رئیس اداره منابع طبیعی دامغان:
رئیس اداره منابع طبیعی دامغان از پایان پروژه مبارزه با آفت جنگلی (ارس وارش) در این شهرستان خبر داد و گفت: این پروژه در ۱۴۰ هکتار از جنگل‌های دامغان اجرا شد.
کد خبر: ۷۱۰۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴ 02 February 2019
به گزارش تابناک سمنان ، علی اکبر عباسی راد ،ضمن اشاره به اینکه ۸۰ هزار و ۳۰۳ هکتار از وسعت دامغان را مناطق جنگلی شامل می‌شود و مبارزه با آفت جنگلی در ۱۴۰ هکتار از این جنگل‌ها اجرا شد، ابراز داشت: برای مبارزه با آفت جنگلی «ارس واش» اعتباری معادل ۴۷۰ میلیون ریال هزینه شده است.
وی بابیان اینکه بروز خشکسالی‌های اخیر موجب توسعه این بیماری شده که در نهایت منجر به خشک شدن تدریجی درخت باارزش ارس می‌شود، اضافه کرد: اجرای این پروژه به صورت پیمانی از محل طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس جنوبی در منطقه جنگلی شمال شهرستان انجام‌شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان بابیان اینکه گونه جنگلی ارس از درختان منحصربه‌فرد و ممنوع القطع محسوب می‌شود، ابراز داشت: گونه ارس علاوه بر تحمل شرایط بسیار سخت اکولوژیکی دارای اهمیت زیست محیطی و ژنتیکی است.
عباسی راد در ادامه تصریح کرد: «ارس واش» یک گیاه نیمه انگلی به شمار می‌رود که از طریق پرندگان انتشاریافته و روی شاخه‌های گیاه میزبان می‌روید بنابراین آب و مواد غذایی درخت میزبان را که برای خود استحصال می‌کند.
وی اضافه کرد: وقتی بذر این انگل رو شاخه‌ای قرارگرفته و رشد کند آن قسمت از شاخه که بالاتر از نقطه آلودگی قرار دارد خشک می‌شود و زمانی که آلودگی میزبان (درخت ارس) شدت یافت و بیش از ۷۰ درصد شاخه‌ها آلوده شده و قدرت حیاتی درخت از بین رفته و نهایتا درخت خشک خواهد شد.
عباسی راد سطح جنگل‌های ارس را ۶۰ درصد جنگل‌های دامغان بیان کرد و اظهار داشت: مبارزه با این بیماری به صورت مکانیکی و با قطع و برش سرشاخه‌های آلوده به منظور جلوگیری از توسعه آلودگی در این منطقه صورت گرفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار