برخی افراد تصور می‌کنند با ورود به بازار سرمایه می‌توانند در مدت زمان کوتاهی به سود بالایی دست پیدا کنند.
کد خبر: ۸۵۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳ 26 May 2020
آیا سرمایه گذاری در بورس ما را ثروتمند می‌کند؟
 
به گزارش تابناک سمنان: طی یک سال گذشته بورس ایران بر خلاف بورس کشور‌های دیگر شاهد رشد بوده است؛ همین رونق بازار سرمایه باعث شده است افراد زیادی قصد ورود به این بازار را داشته باشند.

در بحث سرمایه‌گذاری، دو مؤلفه‌ی سود و  از دست ندادن سرمایه اصلی بیشترین اهمیت را دارند. این موضوع و شیوه تفکر، یک امر طبیعی در حوزه سرمایه گذاری است؛ اما ریسک کردن هم نقش مهمی در هر نوع سرمایه‌گذاری دارد.

یکی از گام‌ها در بحث سرمایه‌گذاری در بورس، کاهش میزان ریسک در سرمایه‌گذاری است.

باید توجه داشته باشید که امکان به صفر رساندن ریسک به هیچ عنوان وجود ندارد؛ اما با تدابیری نظیر آموزش بورس و آگاهی از اخبار بازار و خدمات مشاوره، قادر خواهید بود که تا حد زیادی میزان ریسک را کاهش دهید.

توجه به اصول اولیه سرمایه گذاری در بازار بورس

یکی از مهم‌ترین اصول اولیه سرمایه گذاری در بازار بورس این است که سرمایه گذاری باید با سرمایه مازاد فرد انجام شود. باید توجه کنید که از پول قرض شده، وام بانکی یا پولی که با آن مخارج روزمره زندگی را فراهم می‌کنید، برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده نشود.

با آگاهی خرید و فروش کنید

به هیچ عنوان مبنای تصمیمات خود را بر روی شایعات و جو روانی در بازار بورس قرار ندهید. همچنین باید نسبت به روند و شناخت سهام هم تا حدودی آشنایی داشته باشید.

 با تمام پول خود معامله نکنید

توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در بورس به‌مراتب نیازمند ریسک‌پذیری بالایی ست. پس اگر جزو افرادی هستید که تحمل از دست دادن بخشی از سرمایه خود را ندارند، تمام دارایی خود را در بازار سرمایه وارد نکنید.

با سرمایه کم شروع کنید

همان‌طور که می‌دانیم بازار بورس، بستر وسیعی از فرصت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها است؛ بنابراین اگر آشنایی شما در این حوزه در حد ابتدایی است، دقت کنید که در شروع با مبالغ کم وارد شوید تا در صورت متضرر شدن، دارایی شما تأثیر زیادی نپذیرد و بتوانید با همان سرمایه اندک اولیه، تجربیات لازم را کسب کنید.

به ارزش ذاتی سهام دقت کنید

خیلی از افرادی که سرمایه گذاری آن‌ها به زیان تبدیل می‌شود، به این علت است که ارزش ذاتی یک سهم را نمی‌دانند و حاضر به خرید آن به هر قیمتی شده و موقع فروش با زیان مواجه می‌شوند.

تمام پول خود را در یک صنعت سرمایه‌گذاری نکنید

معمولاً برخی افراد، پول و سرمایه خود را در سهام شرکت‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما همه آن شرکت‌ها زیرمجموعه یک صنعت خاص مثلاً صنعت خودرو فعالیت دارند. اگر آن صنعت دچار مشکل شود یا قانونی وضع شود که مستقیماً بر آن صنعت اثر بگذارد، دارایی شما نیز متأثر خواهد شد.

سرمایه‌گذاری در سهام می‌تواند بسیار سودآور باشد. با این حال شما نباید تمام دارایی خودتان را در این بازار سرمایه‌گذاری کنید؛ بلکه به‌منظور بهره‌مندی از مزایای سایر بازار‌ها بهتر است در حوزه سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی مانند بازار طلا و مسکن و … نیز سرمایه‌‎گذاری کنید. این روش سرمایه گذاری به شما این کمک را می‌کند که اگر یکی از این حوزه‌ها دچار رکود شد، بتوانید از رونق سایر حوزه‌ها سود ببرید.

پیگیر اخبار مهم باشید

همیشه پیگیر اخبار داخلی و خارجی باشید. اخباری نظیر اوضاع سیاسی، اقتصادی، صنایع و شرکت‌ها را دنبال کنید تا از تغییراتی که شرایط جدید را ایجاد می‌کنند مطلع شوید و بتوانید زمان مناسب برای ورود به بازار یا خروج از آن را تشخیص داده و تصمیمات درستی در مورد دارایی سهام خود اتخاذ کنید.

همه کسانی که به بازار بورس وارد می شوند، به دنبال افزایش سود و سرمایه خود هستند.اما رسیدن به این هدف تا حد زیادی به میزان سرمایه‌تان بستگی دارد.

میزان سود و زیان روزانه در معاملات بورس محدودیت‌هایی دارد و از حدی بیشتر یا کمتر نمی‌شود.

سود یا ضرری که به‌طور متوسط ممکن است برای سرمایه شما رخ دهد، در طول هر روز معاملاتی، حدود ۵ درصد است؛ بنابراین، هر چقدر سرمایه‌تان بیشتر باشد، در صورت سود کردن به افزایش سرمایه بیشتری خواهید رسید؛ اما منظور این نیست که خانه و زندگی‌تان را بفروشید و با آن یک نوع سهام خریداری کنید، چون هیچ تضمینی در سوددهی معاملات  وجود ندارد.

باید متناسب با بودجه‌ای که در اختیار دارید، سرمایه گذاری در بورس یا بازار‌های دیگر را آغاز کنید. هر چقدر این مبلغ بیشتر باشد بهتر است؛ اما همه آن را نباید در خرید یک نوع سهم به کار ببرید.

سبد سرمایه‌گذاری تشکیل بدهید و سرمایه خود را در بخش‌های مختلف بازار بورس، صنایع و نماد‌های مختلف تقسیم کنید. در مرحله بعد لازم است به‌صورت مداوم مراقب باشید که اوضاع هر یک از حوزه‌هایی که در آن سرمایه گذاری کرده‌اید، چگونه است و در صورت نیاز خریدوفروش لازم را انجام بدهید.

اگر شما با ۱ میلیون تومان خرید سهام را شروع می‌کنید، باید بدانید که رشد یا ضرر تصاعدی است؛ اما این به آن معنا نیست که ۱ میلیون در عرض چند هفته به ۱۰۰ میلیون تبدیل می‌شود. یکی از نکات مثبت سرمایه‌گذاری در بورس همین است که روند فعالیت و فرآیند کم و زیاد شدن سرمایه کاملاً مشخص است. به همین خاطر با بررسی و ارزیابی سهامی که خریداری کرده‌اید، امکان اینکه ارزش سرمایه‌تان را بدانید، وجود دارد.

بازار بورس هم روز‌های خوب دارد و هم روز‌های بد. به‌منظور ورود به عرصه سرمایه‌گذاری باید بازار بورس را زیر نظر داشته باشید. از طرف دیگر، بازار‌های موازی (املاک، پول، کالا و انرژی) بر وضعیت اوراق بهادار تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل تنها با استناد بر تابلو‌های معاملاتی نمی‌توان به حداکثر سود دست یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار