کد خبر: ۸۴۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵ 10 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: با اینکه هیئت‌ها تعطیل شده و به دلیل شیوع ویروس کرونا، حداکثر از هرگونه تجمعات مردمی خودداری می‌شود، چراغ هیئت‌ها در ماه مبارک رمضان خاموش نمانده است و مداحان و واعظان به رسم هر ساله در مساجد و حسینیه‌های مختلف شهر حاضر می‌شوند و برای مستمعان خود که این‌بار از طریق فضای مجازی شنونده آن‌ها هستند، به سخنرانی و مدیحه‌سرایی می‌پردازند.

اولین تجربه هیئت مجازی پس از ورود کرونا به ایران، در اعیاد شعبانیه بود که خاصه در روزهای میلاد با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، حضرت قمر بنی هاشم (ع) و حضرت زین‌العابدین (ع) برپا شد و پس از آن نیز دیگر هیئت‌های کشور، جلسات هفتگی خود را در فضای مجازی به صورت زنده یعنی در بستر لایوهای اینستاگرامی با مخاطبان خود به اشتراک گذاشتند.

 

معرفی هئیت‌های مجازی؛ اینترنت هیئت آنلاین در شب‌های قدر رایگان محاسبه خواهد شد

تعدادی از هیئات شاخص کشور مانند، ریحانه النبی، فطرس، هیئت ثارالله و ... فعالیت خودشان را در صفحات مجازی اینستاگرامی‌شان ادامه دادند و هر شب بعد از اذان مغرب مراسم مناجات‌خوانی و سخنرانی دارند، اما در این بین برخی از جوانان هیئتی نیز پای کار آمدند و در روزهای کرونایی که درب مساجد و هیئات بسته شده،  با طراحی پلتفرمی بومی به آدرس Heyatonline.ir سامانه‌ای را یجاد کردند تا مردم بتوانند با استفاده از فضای مجازی و شبکه ملی، از مناجات و فضیلت ماه مبارک رمضان بیشتر بهره‌مند شوند.

سید حامد بنی‌هاشم مدیر سامانه هیئت آنلاین درباره این سامانه بومی و قدمت فعالیت آن بیان کرد: هیئت آنلاین تحت عنوان مجموعه فرانشر طی سالیان گذشته در حوزه‌های مختلف فرهنگی و تبلیغاتی فعالیت‌های بسیاری داشته است که چند هفته‌ای می‌شود شاهد پلتفرم هیئت آنلاین است و به تازگی دارای عضوی جدید شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و تعداد زیادی از افراد به‌صورت غیرمستقیم برای هر چه بهتر شدن پخش آنلاین هیئت‌های مذهبی در تلاش هستند، ادامه داد: تمام تلاش اعضای گروه هیئت آنلاین، پخش زنده با کیفیت و در شأن مراسم‌های مذهبی در بستر هیئت آنلاین است، چراکه هدف اولیه هیئت آنلاین بهره‌برداری بیشتر مخاطبان از ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان در ایام شیوع بیماری کروناست. ما در تلاشیم تا افراد برای مشاهده برنامه زنده هیئت خود یا هیئت دلخواهشان، نه تنها ضرورتی برای استفاده از یک پلتفرم خارجی نداشته باشند، بلکه هیئت آنلاین را به‌خاطر مزیت‌های کاربردی و فرهنگی آن ترجیح دهند.

وی در ادامه گفت: پس از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، درباره استفاده از ظرفیت‌های معنوی ماه مبارک رمضان و عدم غلفت از مناجات‌های شبانه، به این فکر افتادیم که چطور می‌توانیم یک بستر متناسب با شأن هیئت‌های مذهبی ویژه پخش زنده این مراسم‌ها راه اندازی کنیم. پس از بررسی ظرفیت‌ها و مشورت با صاحبان تجربه در زمینه‌های مختلف هیئت‌داری، فنی و ...؛ ایده هیئت آنلاین شکل گرفت و به مرور پرورش پیدا کرد و الحمدالله قریب به یک ماه می‌شود که در خدمت مردم هستیم.

مدیر سامانه هیئت آنلاین، افزود: سرمایه‌گذاری بستر سامانه هیئت آنلاین توسط شرکت فرانشر انجام شده است، ولی تعداد زیادی از عزیزان هیئتی در این راه ما را یاری کرده‌اند که پیشرفت هیئت آنلاین نسبت به یک بستر نوپا مرهون نظرات مخلصانه این بزرگواران است. همچنین نباید از خدمات فنی و زیرساختی چند شرکت فعال حوزه استریمینگ که خالصانه با ما همکاری کردند چشم‌پوشی کرد که به شکل ویژه قدردان آن‌ها هستیم.

بنی هاشم درباره همکاری و روند کاری گروهشان با جامعه مداحان و هیئت‌داران، گفت: ما تصویربردار یا فردی به شکل مستقیم در هیئت‌ها نداریم، بلکه با مسئولان رسانه‌ای  هیئت‌ها در ارتباط هستیم و حساب کاربری در هیئت آنلاین برای آن‌ها تعریف می‌کنیم، که به وسیله آن می‌توانند پخش زنده را از طریق آن انجام دهند. البته در ابتدای راه با هماهنگی مسئولان هیئت‌های معروف، پخش زنده هیئت‌های آن‌ها را از روی صفحات موجود پخش می‌کردیم، تا ظرفیت هیئت آنلاین برای مخاطبان شناسانده شود.

معرفی هئیت‌های مجازی؛ اینترنت هیئت آنلاین در شب‌های قدر رایگان محاسبه خواهد شد

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و به تعلیق درآمدن هیئت‌ها و مراسمات ملی و مذهبی در کشور ادامه داد: خدا را شاکریم که اگر درب مساجد و هیئت‌ها بسته شد، مردم روی برنگرداندند و ما شاهد استقبال خوبی از این ظرفیت‌ها از سمت مردم بودیم و در مقایسه با پلتفرم‌های با سابقه خارجی، به سرعت در اعداد و ارقام بازدیدکنندگان پخش زنده هیئت‌ها به آن‌ها نزدیک می‌شویم.

بنی هاشم درباره جریان مجازی هیئت‌های مذهبی در صفحات مجازی و سامانه محافل تصریح کرد: هیئت آنلاین، محافل و دیگر پلتفرم‌های پخش زنده در بستر شبکه ملی اطلاعات، در تلاشند تا به بالارفتن کیفیت پخش زنده هیئت‌ها و ایجاد بستری متناسب با شئون مراسم‌های مذهبی کمک کنند. دغدغه ما در هیئت آنلاین گسترش میزان بازدید و بهره‌برداری از ظرفیت‌های معنوی مجالس مذهبی است.

مدیر سامانه هئیت آنلاین، افزود: اغلب مداحان و متولیان هیئت‌ها بعد از شنیدن دلایل ضرورت وجود چنین بستر‌هایی در شبکه ملی همراهی خوبی با مجموعه هیئت آنلاین دارند، ضمن اینکه هیئت آنلاین جایگزین ظرفیت هیئت‌ها در فضای مجازی نیست و ابزاری در کنار آنها برای بیشتر دیده شدن پخش زنده مراسم‌های مذهبی است. 

بنی هاشم، در پایان یادآور شد: پس از شکل‌گیری هیئت آنلاین، به منظور رقابت با پلتفرم‌های خارجی و جذب مخاطبان طی مکاتبه‌ای از وزارت ارتباطات درخواست مساعدت شد که با نظر لطف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مقرر شد تا ترافیک مصرفی برای بازدیدکنندگان هیئت آنلاین با ۵۰ درصد تخفیف محاسبه شود. همچنین اینکه بازدید از هیئت آنلاین در شب‌های قدر رایگان خواهد بود و با دستور وزیر ارتباطات، ارسال پیامک تبلیغاتی هیئت‌ها برای مخاطبانشان هم به‌صورت رایگان در ماه رمضان انجام می‌شود.

 

معرفی هئیت‌های مجازی؛ اینترنت هیئت آنلاین در شب‌های قدر رایگان محاسبه خواهد شد

گفتنی است؛ در کنار استقبال مردم از برگزاری مراسمات برخط (آنلاین) مذهبی، یکی از بهترین کاربردهای این سامانه استفاده از مجالس جزءخوانی قرآن، سخنرانی، مناجات‌خوانی و مداحی ذاکران اهل بیت(ع) در شب‌های پربرکت قدر است. به همین منظور استفاده مردم از سامانه هیئت آنلاین در شب‌های قدر رایگان خواهد بود و پوشش پخش زنده بیش از ۳۰ هیئت مطرح کشور با ترافیک رایگان از جمله تسهیلات ویژه‌ این ایام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار