کد خبر: ۷۰۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ 12 January 2019
به گزارش روابط عمومی دانشگاه سمنان ، رئیس دانشگاه سمنان در این نشست با تاکید بر تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه گفت : خوشبختانه وزارت علوم هم به سمت تقویت این ارتباط در حرکت است .
دکتر مسعود نصیری زرندی به نقش دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در برطرف کردن چالش‌های پیش روی صنعت اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌ها با معرفی توانمندی‌ها و تجارب خود می توانند کمک‌های مؤثری به بخش صنعت ارائه دهند .
وی به اهمیت ارتباط اساتید با صنعت اشاره کرد و افزود : اگر استادی با صنعت به صورت مستقیم در ارتباط باشد می تواند تدریس بهتری هم داشته اما اگر استادی از فضای صنعت دور باشد تدریس مطالب مرتبط هم از کیفیت مطلوبی  برخوردار نخواهد بود .
رئیس دانشگاه سمنان بر بومی سازی دانش فنی تاکید کرد و گفت : تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت لازمه توسعه دانش فنی است .
دکتر نصیری با تاکید بر تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه خواستار تداوم برگزاری این جلسات شد .
دانایی فرماندار سمنان هم در این نشست برگزاری تورهای صنعت و دانشگاه را در تقویت این ارتباط موثر دانست و اظهار امیدواری کرد : با برگزاری این جلسات و شناسایی نقاط ضعف و چالش های پیش رو ، ارتباط دانشگاه و صنعت در استان بیش از پیش تقویت شود .
وی گفت : تقویت این ارتباط هم به نفع صنعت و هم به نفع دانشگاه است .
رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان سمنان هم در این نشست گفت : استفاده از توان علمی فارغ التحصیلان دانشگاهی باعث شناسایی دقیق تر نقاط ضعف واحد های تولیدی خواهد شد و به بهبود روند تولید کمک خواهد کرد .
علی اصغر جمعه ای ، هدایت پایان نامه های دانشجویی به سمت نیازهای واحد های صنعتی را باعث گره گشایی از مشکلات واحد های صنعتی و نقشه راهی برای کشور دانست .
رستم سعدالهی رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان هم با اشاره به برگزاری نخستین نشست صنعت و دانشگاه در سال 1373 در استان سمنان گفت : صنعت باید در دانشگاه رشد کند .
وی بر شناسایی خلاء موجود بین صنعت و دانشگاه تاکید کرد و گفت : درگیر نشدن اساتید با واحد های تولیدی صنعتی در کنار فعالیتهای علمی و تحقیقاتیشان را می توان از جمله ی این خلاء ها عنوان کرد .
آقای سعدالهی همچنین بازدید دانشجویان رشته های مرتبط از واحد های مختلف صنعتی ، کشاورزی ، تولیدی و خدماتی را از جمله راهکارهای تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت برشمرد .
در این نشست دکتر سعدالدین معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان هم با بیان اینکه دانشگاه سمنان جزء هفت دانشگاه در کشور است که دارای پارک علم و فناوری است گفت : مجموعه پارک مکان مناسبی برای ارتباط دانشگاه و صنعت است چرا که تجاری سازی بسیاری از محصولات شرکتهای دانش بنیان از این مکان آغاز می شود و محصولات تولیدی بر پایه علم روز هستند .
دکتر سعدالدین بر جذب دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه در واحد های صنعتی تاکید کرد و گفت : واحد های تولیدی و صنعتی باید به فارغ التحصیلان اطمینان نمایند و با جذب آنها نه تنها مشکل اشتغال تا حدودی مرتفع خواهد شد بلکه از علم و دانش آنان هم در جهت پیشبرد صنعت و تولید خود بهره می برند .
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان خواستار ایجاد اکوسیستم نو آوری و کار آفرینی شد و گفت : وزارتخانه های علوم و صنعت ، معدن و تجارت  برای گذراندن فرصت مطالعاتی اساتید  تفاهم نامه ای را منعقد کرده اند که جا دارد صاحبان صنایع برای اجرای درست این طرح همکاری و کمک نمایند .
دکتر سعدالدین به ایجاد اتاق مساله در شرکت شهرکهای صنعتی استان اشاره کرد و گفت : هدف از ایجاد این اتاق افزایش تعامل دانشجویان با فضای صنعت است .
دکتر خوش اندام رئیس دانشکده مهندسی شیمی ، نفت و گاز دانشگاه سمنان در این نشست گفت :  مشکلات ارتباط دانشگاه و صنعت زیاد است اما وقتی صنعت مجبور شود افراد دانشگاهی را به کار می گیرد ، اما آن چه در این میان  مهم است جبران کمکهای دانشگاهیان از سوی صنعت است که متاسفانه تا حدی مغفول مانده است .
دکتر قلهکی از اساتید دانشگاه سمنان هم گفت :  جامعه صنعتی از کار جدید می ترسد و ترجیح می دهد از طریق خرید تکنولوژی کار خود را انجام و به پیش ببرد که این خود یکی از مشکلات موجود است .
وی با بیان اینکه قالب پژوهش ها در دانشگاه به دور از صنعت است و الزامی به ارتباط با صنعت احساس نمی شود  افزود : هیچ حمایت مالی از ایده و تفکر دانشگاهی از سوی صنعت نمی شود و این درحالی است که فرمت تحقیقات دانشگاهی متناسب با مسائل روز دنیاست و می توان از آنها بهره برد .
دکتر ولی پور رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان هم نبود نو آوری را بزرگترین چالش امروز دانست .
وی گفت : می توان با برگزاری جلسات با حضور دانشجویان و اساتید و نیز صنعتگران ، نیاز و مشکلات صنایع مطرح و دانشگاه برای حل آنها راهکار ارائه دهد که این موضوع می تواند در آغاز و تقویت این ارتباط موثر باشد و این آمادگی در دانشگاه سمنان وجود دارد .
آقای عصار از فعالان صنعتی هم در این نشست گفت : فرآیند ارتباط صنعت و دانشگاه متناسب با نیازمندیهای دو طرف نیست بلکه سلیقه ای عمل می شود و در دوره های مختلف مدیریتی تغییر می کند .
وی افزود : فرآیند این ارتباط باید به صورت علمی و بر اساس نیازهای اجتماعی طراحی شود که همه بر اساس این فرآیند عمل کنند تا از اعمال سلیقه پرهیز شود .
شریعت مدیر عامل شرکت کلران هم گسستگی رشته های دانشگاهی از یکدیگر را از نقاط ضعف در این ارتباط برشمرد .
در این نشست فعالان صنعتی ، دانشگاهیان و شرکتهای دانش بنیان به ارائه مسائل و مشکلات خود پرداختند و راهکارهای مختلفی را برای تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت ارائه دادند .
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار