کد خبر: ۷۵۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷ 22 June 2019
سرشماری جدید گورخر ایرانی نیمه تابستان منتشر می شود

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: طبق آخرین سرشماری، تعداد گورخران ایرانی در پارک ملی خارتوران در شرق این استان ۲۱۰ رأس است، ولی نتیجه سرشماری جدید نیمه تابستان ۹۸ اعلام می شود.

امیر عبدوس روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: سرشماری جدید از تعداد گورخرهای ایرانی که در زیست گاه خارتوران زندگی می‌کنند به زودی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سرشماری جدید به منظور دستیابی به آمار واقعی و درست با نظارت گروه‌های علمی و سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود، ادامه داد: آماری که با نظارت مردم، متخصصان و کارشناسان تهیه شود آماری قابل اعتماد و قابل وثوق است.

وی با بیان اینکه جدیدترین آمار از تعداد گورخرهای ایرانی که زیستگاه آنها در پارک ملی توران است اواسط تابستان منتشر می‌شود، بیان کرد: گورخرها دارای قابلیت تکثیر ضعیف هستند و به طور معمول از هر سه کره این گونه، یک کره باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است، اضافه کرد: گورخر نر کره نر را نمی‌پذیرد و می‌کشد، همین عامل موجب کاهش جمعیت گورخرها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، طولانی بودن دوره بارداری و فقدان دوقلوزایی را از دیگر عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخرهای ایرانی مطرح کرد و با بیان اینکه بهترین مکان برای زادآوری حیات وحش طبیعت است، اظهار داشت: حفظ حیات وحش با حفاظت از زیستگاه در سایه تأمین سه عامل حیاتی شامل آب، غذا و امنیت، مهمترین اقدام برای حفظ نسل حیات وحش است.

وی ادامه داد: پارک ملی کویر گرمسار به دلیل شباهت زیاد با پارک ملی توران، برای زادآوری گونه در حال انقراض گورخر ایرانی مناسب است و بر این اساس اکنون، پارک ملی کویر واقع در شهرستان گرمسار میزبان ۹ گورخر آسیایی است.

عبدوس خاطرنشان کرد: گورخرهای ایرانی انتقال یافته به پارک ملی گرمسار با محیط سازگار هستند و با ادامه روند موجود، تعداد این گونه در حال انقراض در پارک ملی گرمسار افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه در کشور چهار زیستگاه اصلی برای گورخر ایرانی وجود دارد، گفت: به گواه یافته‌های متخصصان علم ژنتیک، ترکیب ژنتیکی گورخرهای ایرانی در زیستگاه پارک ملی توران، بهترین نوع ژنتیک گورخر ایرانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: در پارک ملی کویر گرمسار یک کره گورخر نابالغ وجود دارد که ترکیبب ژنتیک طبیعت توران است و این بسیار ارزشمند در تکثیر این گونه است.

۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه‌های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می‌کنند.
پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه‌های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.
مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار است و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است که نیاز به حفاظت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار