کد خبر: ۷۰۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ 10 January 2019
به گزارش  تابناک سمنان ، کمبود آب یکی از مشکلات استان سمنان است که برای رفع آن برنامه های بزرگ و کوچک گوناگونی طراحی شده که انتقال آب خزر یکی از آن هاست.
در این میان استفاده بهینه از نزولات جوی یکی دیگر از راه های جبران کمبود آب به شمار می رود که در این بخش نیز برنامه هایی در حال اجراست.
به طور معمول بارش های آسمانی که صورت می گیرد مقداری به داخل زمین نفوذ کرده و مقداری به صورت رواناب و سیلاب جریان می یابد که حتی در برخی موارد موجب وارد شدن خسارت به مناطق پایین دست نیز می شود.
در چند ماه گذشته شرق استان سمنان شاهد جاری شدن دستکم 2 سیلاب در کالپوش میامی و بیارجمند شاهرود بوده و خسارت های قابل توجهی هم در پی داشت.
بررسی های دقیق ومطالعه علمی حوضه آبخیز موجب تقویت پوشش گیاهی ، کاهش زیان سیل های ویرانگر و تغذیه سفره های آب زیرزمینی و استفاده بهینه برای افزایش تولید محصول می شود.
عرصه های منابع طبیعی استان سمنان 9 میلیون و 700 هزار هکتار است که پنج میلیون و 200 هکتار آن بیابان است، اجرای طرح های آبخیزداری نقش بسیار مهمی در حفظ و حراست از این عرصه ها و جلوگیری از سیلاب های مخرب و هدر رفت روان آب ها دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت : امسال 164 میلیارد ریال برای اجرای طرح آبخیزداری استان از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.
علینقی حیدریان افزود: علاوه بربودجه 164 میلیاردی استان، با تلاش نماینده شهرستان شاهرود و میامی مبلغ 50 میلیارد ریال دیگر برای اجرای این گونه از طرح ها در شهرستان شاهرود و میامی گرفته شده است.
حیدریان با بیان اینکه در استان برای 214 هزار هکتار عرصه مطالعه طرح آبخیزداری وجود دارد ، ادامه داد: در منطقه میغان برای نخستین سال 10 بند سنگ ملات پیش بینی شده که 6 هزار متر مکعب حجم عملیاتی آن بوده و 15 میلیارد ریال هزینه در بر دارد.
وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح موجب جلوگیری از سیل و افزایش حجم آب قنات منطقه می شود،افزود: ذخیره آب ، ازدیاد پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از رسوب از دیگر مزایای آبخیزداری است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان همچنین از اجرای پنجاه هزار متر مکعب بند خاکی و 1600 متر مکعب بند سنگ ملات در دهملا خبرداد و گفت: عملیات اجرایی این 2طرح بزودی آغاز می شود..
وی ابراز امیدواری کرد که اگر شرایط آب و هوایی اجازه دهد تا پایان سال این 2 طرح به بهره برداری برسد.
سید حسن حسینی نماینده شاهرود و میامی هم تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت را یکی از مهم ترین نیازهای شرق استان سمنان اعلام کرد و گفت: هزینه طرح های آبخیزداری منطقه میغان از صندوق توسعه ملی تامین شده و جدای از بودجه های جاری کشور است .
حسینی با بیان این که برای اجرای طرح های آبخیزداری 12 منطقه شاهرود در دست مطالعه است، افزود: با اجرای این طرح ها برای یک هزار نفر شغل ایجاد شده و موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر می شود.
وی با اشاره به اینکه بودجه کشور جوابگوی کل طرح نیست،تصریح کرد: مردم با مشارکت خود در این نوع طرح ها و استفاده از ظرفیت های ایجاد شده در بهره مندی از سود حاصله شرکت کنند.
محمد کرم محمدی فرماندار شاهرود هم گفت : خشکسالی های متمادی لطمات بسیاری به سفره های آب زیر زمینی وارد کرده و افت سطح آب هرساله بیشتر می شود .
محمدی با بیان این که شهرستان شاهرود از هیچ حوزه آبریزی که دارای چشمه و آب های جاری باشد برخوردار نیست، افزود: این عوامل موجب کاهش سطح آب های زیرزمینی شده است.
وی گفت: نزولات آسمانی باید با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری مهار شود تا از جاری شدن سیلاب جلو گیری گردد.
معاون استاندار سمنان با ذکر این که امسال طرح های آبخیزداری منطقه ابر و قطری با تخصیص به موقع اعتبارات به سرعت انجام شد ،ادامه داد: طرح آبخیزداری منطقه ابرسج ، میغان و دهملا آغاز شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح ها در کوتاه مدت و میان مدت بخشی از کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی جبران شود.
محمدی با اشاره به سفر ریاست جمهوری به شهرستان شاهرود،گفت: اعتبار خوبی برای آب و به ویژه آب آشامیدنی تخصیص داده شده و همچنین سر فصل هایی فنی و اعتباری برای احیای قنوات با اعتبارات خوب پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: با استفاده از اعتبارات پیش بینی شده سفر ریاست جمهوری می توان حوزه هایی که مطالعه شده فعال و در کوتاه مدت مشکل آب آشامیدنی شهرستان حل شود .
با این که انجام طرح های آبخیزداری در مقایسه با سدسازی به اعتبارات اندکی نیاز دارد اما بازدهی آن بنابه گفته کارشناسان در کوتاه زمانی قابل مشاهده است.
عرصه های منابع طبیعی استان سمنان 9 میلیون و 700 هزار هکتار وسعت دارد که شامل پنج میلیون و 200 هکتار بیابان، سه میلیون و 700 هزار هکتار مرتع و 352 هزار هکتار جنگل است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار