سالم، باتوجه به تغییر فصل و دگرگونی آب و هوای آن متفاوت است که با آغاز فصول سرد سال و سرد شدن تدریجی هوا تغییر در رژیم غذایی یکی از موارد لازم و ضروری به‌شمار می‌آید.

بیشتر اطبای طب اسلامی و سنتی طبیعت فصل پائیز را سرد و خشک دانسته‌اند و احادیث و روایات متعددی در رابطه با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای در این فصل توصیه شده است.سومین ماه پاییز که در رساله ذهبیه امام رضا(ع) از آن با عنوان" تشرین آخر" یاد می‌شود، از حدود 23 آبان ماه آغاز می‌شود و به مدت 30 روز ادامه پیدا می‌کند و تقریبا مصادف با آذرماه است.

امام رضا(ع) همچنین در رابطه با خصوصیات فصول و ماه‌های سال نکاتی را بیان کرده‌اند و برای هر ماه و فصل غذای مناسب را معرفی نموده‌اند.

آن حضرت در یک دستورالعمل کلی فرموده‌اند: هر خوراکی سرد در تابستان و گرم در زمستان مناسب است و غذاهای معتدل در فصل بهار و پائیز و میزان مصرف خوراکی‌ها( با مقدار حرارت و برودت آن‌ها) نیروی طبیعی بدن و میل آن است.

امام رضا (ع) در رابطه با نوشیدن آب در این ماه توصیه‌هایی داشته است؛ ایشان از آشامیدن آب در شب نهی نموده‌اند زیرا مزاج، آب و فصل سرد است و جمع این سردی‌ها طبیعت بدن را بیش از حد به سمت سردی می‌برد و بیماری‌های ناشی از سردی ایجاد می‌کند.

اگرچه مصرف آب گرم، به‌صورت ناشتا همیشه توصیه نمی‌شود، اما امام رضا(ع) نوشیدن آب گرم به صورت ناشتا را در این ماه سفارش می‌کنند هم‌چنان که بعضی از ماه‌ها در فصل تابستان نوشیدن آب سرد به طور ناشتا سفارش شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار