کد خبر: ۷۵۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴ 22 June 2019
رئیس اتاق بازرگانی سمنان: کارخانه های گچ زیانده هستند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: واحدهای تولید گچ کشور، به دلیل رکود بازار ساخت و ساز، هم اکنون زیر ظرفیت و با ضرر و زیان در حال تولید هستند.

علی اکبر جمعه‌ای روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: صنعت تولید گچ با وجود اشتغالزایی و تأثیر در صادرات، رشد اقتصادی، رونق تولید و ایجاد ارزش افزوده با مشکلات عدیده ای رو به رو است.

وی، مهم‌ترین مشکل کارخانه‌های گچ استان سمنان را فرسودگی تجهیزات برشمرد و بیان کرد: انتقال فناوری از خارج کشور، مالیات بر ارزش افزوده، گرانی قطعات و تجهیزات، کمبود نقدینگی، هزینه بالای انرژی برق و گاز و حقوق و دستمزد کارگران، از جمله مشکلات واحدهای تولیدی این ماده معدنی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان ادامه داد: کارخانه‌های گچ به علت تأثیر موانع و مشکلات یادشده نه تنها هیچ سودی نمی‌برند بلکه با زیان دهی در حال تولید هستند.

جمعه‌ای خاطرنشان کرد: دولتمردان در سال رونق تولید، با توجه به ظرفیت و نقش این ماده معدنی در اقتصاد کشور، به معنای واقعی از این صنعت و تولیدکنندگان این بخش حمایت کنند.

وی با اشاره به تنوع کیفیت معادن گچ ایران، افزود: معادن گچ استان سمنان از غنی‌ترین و خالص‌ترین معادن کشور محسوب می‌شود و این معادن برای شکوفایی نیازمند توجه بیشتری هستند و توسعه این بخش نیازمند تغییر نگرش است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان، به جایگاه ایران از لحاظ ذخایر گچ معدنی در جهان اشاره کرد و یادآور شد: ایران از این حیث پس از کشور ایالات متحده آمریکا در رتبه دوم دنیا قراردارد.

ایران با تولید ۱۱ میلیون تُن رتبه دوم تولید گچ در جهان را داراست و استان سمنان بخش قابل توجهی از این ماده معدنی را تولید می‌کند، ۲۳ درصد گچ جهان و حدود ۸۰ درصد گچ ایران در استان سمنان ذخیره شده است و ۴۲ کارخانه گچ در استان سمنان فعال است.

بر اساس آمار، استان سمنان در داشتن ذخایر گچ رتبه اول کشوری را دارد، از ۷۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده کشور ۴۲ ماده در سمنان وجود دارد و بر اساس برآوردها، ذخایر آن به میزانی است که در صورت ایجاد فرآوری و تولید محصول نهایی، بهره برداری از آن اقتصادی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار