کد خبر: ۷۰۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴ 08 January 2019
به گزارش تابناک سمنان ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه مدیریت مصرف آب رویکرد مهم بخش کشاورزی در استان سمنان است؛ از تشکل های این حوزه خواست تا در معرفی دستاوردهای بهره‌برداران بخش کشاورزی در راستای مدیریت مصرف آب نقش آفرینی کنند.
 سید حسن میر عماد در جمع مدیران و تشکل‌های بخش کشاورزی استان سمنان در سالن جلسات شهید شاهی سازمان جهاد کشاورزی این استان اظهار داشت: امروز همه اذعان دارند که بیشترین مصرف آب در استان سمنان مربوط به حوزه کشاورزی است اما تشکل‌های این بخش باید اقدامات موثر و خوبی که در زمینه مدیریت مصرف آب صورت گرفته است را معرفی کنند.
وی کمبود آب را مهمترین چالش بخش کشاورزی در استان سمنان دانست و تأکید کرد: توسعه سیستم های نوین آبیاری و تحت فشار از مهمترین اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در این زمینه بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه تا پیش از سال ۱۳۹۲ حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز بود اضافه کرد امروز بیش از ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری است و دولت محدودیتی برای حمایت از اجرای سامانه های نوین آبیاری ندارد بنابراین باید اقدامات خوب گذشته در توسعه سامانه های نوین آبیاری در استان سمنان ادامه یابد.
میرعماد اصلاح الگوی کشت و حرکت به سوی کشت محصولات کم آب بر را از دیگر رویکردهای مهم سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد امروز کشت محصولاتی مانند زعفران و پسته می تواند درآمد و ارزش افزوده بیشتری برای کشاورزان داشته و به مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی منجر شود.
وی با اشاره به تصویب طرح ویژه توسعه کشت خارشتر به عنوان علوفه دامی در سفر اخیر هیئت دولت به استان سمنان بیان کرد: با توجه به اینکه ارزش غذایی تعریف دام با خارشتر تقریبا به اندازه تعلیف دام با جو است؛ می‌توان از توسعه کشت خارشتر به عنوان ظرفیت جدید کشاورزی کم آب بر بهره برد و در این زمینه نقش تشکل های کشاورزی بسیار مهم است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال حدود یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ هکتار از کشت سبزیجات و صیفی جات در استان سمنان به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب بخش کشاورزی کاهش یافته است؛ از مدیران تشکل های بخش کشاورزی استان سمنان خواست تا این اقدامات را به مسئولان و مردم استان سمنان هرچه بیشتر معرفی کنند.
میرعماد با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی استان سمنان به بیش از ۲ هزار هکتار افزایش یافته است ابراز امیدواری کرد تا روند توسعه کشت گیاهان دارویی در استان سمنان ادامه یابد.
میرعماد با اشاره به اینکه بیش از ۶۰۰ بهره بردار کشاورزی در استان سمنان تسهیلات بانکی اخذ کرده‌اند یادآور شد: مشکلی در اعطای تسهیلات بانکی به بهره برداران بخش کشاورزی در استان سمنان وجود ندارد و امروز در اعطای تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی از طریق سامانه بهین یاب نیز به روز شده‌ایم و محدودیتی برای پرداخت آن به بهره‌برداران حوزه کشاورزی وجود ندارد.
وی با اشاره به سیاست یکپارچه سازی اراضی کشاورزی از سوی دولت عنوان کرد از این رو یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی دوباره در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قرار گرفته و در این راستا جلسه هماهنگی یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در استان سمنان تشکیل شده است چرا که سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بر تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی مصر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه دولت مشوقهایی برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در کشور در نظر گرفته است؛ به اجرای ۱۰۰ درصدی سامانه های نوین آبیاری در اراضی یکپارچه سازی شده از سوی دولت به عنوان یکی از این مشوق ها اشاره و تصریح کرد: تشکل های بخش کشاورزی می‌تواند خلأهای قانونی در این زمینه را از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به مراجع ذیربط ارائه دهند.
میرعماد از طولانی شدن صدور مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به عنوان یکی از مشکلات این بخش در کشور یاد کرد و افزود در این راستا زمان صدور مجوزهای بخش کشاورزی در استان سمنان با مصوبه شورای برنامه‌ریزی این استان کاهش یافته است و این فرایند همچنان ادامه خواهد یافت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار